Totalt har det kommet nærmere 500 henvendselser til rådet i forkant av tirsdagens møte. I plenum vil Kringkastingsrådet også ta for seg klager på vaksine som tema i programmet Bamselegen, hvordan NRK dekker egne ansattes bokutgivelser, dekningen av skytingen på Bislettvindmøllebilde i værmeldingen og Nesna-innslag i Nytt på nytt.

Nåværende råds siste møte

Tirsdagens møte i Kringkastingsrådet er det siste for det sittende råd. På nyåret vil regjeringen oppnevne fire nye rådsmedlemmer og Stortinget ti. Tirsdagens møte kan derfor bli det siste rådsleder Julie Brodtkorb leder.

Tirsdag skal rådet også se på hvordan NRK dekket valget, se på hvordan norske medier "taper" unge i dagens globale verden og få en vurdering av kulturjournalistikken i NRK.

Møte i Kringkastingsrådet 23. november 2021, Studio 19, Marienlyst.

Kl 0900 Åpning og gjennomgang av dagsorden v/rådsleder Julie Brodtkorb.

Kl 0910 Gjennomgang av henvendelser til rådet.

Kl 1030 Pause

Kl 1040 Unge som ‘innfødte’ i en global mediekultur.

Mediehverdagen til norske tenåringer domineres i stor grad av globale plattformer som YouTube, Snapchat, Tiktok og Netflix. Ser vi konturene av en ‘tapt generasjon’ for norske medier? Hva betyr i så fall det for NRK og unge selv? Innledning v/ Vilde Schanke Sundet, forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitet i Oslo.

Kl 1130 Lunsj

Kl 1215 NRKs valgkampdekning.

Innholdsanalyse v/ postdoktor Nina Kvalheim, Universitetet i Stavanger. Bruks- og omdømmetall v/ analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

Kl 1300 Kulturjournalistikken i NRK.

Innledning v/Leif Ove Larsen, professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen.

Kl 1345 Informasjon fra NRKs ledelse v/Thor Gjermund Eriksen.

Dato for neste møte er ikke satt ettersom nytt Kringkastingsråd trolig er klart først over nyttår.