Euler Hermes og Kredinor inngår eksklusivt strategisk samarbeid
Den strategiske samarbeidsavtalen som er inngått mellom Euler Hermes og Kredinor i dag er den første mellom et inkasso- og kredittforsikringsselskap i Norge. Avtalen går ut på å formidle kredittforsikringsproduktet «Simplicity» som vil gi kunder av Kredinor tilgang til økt sikkerhet for oppgjør i tilfeller hvor deres kunder ikke betaler fakturert beløp.

Euler Hermes er verdens største kredittforsikringsselskap, og tilbyr kredittforsikring og garantiløsninger som er spesialtilpasset for bedrifter og bransjer. Avtalen gir Kredinors kunder og oppdragsgivere en merverdi gjennom økonomisk trygghet når de inngår kontrakter og foretar leveranser til sine eksisterende og nye kunder – både i Norge og ved eksport til andre land.
–Vi vil øke tryggheten for våre oppdragsgivere i tilfeller hvor de normalt ikke får dekket tap, sier Audun Rønningen Danielsen, kommersiell direktør i Kredinor. Gjennom «Simplicity» får våre kunder en sikkerhet for oppgjør for fakturarer i tilfeller hvor det er insolvens/konkurs hos debitor – hvilket er en klar fordel for kunden, utdyper han.
Økonomisk trygghet for oppgjør
Kundens muligheter er mange i forbindelse med bruk av Simplicity. Produktet kan brukes både som forsikring av kundeporteføljen, eller mot et utvalgt segment av kunder. Man kan også skreddersy en løsning for ønsket formål hvor det er behov for beskyttelse.
–Bakgrunnen for samarbeidet er ønsket om å bidra med merverdi i kundeforholdet mot Kredinors oppdragsgivere. Gjennom optimaliserte prosesser både hos Euler Hermes og Kredinor tilbyr vi «Simplicity» som en fast del av vårt produktspekter. På sikt er målsetningen å kunne gi samtlige av våre kunder på fakturaservice muligheten til å forsikre enkeltstående fakturaer mot tap, avslutter Audun Rønningen Danielsen.
Forsikringsdekning ut fra risiko
Forsikringsdekningen vil avhenge av den konkrete risikoen med kunden/debitoren, og kan derfor variere fra 60 % til 90%. Det innebærer at en kunde som har Simplicity-forsikringen vil motta en erstatningsutbetaling tilsvarende 60-90 % av utestående saldo (eks. MVA) ved et eventuell tap. Det vil bli gitt 60 % dekning av fakturarisikoen uten nærmere sjekk av debitorene, men opp til 90 % dekning kan gis ved nærmere sjekk av debitor.
Simplicity – kredittforsikring for bedrifter
Gjennom kredittforsikringen «Simplicity» vil tiden som brukes til å administrere gjeld fra kunder reduseres. Det vil også gi en redusere tap gjennom erstatning for varer og tjenester som er levert, men ikke betalt, som en følge av at kunder blir betalingsudyktige eller havner i langvarig mislighold.
Nøkkelord
Kontakter
Audun Rønningen DanielsenKommersiell direktør Kredinor
Leder for salg, marked, analyse og kundeansvarlige i Kredinor. Ansvarlig for porteføler.
Foto: Jo Michael
Bilder

Lenker
Om Kredinor
Kredinor er et av Norges største inkassoselskap som tilbyr løsninger i hele verdikjeden fra fakturering, purringer, inkasso og juridisk - til overvåk, oppkjøp av fordringer og utenlandsinkasso. Vi er spesialister innen energi, bank/finans, handel, telecom og offentlig sektor.
Følg saker fra Kredinor
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Kredinor
Inkasso-økning bare blant unge14.1.2021 23:53:10 CET | Pressemelding
Nye tall fra Kredinor viser at unge mellom 18 og 25 år skiller seg ut i inkassostatistikken. Det er bare blant unge antallet inkassosaker har økt i 2020.
Kredinor går inn i betalingsmarkedet med Let`s pay17.12.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
Kredinor går bredere inn i betalingsmarkedet og lanserer nå betalingsløsningen Let`s pay som er en superenkel løsning for betaling av faktura. Dette er en naturlig utvikling av Kredinor som inkassoselskap. Markedet har etterspurt betalingsløsninger innenfor fakturering. Fra før har Kredinor den egenutviklede betalingsløsningen Betal nå innenfor inkasso.
Ingen koronaeffekt for inkasso: – Vi er svært overrasket26.11.2020 09:04:24 CET | Pressemelding
Koronakrisen har foreløpig ikke ført til en gjeldskrise for norske husholdninger. Kredinors tall viser snarere at folk pådrar seg mindre gjeld og er blitt flinkere betalere det siste halvåret.
Kredinor lanserer digitale inkassokurs1.10.2020 14:58:25 CEST | Pressemelding
Kredinor ønsker å gjøre inkasso enklere og bidra til høyere inkassofaglig kompetanse i norsk næringsliv og offentlig sektor, og lanserer nå en digital læringsplattform med e-læringskurs innenfor inkasso for våre oppdragsgivere og kunder.
Antall inkassosaker går betydelig ned9.9.2020 16:10:36 CEST | Pressemelding
Tall fra Kredinor til og med august 2020 viser en betydelig nedgang i antall inkassosaker. – Det er to viktige faktorer som gir denne nedgangen – myndighetsrelaterte tiltak som ble iverksatt i 2019 - og effekter av koronapandemien med lavere forbruk og betalingsutsettelser, sier Audun Rønningen Danielsen, kommersiell direktør i Kredinor.
Økonomisk pusterom for de med høy inkassogjeld2.6.2020 06:00:00 CEST | Pressemelding
Mange sliter med høy inkassogjeld gjennom flere år, men få vet at de kan skape seg et større økonomisk pusterom gjennom å betale litt mer når økonomien tillater det. En ekstra innbetaling på kr 21 000 kan forkorte nedbetalingstiden for inkassogjeld med et helt år.
Kredinor først ute med inkassobrev via eFaktura og Vipps14.2.2020 15:44:16 CET | Pressemelding
Sist uke sendte Kredinor, som det første inkassoselskap i Norge, de første inkassobrev via eFaktura til kundenes nettbank. Fra og med denne uken sendes inkassobrev også via Vipps til de som har sagt ja til det. Dette gjør det enklere for sluttkunden og kan bidra til raskere betaling og løsning av inkassosaker.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom