"Etterlatte sanger" - En skjult perle fra det norske 80-tallet ute i dag!

Sidsel Endresen og Jonas Fjeld samarbeidet i 1988 på albumet "Etterlatte sanger" som ble sluppet som en motvekt til datidens lydbilde. Albumet som kom ut på vinyl i 1988 er nå for første gang tilgjengelig elektronisk. Dette er en av svært få utgivelser der en kan høre Sidsel Endresen synge på norsk, og den eneste utgivelsen der hun og Jonas Fjeld synger sammen. De framfører tolv sanger skrevet av brødrene Jesper og Morten Halle. Endelig er den tilgjengelig også digitalt og slippes på alle strømmetjenester i dag.

Foto: Johs Bøe

Morten Halle, produsent, komponist og musiker på "Etterlatte sanger" sier følgende om utgivelsen som er 35 år gammel i år:
"80-tallet var tiåret da digitalteknologien tok av for alvor i musikkbransjen. CD-plater, synthesizere, samplingteknologi og programmerte rytmespor endret musikklivet for alltid. Midt i denne stormen av skulderputer, høyt hår, engelske tekster og internasjonale ambisjoner fikk vi lyst til å gå motsatt vei.

Vi var selv involvert i kommersielle prosjekter som var preget av tidsånden, så "Etterlatte sanger" ble også et lite oppgjør med oss selv og vårt daglige virke som henholdsvis musiker/komponist og dramatiker/tekstforfatter i datidens norske underholdningsindustri. Det skulle være et prosjekt der vi ikke tenkte på å tilfredsstille oppdragsgivere, marked eller et potensielt publikum, men bare fulgte våre egne ideer og kunstneriske intuisjon.

Ideen vi kom opp med var å lage en sangsyklus som skulle utgjøre et bilde av et lite sted - Inspirert av kystlandskapet i Jylland, diktsyklusen "Under Milk Wood" av Dylan Thomas, Steve Reich sine repeterende rytmemønstre, dyster engelsk folkrock og Leonard Cohen vokste det fram et bilde av en verden med hedelandskap, vind, kummerlige livsbetingelser, umulig kjærlighet, uendelig melankoli og tidlig død. En stund tenkte vi dette ble litt for tungt, vi skrev faktisk også en kjærlighetssang uten trist slutt eller ironi, men den overlevde bare til og med en radioversjon vi gjorde i forkant av den endelige innspillingen og kom ikke med på albumet.

Tanken var først å lage et slags hørespill for to sangere og en skuespiller - En stemme som tar oss med gjennom landskapet og forteller historier som både speiler og speiles av sangene. Radioteateret var ikke interessert, de synes det var for lite radiodrama, sangene vet vi ikke helt hva de tenkte om. Vi valgte å holde på dem og glemme teateret i denne omgang.

Noe av det første vi gjorde var å presentere ideen for Sidsel Endresen - vi hadde hørt henne synge på norsk noen få ganger og var blitt slått av hvor fint det låt. Hun sa heldigvis ja - sammen fikk vi laget en demoinnspilling: Den resulterte i at også Jonas Fjeld sa ja til å bli med, og vi fikk finansiering fra norsk kassettavgiftsfond.

Musikk og tekster ble skrevet helt ferdig og det ble lagt en detaljert plan for innspillingen - alt skulle spilles av levende musikere på akustiske instrumenter, i det store og det hele framført "live" i studio. Kun noen enkelte instrumentpålegg samt de endelige vokalopptakene ble gjort i etterkant

For den visuelle siden gikk vi til venner og kollegaer vi stolte på forstod hva vi var ute etter. Peter Knudsen lagde designen, og fant det fantastiske omslagsfotoet til Johan Sandborg. Johs Bøe tok bildet av Sidsel og Jonas. På tross av radiosendingen og et TV-innslag i et Erik Bye program fikk ikke etterlatte sanger noe stort publikum da plata kom ut, men for oss som var involvert i å skape dem og mange av de som greide å finne fram til albumet og ikke kvittet seg med vinlysamlingene sine har det siden glitret som en liten diamant i mørket. Vi håper den fortsatt glitrer 35 år senere."

Hør "Etterlatte sanger" her.

Foto: Johs Bøe
Foto cover: Johan Sandborg

Om Curling Legs

Curling Legs er ærverding gammel jazzlabel som ble overtatt av Grappa Musikkforlag i 2022 og føyer seg dermed i rekken av solide plateselskap under Grappa-paraplyen.