Et løft for Nordområdene!

Nestleder i Norsk Arbeidsmandsforbund, Anita Johansen, er strålende fornøyd med nyheten om at endelig driftskonsesjon for gjenåpning av gruvedriften i Sør-Varanger nå foreligger.

Vi er veldig fornøyd med samarbeidet med lokale myndigheter og Norsk industri (NHO) og at departementet har lyttet til de felles innspillene som vi har hatt. Dette er kjempeviktig for lokalsamfunnet og for Finnmarksregionen som helhet. Det som er viktig framover er at eierne har et langsiktig perspektiv og vil drive gruver på en bærekraftig måte som vil bidra til det grønne skiftet. Det er viktig å ha en balanse på investeringssiden framover, slik at man kan møte både nedgang og oppgang i et varierende prismarked på malm, sier Johansen.

Med en snarlig oppstartplan for drift i Sør-Varanger gruver - vil bidra til å styrke den svært viktige gruve- og industrikompetansen i regionen. Dette vil også innebære flere hundre lokale arbeidsplasser både i gruva og i tilstøtende næringer, som vi forutsetter vil bestå av fastboende. Dette vil skape både gode inntekter for lokalsamfunnet og et forsterket arbeidsmarked i hele regionen sier Johansen til slutt.

Kontaktperson Anita Johansen tel. 941 86 190.

Sotrasambandet: Det er ikke for sent å snu!5.5.2020 13:34:15 CESTPressemelding

Norsk Arbeidsmandsforbund registrerer at Statens Vegvesen i en pressemelding 30. april har kvalifisert tre utenlandske selskaper som skal konkurrere om utbyggingen av Sotrasambandet. Dette er et OPS-prosjekt (Offentlig privat samarbeid) budsjettert til 17 milliarder kroner. Dette er svært skuffende. Både forbundet og en samlet anleggsbransje har over lang tid bedt regjeringen og Stortinget om å legge til rette for norsk deltakelse i denne anbudskonkurransen. Norsk Arbeidsmandsforbund har vært tydelige på at anbudsgrunnlaget for Sotrasambandet må trekkes tilbake og deles opp i minst 3 entrepriser, slik at norske selskaper får mulighet til deltakelse i dette viktige prosjektet. Vi er ikke mot utenlandsk deltakelse og det må gjerne legges til rette for et samarbeid mellom norske og utenlandske entreprenører for å styrke norsk kompetanse på denne type brokonstruksjoner.

I Norge skal arbeidstiden være betalt!5.9.2019 11:06:48 CESTPressemelding

Uttalelse av forbundsstyret Oslo 4. september 2019. Det var med sjokk og vantro Norsk Arbeidsmandsforbund den 20. august 2019 mottok en dom fra Arbeidsretten som stadfester at arbeidsgivere ikke har plikt til å lønne for den tiden det tar en renholder å forflytte seg mellom de forskjellige kundene der de skal utføre sitt arbeid. Det innebærer i praksis at en renholder kan være på jobb i 9 timer pr. dag, men kun ha krav på lønn for 5 av dem. Det innebærer at en full stilling ikke lenger gir full lønn! At dette skal være mulig i Norge 2019 er nesten ikke til å forstå. Dette vil sette arbeidstakers rettigheter flere tiår tilbake i denne bransjen.