Et matmarked preget av covid-19

Driftsinntektene til NorgesGruppen første halvår er på 47 974 MNOK, en økning på 9,4 prosent sammenlignet med første halvår 2019. Driftsmargin (EBIT) er 4,5 prosent, sammenlignet med 4,2 prosent samme tid i fjor. Driftsresultatet (EBIT) er på 2 163 MNOK. Alle tall er ekskl. IFRS 16.
- Jeg er stolt av at våre kunder og ansatte har tilpasset seg nye rutiner i butikkene, og at vi sammen med leverandørene og butikkene våre har klart å opprettholde matvareforsyningen til hele landet i en krevende tid, sier konsernsjef Runar Hollevik. Vi vil fortsette å ha smittevern som høyeste prioritet over hele landet for både kunder i våre butikker og ansatte i alle virksomheter.
I andre kvartal har norske forbrukere handlet mer dagligvarer innenlands som følge av stengte grenseoverganger. Mat på farten og spise ute ble erstattet av måltider i hjemmet. Disse endringene har ført til høyere markedsvekst enn normalt. Dagligvarebutikkene har hatt en vekst på 12,7 prosent per 30. juni 2020 sammenlignet med 1,6 prosent samme periode i fjor (Nielsen). NorgesGruppen hadde en vekst på 13,4 prosent per juni. MENY og KIWI var vekstvinnere på sammenlignbar vekst i markedet med 15 prosent.
Konsernet har i perioden omplassert over 100 medarbeidere som følge av endret aktivitet i virksomhetene. Ca. 800 ansatte har vært permitterte. NorgesGruppens butikker har ansatt ca. 2000 flere midlertidige medarbeidere som følge av covid-19-veksten.
NorgesGruppen søkte ikke kontantstøtte fra myndighetene for sine heleide virksomheter, og gikk inn med kapitalstøtte i enkelte deleide virksomheter i andre kvartal.
Salgsrekorder for norsk mat
Mange matprodusenter har hatt utfordringer første halvår på grunn av redusert aktivitet i kiosk- og serveringsmarkedet. Flere leverandører har likevel klart å opprettholde aktivitetsnivået på grunn av sterk etterspørsel i dagligvarebutikkene. Stengte grenser og bortfall av grensehandel har bidratt til en salgsøkning for norske landbruksprodukter på totalt rundt to milliarder kroner hittil i år.
KIWI har så langt i år satt ned prisen på over 500 av de mest solgte varene tilsvarende en verdi på mange hundre millioner kroner. MENY ga 10 prosent av omsetningen av lokalmat tilbake til produsentene som følge av pandemisituasjonen. Det tilsvarte 10,2 millioner kroner. I tillegg er prisene på over 3000 lokalmatprodukter redusert.
Ulike konsekvenser for matmarkedet
Matmarkedet er på ca. 300 mrd. kroner, der dagligvarebutikkene utgjør ca. 61 prosent (Virke).
- En gradvis gjenåpning av samfunnet vil føre til en bedret situasjon også for andre deler av matmarkedet, sier Hollevik, som forteller at også NorgesGruppens virksomheter i serverings- og kioskmarkedet har hatt betydelige reduksjoner i etterspørselen som følge av myndighetenes restriksjoner. Mange har opplevd en bedring på sommeren, men utsalgssteder i de største byene opplever fremdeles redusert handel som følge av at mange har hjemmekontor og færre reiser med offentlig kommunikasjon.
Hollevik understreker at vi fremdeles er inne i en usikker tid, der det blir viktig å se hele året under ett for å vurdere effektene av covid-19-situasjonen.
Kontakter
Ingrid Solberg GundersenKommunikasjonssjef Konserninformasjon
Tel:+47 975 14 495ingrid.gundersen@norgesgruppen.noBilder
Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Handle på egen hånd: 100 butikker i Kjøpmannshuset er nå delvis fjernbetjent3.7.2025 15:52:21 CEST | Pressemelding
Kjøpmannshuset, som består av SPAR, Joker og Nærbutikken har nådd en viktig milepæl i arbeidet med å sikre levende lokalsamfunn og tilgjengelige dagligvarebutikker i hele landet. Nå er 100 av Kjøpmannshusets butikker delvis fjernbetjente og kunder kan handle melk og brød når det passer dem, på egen hånd.
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom