Yrkestrafikkforbundet

EU regulerer lastebilnæringen

Del
EU-Parlamentet hadde 9. juli den endelige avstemningen om mobilitetspakken, som regulerer transport i Europa. -En seier for fagbevegelsen, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud foran grønt lys
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud foran grønt lys

EU-Parlamentet hadde 9. juni den endelige avstemningen om mobilitetspakken, som regulerer transport i Europa.

-             Det blir for eksempel ikke mulig lenger å etablere et transportfirma i Slovakia og operere med bilaterale transporter til og fra for eksempel Danmark. Gjør man det, må det betales danske lønninger, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.

-             At man fremskynner innføringen av smart ferdsskriver med 10 år og innlemmer varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn, gjør også at det blir mulig å drive effektiv kontroll av kabotasje og internasjonal transport, sier Jensrud.

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har sammen med de øvrige medlemmene av European Transport Workers`Federation (ETF)) jobbet i 3 år med å påvirke EU til å vedta regler som på en bedre måte regulerer internasjonal transport og ivaretar sjåførene bedre.

- Det er utrolig gledelig at EU-parlamentet nå endelig har vedtatt mobilitetspakken og støttet de fleste kravene fra den europeiske fagbevegelsen, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.

- Mobilitetspakken er et skritt i riktig retning for rettferdig transport. Fagforeningene har kjempet hardt for denne seieren: vi står sammen mot utnyttelse, urettferdig konkurranse og sosial dumping, sier Frank Moreels, president i European Transport Workers`Federation.

Dette er hovedtrekkene i den vedtatte mobilitetspakken:

  • Sjåføren får obligatorisk retur til et av selskapets operasjonsbaser eller hjem minst en gang per måned.
  • Full introduksjon av smart fartsskriver på tunge nyttekjøretøyer 4 år etter vedtakelsen av mobilitetspakken, som er 10 år tidligere enn forutsatt av fartsskriverforordningen.
  • Smart fartsskriver / innen 2023 kontrollmyndigheter vil kunne oppdage fjernt fra vegkanten overskuddet av kjøretid
  • Full introduksjon av smart fartsskriver på alle varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn, som driver med grenseoverskridende transport innen 2026.
  • Varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn er inkludert i kabotasjereglene fra juni 2022
  • Kabotasjeperioden vil bli fulgt av en nedkjølingsperiode på 4 dager, der kjøretøyet som driver med kabotasje vil bli utestengt fra medlemslandene som har vært vert for kabotasjedriften
  • Kombinert transport vil bli omfattet av kabotasjereglene
  • Retur av kjøretøyet til landet hvor selskapet ble opprettet hver 8. uke
  • Brudd på kabotasjereglene kan føre til at man mister lisensen for hele EU/EØS-området.
  • Utstasjonering vil ikke gjelde for bilateral transport, bare når den bilaterale transporten starter og slutter i landet hvor selskapet er etablert.
  • Utstasjoneringsdirektivet vil også gjelde om man er ansatt i samme selskap eller leid inn fra vikarbyrå.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud foran grønt lys
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud foran grønt lys
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrekstrafikkforbundet har over 12 000 medlemmer innen buss, godstansport og logistikk.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye