Eurocash

Eurocash kjøper stor dagligvarebutikk i Charlottenberg: Spesialtilpasses norske grensehandlere

Grensehandelskjeden Eurocash kjøper den 5300 kvadratmeter store butikken Eda Supermarket i Charlottenberg. Fra før har kjeden syv dagligvarebutikker langs grensen til Norge. Med oppkjøpet blir tilbudet til grensehandlende nordmenn betydelig styrket med en langt større og mer moderne butikk.
Eda Supermarket, Charlottenberg

Butikken ligger rett ved norskegrensen i Eda kommune i Värmland, og overtagelsen skjer 4. oktober i år.

– Det kjennes veldig bra å kunne tilby våre kunder i Charlottenberg en ny, stor og toppmoderne Eurocash-butikk. Den skal bygges om i henhold til vårt nye konsept, og får et sortiment som er spesialtilpasset grensehandlende nordmenns ønsker og behov, sier administrerende direktør i Eurocash, Johan Svensson.

Charlottenberg er allerede et etablert og voksende marked for norske grensehandelskunder. Eda Supermarket, som nå bygges om til en Eurocash-butikk, er den første dagligvarebutikken du møter når du passerer grensen fra Norge inn i Sverige.

Dobbelt så stor butikk med ferskvaredisk

Eurocash, som vant VGs grenshandelsduell i juni, har lenge ønsket å bygge en større og mer moderne butikk i Charlottenberg enn den de har i dag. Med de nye butikklokalene kan de tilby en butikk som er mer enn dobbelt så stor som dagens Eurocash.

–  Det er en fin og veletablert butikk som har en svært bra plassering og godt med parkeringsplasser. Ferskvaredisken kommer vi til å beholde for best mulig å møte kundenes ønsker. Vi har også mange ideer om hvordan vi skal utvikle stedet for at det skal bli et enda mer attraktiv og naturlig stopp for nordmenn på handletur i Sverige.  Her skal de finne alt de etterspør av mat og drikke, sier Johan Svensson.

De beste prisene på de mest populære varene langs hele grensen

Med de moderniserte og norsktilpassede Eurocash-butikkene blir det nå enda enklere å finne de mest populære varene til de beste prisene langs hele grensen – fra Storlien i nord til Strømstad i sør. Mot slutten av 2022 kommer den nye butikken i Charlottenberg også til å bygges om for å tilpasses det nye butikkonseptet.

– Dette er nok et steg for oss i Eurocash for å lede an og utvikle grensehandelsopplevelsen til å bli enda bedre. Vi har brukt tiden under pandemien til å utvikle et bedre butikkonsept og har modernisert butikkene våre. Målet er å ha et tydelig og sterkt tilbud der kundene etterspør grensehandel, og gjøre det enkelt for nordmenn å handle bra mat til de laveste prisene, sier administrerende direktør i Eurocash, Johan Svensson.

I dag jobber det cirka 40 medarbeidere ved Eda Supermarket. Alle kommer til å få tilbud om å få fortsette som ansatte hos Eurocash. Medarbeidere i den nåværende Eurocash-butikken i Charlottenberg skal også flytte med inn i den nye butikken.

Eda Supermarket, Charlottenberg
Administrerende direktør, Eurocash, Johan Svensson
Markedssjef, Eurocash, Marielle Lysén

Om Eurocash

Som dagligvarekjede har Eurocash lang erfaring med grensehandel og har i mer enn 20 år vært å finne langs grensen for sine kunder. Den første butikken åpnet i 1999 i Svinesund og i dag finnes Eurocash på seks forskjellige steder med syv dagligvarebutikker, fra Storlien i nord til Strømstad i sør. Gjennom å utfordre bransjen skal Eurocash fortsette å vokse og styrke sin posisjon som den ledende dagligvarekjeden langs grensen mot Norge. Eurocash omsatte for drøye 1,5 milliarder SEK i 2019 og er en del av Axfood og NorgesGruppen som er underlagt det felleseide selskapet Nax AB.