Etter 70 år med suksess, blar IKEA om til et nytt kapittel

IKEA-katalogen har en fenomenal 70-årig historie. Gjennom årene har den blitt en ikonisk og kjær publikasjon, og den har vært en viktig suksessfaktor for at IKEA har kunnet nå og inspirere de mange menneskene over hele verden, med hjeminnredningsløsninger og -produkter. Men tidene forandrer seg. I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk. Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell, men rasjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA katalogen – og se mot fremtiden med spenning.

– For både kunder og medarbeidere er IKEA-katalogen en publikasjon som bringer mye følelser, minner og glede. I 70 år har den vært et av våre mest unike og ikoniske produkter, som har inspirert milliarder av mennesker verden over. Å bla om til et nytt kapittel med vår kjære katalog er faktisk en naturlig prosess, siden medieforbruk og kundeadferd har endret seg. For å nå og samhandle med de mange menneskene, vil vi fortsette å inspirere med våre hjeminnredningsløsninger på nye måter. Det sier Konrad Grüss, administrerende direktør, Inter IKEA Systems B.V.

Livet hjemme har aldri vært viktigere. I løpet av de siste årene har nye formater og måter å distribuere innholdet i IKEA katalogen blitt testet. Et vell av kunnskap og innsikt, både fra kunder og IKEA i ulike land, har blitt samlet inn og vi ser at folk planlegger for sine drømmer og behov hjemme på en annen måte. Selv om det nå er på tide å si farvel med katalogen og et kapittel av historien lukkes, ser IKEA på fremtiden med glede når et nytt kapittel starter.

– Vi vil nå ta de neste skrittene for å forsterke IKEAs unike kunnskap om hjeminnredning, produkter og løsninger på best mulig måte. Men vi begynner ikke med blanke ark. I løpet av de siste årene har vi forvandlet mange aspekter av hvordan vi skal nå og samhandle med kundene våre, og jobben fortsetter for å finne nye måter, kanaler og formater for å inspirere og nå flere av de mange menneskene over hele verden, fortsetter Konrad Grüss.

Beslutningen om å ta farvel med IKEA-katalogen går hånd i hånd med den pågående omstillingen av IKEA for å bli mer digital og tilgjengelig. Omstillingen er allerede godt i gang. I fjor økte varehandelen på nett med 45 % over hele verden, IKEA.com ønsket mer enn fire milliarder besøk velkommen, og samtidig har IKEA forbedret digitale tjenester og lansert nye apper, for en bedre opplevelse – uansett hvor kundene møter IKEA.

Vi skal gjøre ære på og feire den fantastiske historien til IKEA katalogen, og i løpet av høsten 2021 vil vi ha en bok klar – fylt med fantastisk inspirasjon og kunnskap. Når det er sagt; katalogen slik vi kjenner den i dag vil ikke fortsette.

5 fakta om IKEA-katalogen

• 1951: Ingvar Kamprad satte selv sammen den første IKEA-katalogen, og det aller første katalogomslaget inneholdt MK-ørelappstolen i brun polstring. Trykt og distribuert i 285 000 eksemplarer i Sør-Sverige, 68 sider. På svensk.
  • 1998: Første katalog «IKEA på kontoret» tilgjengelig på internett, dette var en spesialutgave som bare viste møbler for bedrifter/kontorer. Ambisjonen dette året var å presentere hele katalogen på nett, men på grunn av kompleksiteten med IT-systemene ble lanseringen utsatt.
  • 2000: Lansering av både trykt og digital versjon av IKEA-katalogen.
  • 2001: Netthandel lanseres for første gang i IKEA, i Sverige og Danmark.
  • 2016: På sitt høydepunkt ble IKEA-katalogen distribuert i 200 millioner eksemplarer, i 69 forskjellige versjoner, på 32 språk og til mer enn 50 markeder.

Om IKEA og franchisesystemet vårt

IKEA tilbyr form- og funksjonsriktige hjeminnredningsprodukter med god kvalitet til en rimelig pris, laget med omtanke for mennesker og miljø. Det er tolv forskjellige grupper av selskaper som eier og driver IKEAs salgskanaler under franchiseavtaler med Inter IKEA Systems B.V. Det finnes flere selskaper med ulike eiere som jobber under IKEA-varemerket, alle har samme visjon: å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. IKEA ble grunnlagt i Sverige i 1943.

Om Inter IKEA Group

Inter IKEA Group omfatter Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG, IKEA Industry AB og relaterte virksomheter. Inter IKEA Holding B.V. er holdingselskapet for Inter IKEA Group.

IKEAs varehandelsvirksomhet drives gjennom et franchisesystem med franchisetakere som er autorisert i et marked og til å selge IKEAs produktutvalg innenfor spesifiserte geografiske områder. Inter IKEA Systems B.V. er eier av IKEA-konseptet og franchisegiver for IKEA, som også tildeler rettigheter til ulike IKEA-selskaper til å utvikle sortimentet, leverandørkjeden og kommunikasjonen.

Solide resultater i et år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne20.11.2020 13:03:08 CETPressemelding

IKEA Norge annonserte i dag et sterkt resultat for regnskapsåret 2020 (1. september 2019 – 31. august 2020). 5.3% vekst sammenlignet med fjoråret, og et driftsresultat på 445 mNOK, til tross for økonomiske og samfunnsmessige utfordringer skapt av Korona-pandemien. Dette er andre året på rad at IKEA leverer gode resultater, og det tyder på at endringen selskapet begynte på i 2018, for å bli mer tilgjengelig, mer bærekraftig og rimeligere, er den riktige veien å gå.

IKEA introduserer en plantebolle for kjøttelskere – et mer bærekraftig alternativ til den ikoniske IKEA-kjøttbollen9.10.2020 16:30:44 CESTPressemelding

Plantebollen som har betraktelig lavere klimaavtrykk enn kjøttbollen, har blitt laget med ett hovedformål – å gjenskape kjøttbollen uten kjøtt. Med ingredienser som erteprotein, havre, epler og poteter har vi arbeidet hardt for å gjenskape dette kjente, klassiske IKEA-produktet for å tilby et mer bærekraftig alternativ til de mange kjøttbolleelskerne, uten å gå på kompromiss med smaken eller teksturen.