Et steg i riktig retning for karbonnøytral betong

Regjeringen har i dag lagt fram forslag til revidert nasjonalbudsjett (RNB). Som en del av dette er også videreføring av det norske karbonfangstprosjektet blitt inkludert i budsjettet.

Regjeringen foreslår at Norcems fangstprosjekt videreføres i et forprosjekt som skal ferdigstilles til sommeren 2019.

Dette er nest siste etappe på vei mot verdens første sementfabrikk med fullskala CO2-fangst.

Målsettingen med forprosjektet er en detaljert gjennomgang av prosjektet for å få fram et underlag for en investeringsbeslutning i Stortinget og hos bedriftene sent 2019 eller tidlig vinteren 2020.

Svært positivt for industrien

Dette er hyggelig og svært positivt, sier Per Brevik, direktør for bærekraft og prosjektansvarlig i HeidelbergCement.

-Karbonfangstprosjektet vårt i Brevik er modent, og vi har fått gode tilbakemeldinger hele veien. Vi er i en unik posisjon for å kunne løfte fram teknologi for karbonfangst i sementindustrien, og Norge har nå muligheten til å utvikle en fleksibel verdikjede for fangst, transport og lagring av CO2 som andre kan koble seg på.

Men, det er et forslag som er lagt frem, og det skal behandles i Stortinget før vi kan sette i gang igjen.

Unik mulighet

Per Brevik er uansett veldig glad for at regjeringen ser mulighetene som finnes i karbonnøytrale betongprodukter.

-Betong er verdens mest benyttede byggemateriale, og det er viktig at vi sammen tar ansvar for utviklingen av den helt nødvendige klimateknologien skal vi nå målene i Paris-avtalen.

Blir fangstprosjektet en realitet, har Norcem og HeidelbergCement en unik mulighet til å realisere sin visjon om å kunne levere karbonnøytrale produkter i 2030; som de første i verden.

Co2-fangst ved Norcem Brevik

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Per Brevik, Direktør for bærekraft i HeidelbergCement Northern Europe.
+47 - 909 700 17
per.brevik@heidelbergcement.com

HeidelbergCement er en global markedsleder innen tilslag, og en fremtredende aktør innen områdene sement, betong og andre tilhørende aktiviteter, noe som gjør selskapet til en av verdens største produsenter av byggematerialer. Selskapet har ca 60 000 ansatte i 60 land.