Euler Hermes og Kredinor inngår eksklusivt strategisk samarbeid

Den strategiske samarbeidsavtalen som er inngått mellom Euler Hermes og Kredinor i dag er den første mellom et inkasso- og kredittforsikringsselskap i Norge. Avtalen går ut på å formidle kredittforsikringsproduktet «Simplicity» som vil gi kunder av Kredinor tilgang til økt sikkerhet for oppgjør i tilfeller hvor deres kunder ikke betaler fakturert beløp.
Gjennom tilbud om kredittforsikring via Euler Hermes vil vi bidra til merverdi ved å redusere tap hos våre kunder, sier Audun Rønningen Danielsen er kommersiell direktør i Kredinor

Euler Hermes er verdens største kredittforsikringsselskap, og tilbyr kredittforsikring og garantiløsninger som er spesialtilpasset for bedrifter og bransjer. Avtalen gir Kredinors kunder og oppdragsgivere en merverdi gjennom økonomisk trygghet når de inngår kontrakter og foretar leveranser til sine eksisterende og nye kunder – både i Norge og ved eksport til andre land.

–Vi vil øke tryggheten for våre oppdragsgivere i tilfeller hvor de normalt ikke får dekket tap, sier Audun Rønningen Danielsen, kommersiell direktør i Kredinor. Gjennom «Simplicity» får våre kunder en sikkerhet for oppgjør for fakturarer i tilfeller hvor det er insolvens/konkurs hos debitor – hvilket er en klar fordel for kunden, utdyper han.

Økonomisk trygghet for oppgjør

Kundens muligheter er mange i forbindelse med bruk av Simplicity. Produktet kan brukes både som forsikring av kundeporteføljen, eller mot et utvalgt segment av kunder. Man kan også skreddersy en løsning for ønsket formål hvor det er behov for beskyttelse.

–Bakgrunnen for samarbeidet er ønsket om å bidra med merverdi i kundeforholdet mot Kredinors oppdragsgivere. Gjennom optimaliserte prosesser både hos Euler Hermes og Kredinor tilbyr vi «Simplicity» som en fast del av vårt produktspekter. På sikt er målsetningen å kunne gi samtlige av våre kunder på fakturaservice muligheten til å forsikre enkeltstående fakturaer mot tap, avslutter Audun Rønningen Danielsen.

Forsikringsdekning ut fra risiko

Forsikringsdekningen vil avhenge av den konkrete risikoen med kunden/debitoren, og kan derfor variere fra 60 % til 90%. Det innebærer at en kunde som har Simplicity-forsikringen vil motta en erstatningsutbetaling tilsvarende 60-90 % av utestående saldo (eks. MVA) ved et eventuell tap. Det vil bli gitt 60 % dekning av fakturarisikoen uten nærmere sjekk av debitorene, men opp til 90 % dekning kan gis ved nærmere sjekk av debitor.

Simplicity – kredittforsikring for bedrifter

Gjennom kredittforsikringen «Simplicity» vil tiden som brukes til å administrere gjeld fra kunder reduseres. Det vil også gi en redusere tap gjennom erstatning for varer og tjenester som er levert, men ikke betalt, som en følge av at kunder blir betalingsudyktige eller havner i langvarig mislighold.

Audun Rønningen DanielsenKommersiell direktør Kredinor

Leder for salg, marked, analyse og kundeansvarlige i Kredinor. Ansvarlig for porteføler.
Foto: Jo Michael

Tel:+47 45028792Audun.Danielsen@kredinor.no

Kredinor AS er Norges største inkassoselskap i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige, Finland og Danmark med en samlet omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen. Kredinor har sin historie helt tilbake til 1876, og er nylig fusjonert med Modhi-konsernet. Etter fusjonen vil selskapet ha en bred tjenesteportefølje med bransjeledende løsninger innenfor fakturering, betaling og inkasso til energibransjen, bank og finans, handel, offentlig sektor, telecom og parkering. Ved å hjelpe kundene med moderne digitale selvbetjeningsløsninger og god kundeoppfølging, hjelper vi også næringslivet og offentlige virksomheter slik at de får betaling raskere. Det er bra for alle – for kundene, næringslivet og samfunnet. Kredinor.no