Etterlengtet døgnhvileplass åpnet ved Kongsvinger
På Roverud døgnhvileplass, nært inntil riksveg 2 nord for Kongsvinger, har tungbilsjåførene fått et godt tilrettelagt sted å ta pause. Mandag 1. februar åpnet døgnhvileplassen.

I Kongsvinger-området har ikke tungbilsjåførene hatt noe egnet sted å ta sin lovpålagte hvile. Det har de fått nå. 1. februar åpnet den nye døgnhvileplassen på Roverud med 15 oppstillingsplasser, oppholdsrom og sanitæranlegg. Her er det drivstoffanlegg og storbilvask, og dekkreparasjonsverksted 200 meter unna. I tillegg har sjåførene wifi-tilgang, matvarebutikk i gangavstand og turområder i umiddelbar nærhet. Døgnhvileplassen ligger langs fylkesveg 205, 250 meter fra riksveg 2.
– Vi er veldig glade for å kunne tilby tungbilsjåførene en så godt tilrettelagt døgnhvileplass, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Cato Løkken.
– Brandval Bil/TF Maskin ved Terje Furuseth var eneste tilbyder da vi lyste ut anbudskonkurransen om etablering og drift av en døgnhvileplass i Kongsvinger-området. De leverte et godt tilbud som oppfylte alle våre krav og vel så det.
Avtalen mellom Statens vegvesen og Brandval Bil AS/TF Maskin gjelder i ti år med mulighet for forlengelse i to år. Statens vegvesen betaler Brandval Bil AS/TF Maskin en årlig leie som skal dekke drift og vedlikehold av plassen. Den årlige leieprisen er 930 000 kr.
– Vi ønsker å inngå avtaler med private aktører som har egeninteresse av å holde døgnhvileplassene i god stand så de blir attraktive for sjåførene, sier Løkken.
Fyller et stort behov
Terje Furuseth i Brandval Bil AS/TF Maskin er glad for at denne plassen åpner nå.
– Siden det er langt til neste døgnhvileplass, har sjåførene måttet ta hvilen på steder som ikke er tilrettelagt for det. Denne plassen fyller derfor et stort behov og blir et løft for transportnæringa, sier Terje Furuseth.
Norges Lastebileier-Forbund ved forbundsleder Tore Velten var også tilstede under åpningen av døgnhvileplassen på Roverud.
– Vi er glade for å få plasser der vi vet det er åpent. Mange sjåfører kjører faste strekninger, og når det plutselig er stengt der de pleier å ta hvilen, skaper det utfordringer. Døgnhvileplasser som denne, som er tilrettelagt for kjøre- og hviletid, bidrar til å gi sjåførene en arbeidsdag som de kan holde ut med i mange år, sier Tore Velten. Han legger til at plasser med gode toalett- og sanitærforhold også gjør det enklere å rekruttere jenter til transportfaget.
Nøkkelord
Kontakter
Cato LøkkenAvdelingsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold øst
Tel:99204570cato.lokken@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder



Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg saker fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Statens vegvesen
Teoriprøvekø kunne vært unngått4.3.2021 13:19:26 CET | Pressemelding
14 prosent møter ikke opp til bestilte timer, og 35 prosent av dem som prøver seg stryker. Da blir det kø selv om Statens vegvesen har tilbudt nær 33 000 teoriprøver i årets to første måneder.
Stadig flere er positive til bompenger i Oslo4.3.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Folk flest synes at ordningen med bompenger er et positivt tiltak for å begrense trafikken i Oslo, bedre kollektivtilbudet og få mer penger til veiutbygging og vedlikehold. Hensynet til miljøet veier også tungt, men er ikke like viktig som i 2019.
E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen er Sørlandets mest trafikkerte knutepunkt2.3.2021 18:25:47 CET | Kronikk
Dagens vegsystem på Gartnerløkka lider av følgefeil fra de tidligste tider. Mange kaller området en «gordisk knute» som fører til køer og forsinkelser. Vegsystemet er sårbart i en beredskapssituasjon og passer dårlig i en by. Det har også dårlige forhold for gående og syklende. Ikke er det miljøvennlig, ei heller samfunnsøkonomisk. For hvert år med økende trafikk blir dagens vegsystem dårligere og dårligere. Derfor må Gartnerløkka - Kolsdalen bygges nå. Uavhengig av Ytre ringveg Prosjektet E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen er planlagt og regulert parallelt med tilgrensede arealer og aktiviteter som ferjehavn, jernbanestasjon, bussterminal, byutvikling på arealer til Bane NOR (Quadrum), ny Havnegate og Vestre Strandgate som sentral kollektivgate. Statens vegvesen har planlagt både prosjektet Gartnerløkka - Kolsdalen og prosjektet Ytre ringveg rundt Kristiansand. Nye Veier AS har fått oppdraget med å regulere og bygge Ytre ringveg. Den er et landevegsprosjekt med stor andel tunnel, mens G
Lave dødstall på vegene hittil i år28.2.2021 15:42:30 CET | Pressemelding
Tre personer har omkommet på vegene i februar i år, mot ni i samme måned i fjor.
E6-bru i Rana blir envegskjørt en måned26.2.2021 10:00:00 CET | Pressemelding
På grunn av nødvendig vedlikehold blir Selfors bru på E6 i Rana envegskjørt fra 2.mars til 2. april.
Vegarbeid på E39 ved Knarvik senter i to år26.2.2021 09:13:59 CET | Pressemelding
I uke 9 starter Statens vegvesen bygging av oval rundkjøring på E39 ved Knarvik senter nord for Bergen.
Beredskapsøvelser i Oslofjordtunnelen i mars25.2.2021 15:23:53 CET | Pressemelding
Oslofjordtunnelen på E134 stenger fire netter i mars i forbindelse med beredskapsøvelser. Nødetatene skal bli bedre rustet til å håndtere hendelser i tunnelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom