Et steg i riktig retning for å stanse handelslekkasjen til Sverige

I dag ble det klart at Frp og regjeringen har kommet til enighet om å redusere avgiftsnivået på en rekke grensehandelsutsatte varer i neste års statsbudsjett. - Godt nytt for både norsk næringsmiddelindustri og statskassen, mener administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed.
Anders Røed,  administrerende direktør i Ringnes AS.
Anders Røed, administrerende direktør i Ringnes AS.

I løpet av det siste tiåret har grensehandelen mer enn doblet seg. I 2019 utgjorde handelslekkasjen til Sverige over 16 milliarder kroner. SSB anslo at det ble gjennomført over 9 millioner dagsturer over grensen. Dette handelsmønsteret representerer en kostnad for norske arbeidsplasser, statskassen og miljøet.

- Summen av avgiftslettelsene som ble presentert vil bidra til å møte grensehandelen som over tid har kommet opp på et unormalt høyt nivå. Det vil bidra til å trygge flere arbeidsplasser i norsk næringsmiddelindustri og varehandel, sier administrerende direktør i Ringnes Anders Røed.

NHO anslår at redusert grensehandel kan gi 7800 arbeidsplasser i næringsmiddelindustrien og varehandelen: 3000 nye arbeidsplasser i industrien og 4800 i detaljhandelen. Selv mener Ringnes-sjefen at de kunne økt bemanningen med over 10 prosent dersom vi opprettholder handelsmønsteret som har etablert seg i forbindelse med de stengte grensene.

Ikke en konflikt mellom arbeidsplasser og folkehelse

Anders Røed advarer mot å fremstille grensehandelsproblematikken som en konflikt mellom folkehelse og arbeidsplasser og viser til erfaringen fra Danmark.

- I Danmark var en av tre øl som ble konsumert kjøpt i Tyskland i 2011. Bred politisk enighet om å få bukt med grensehandelen kombinert med konkrete avgiftslettelser på typiske lokkevarer gjorde at de klarte å halvere handelslekkasjen. Med dette forsvant også mye av hamstringsforbruket som forbindes med grensehandling. I sum så de derfor ikke noen økning i forbruket, forteller Røed.

Bred politisk enighet om å ta tak i handelslekkasjen til Sverige

Med stengte grenser har vi fått en tydeligere forståelse for omfanget av handelslekkasjen til Sverige. Ringnes synes det er svært positivt å se at flere partier nå ser at dette handelsmønsteret har en kostnad.

- Nå har regjeringspartiene og Frp tatt et viktig første steg. Vår klare oppfatning er at øvrige partier ønsker å bidra konstruktivt i den videre debatten og forplikte seg til konkret politikk i sine partiprogrammer for neste Stortingsperiode. Det kan være et godt utgangspunkt for å møte denne problemstillingen på en klok måte, avslutter Røed.

Anders Røed,  administrerende direktør i Ringnes AS.
Anders Røed, administrerende direktør i Ringnes AS.