EU gir 290 millioner kroner til å teste flytende havvind i Rogaland

EU tilbyr støtte til et prosjekt som skal designe, bygge, installere og drifte en flytende havvindmølle ved testsenteret på Karmøy. Dette blir den første installasjonen av en 10 MW vindturbin på flytende fundament.

Bak prosjektet som kalles FLAGSHIP, står en internasjonal sammenslutning. Det flytende betongfundamentet OO-Star er utviklet av Dr. techn. Olav Olsen, og Kværner skal bygge det. Unitech Energy skal levere de undersjøiske kablene. DNV GL leverer teknisk rådgivning for framtidig sertifisering. Den flytende vindturbinen skal installeres på testfeltet til Metcentre og Sustainable Energy Katapult ved Karmøy.
Spanske partnere er Iberdrola, Core-Marine, Cener, IHC, og Zabala Innovation Consulting. I tillegg er franske EDF og danske DTU med i prosjektet.

Alle de norske deltakerne er en del av Norwegian Offshore Wind Cluster, som har koordinert arbeidet fra norsk side.
Hovedmålet med prosjektet er å demonstrere og validere en 10 MW flytende offshore vindturbin for å sikre at kostnaden reduseres til 40-60 euro per MWh i 2030.

- Innovasjon Norges satsing på klynger, EU og internasjonalt samarbeid gir muligheter som vi må utnytte enda bedre i tiden som kommer. Her ser vi at norske bedrifter gjennom godt samarbeid og internasjonale kontakter kan bidra til å løse noen av samfunnets store utfordringer, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

EU-kommisjonen valgte prosjektet blant 15 konkurrerende prosjekter. Partnerne er nå invitert til å starte prosessen med den endelige avtalen som innebærer støtte på omkring 290 millioner kroner. Ca. 244 millioner kroner går til de norske deltakerne, dermed blir dette et av de største EU-finansierte prosjektene i Norge.

Samarbeidet om prosjektsøknaden startet våren 2019 etter at EU-ekspertene i Innovasjon Norge gjorde klyngen oppmerksom på utlysningen. I oppfølgingen videre fikk klyngen støtte fra Innovasjon Norge til å posisjonere seg best mulig med EU-veiledning.

Horisont 2020 er EUs rammeprogram for forskning og innovasjon. Med et totalt budsjett på 80 milliarder euro i perioden 2014-2020 er det verdens største satsning på forskning og innovasjon.

Kontaktpersoner:

Norwegian Offshore Wind Cluster:    Arvid Nesse, Klyngeleder, 975 97 384

Kværner ASA:                        Niklas Eric Indrevær, VP Business Development, 974 07 889

Dr. techn. Olav Olsen AS:      Olav Weider, adm. dir., 901 89 924

Unitech Energy AS:               Gunnar Birkeland, CEO, 909 81 029

Innovasjon Norge:                 Eirik Velle Wegner Lønning, 451 42 728

Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 2020  12.6.2020 13:15:50 CESTPressemelding

Tid: onsdag 17. juni klokken 13.00 – 14.45 Sted: på en skjerm nær deg Når koronakrisen er over, ser norsk næringsliv annerledes ut. Regjeringen har delt ut milliarder i krisepakker for at norske bedrifter skal komme seg gjennom krisen. Noen har spådd at de økonomiske ringvirkningene av pandemien vil vare i mange år framover, andre tror at Norge har de beste forutsetningene for å komme seg raskt på bena igjen. Spørsmålet er uansett: Hvordan vil koronakrisen påvirke norsk næringsliv på lang sikt? Har Norge et grønnere næringsliv når vi en dag er ute av krisen? Har vi verktøyene som skal til for å få til nyskaping? Er det fortsatt innovasjonsvilje i Norge? Eller har bedriftene nok med sine kjerneaktiviteter? Innovasjonstalen 2020 – det er nå vi legger planene for hvordan Norge skal rustes til restart. Program: Del 1 I første bolk får du høre årets innovasjonstale og det vil bli innlegg og debatt. Følgende personer deltar i første bolk: H.K.H. Kronprins Haakon Børge Brende,president i Verd