Et steg i riktig retning for å stanse handelslekkasjen til Sverige
I løpet av det siste tiåret har grensehandelen mer enn doblet seg. I 2019 utgjorde handelslekkasjen til Sverige over 16 milliarder kroner. SSB anslo at det ble gjennomført over 9 millioner dagsturer over grensen. Dette handelsmønsteret representerer en kostnad for norske arbeidsplasser, statskassen og miljøet.
- Summen av avgiftslettelsene som ble presentert vil bidra til å møte grensehandelen som over tid har kommet opp på et unormalt høyt nivå. Det vil bidra til å trygge flere arbeidsplasser i norsk næringsmiddelindustri og varehandel, sier administrerende direktør i Ringnes Anders Røed.
NHO anslår at redusert grensehandel kan gi 7800 arbeidsplasser i næringsmiddelindustrien og varehandelen: 3000 nye arbeidsplasser i industrien og 4800 i detaljhandelen. Selv mener Ringnes-sjefen at de kunne økt bemanningen med over 10 prosent dersom vi opprettholder handelsmønsteret som har etablert seg i forbindelse med de stengte grensene.
Ikke en konflikt mellom arbeidsplasser og folkehelse
Anders Røed advarer mot å fremstille grensehandelsproblematikken som en konflikt mellom folkehelse og arbeidsplasser og viser til erfaringen fra Danmark.
- I Danmark var en av tre øl som ble konsumert kjøpt i Tyskland i 2011. Bred politisk enighet om å få bukt med grensehandelen kombinert med konkrete avgiftslettelser på typiske lokkevarer gjorde at de klarte å halvere handelslekkasjen. Med dette forsvant også mye av hamstringsforbruket som forbindes med grensehandling. I sum så de derfor ikke noen økning i forbruket, forteller Røed.
Bred politisk enighet om å ta tak i handelslekkasjen til Sverige
Med stengte grenser har vi fått en tydeligere forståelse for omfanget av handelslekkasjen til Sverige. Ringnes synes det er svært positivt å se at flere partier nå ser at dette handelsmønsteret har en kostnad.
- Nå har regjeringspartiene og Frp tatt et viktig første steg. Vår klare oppfatning er at øvrige partier ønsker å bidra konstruktivt i den videre debatten og forplikte seg til konkret politikk i sine partiprogrammer for neste Stortingsperiode. Det kan være et godt utgangspunkt for å møte denne problemstillingen på en klok måte, avslutter Røed.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom