Etterlyser sterkere ladesatsing for elbil

Elbilfordelene beholdes slik regjeringen har lovet. Den varslede støtteordningen for lading i borettslag og sameier legges ikke fram.

Kommunikasjonsleder Unni Berge i Norsk elbilforening er fornøyd med at elbilfordelen står fast, men etterlyser sterkere satsing på lading (foto: Norsk elbilforening)

- Det er bra og forventet at elbilfordelene står fast. Det trengs for å kutte klimagassutslipp. Norge har langt igjen for å nå regjeringens mål om at alle nye biler i 2025 skal være elbiler, sier kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Unni Berge.

Fremdeles kjøper flertallet av nybilkjøperne bensin- og dieselbiler. Så langt i år var 44,7 prosent av alle nye personbiler som ble solgt elbiler.

I statsbudsjettet 2020 innfører man mer realistiske utslippsmålinger på nye bensin- og dieselbiler, men dette gir ikke økte avgifter på de samme bilene. Isteden settes prisen på CO2 i engangsavgiften ned.

- Det bør bli dyrere å forurense, og økt engangsavgift på nye bensin- og dieselbiler ville styrket elbilsatsingen. Og særlig er det naturlig å starte utfasing av avgiftsrabatten på dieselvarebiler. Elbilsalget er altfor lavt for varebiler, sier Unni Berge.

Mangler støtte til elbillading

Den største utfordringen framover er å sikre at tilgangen til lading holder tritt med elbilsalget. Derfor er Elbilforeningen skuffet over at statsbudsjettet ikke styrker satsingen på lading i hele landet. Det trengs både støtte til lading hjemme og langs veien.

- Regjeringen innfrir ikke løftet fra regjeringserklæringen om å etablere en støtteordning for å gjøre borettslag og sameier ladeklare. Det haster med å gi alle tilgang til å lade hjemme. Det er avgjørende for at salget av elbiler skal fortsette i det tempoet vi er trenger, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Vi har over 75.000 medlemmer som i hovedsak er privatpersoner, men noen er også organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg saker fra Norsk elbilforening

Siste saker fra Norsk elbilforening