VIERLIVE

ET HELT ANNET STED - i påsken: Strømmer til hele verden

Den utenlandske fansen til Sigrid, Aurora og Girl in Red har allerede kjøpt festivalpass til ET HELT ANNET STED. I dag skjærtorsdag åpner kulturministeren Abid Q. Raja Norges største musikk- og strømmefestival, som vil bli sett over hele verden.
Aurora spiller på Forum scene i Bergen. Foto: Michael Hili

– I denne perioden er det spesielt positivt med digitale initiativer som også et britisk publikum har mulighet til å delta på, sier ambassadør Wegger Chr. Strømmen fra London.

Forum Scene i Bergen, Oslo konserthus, Det Gamle Biblioteket - Deichmanske, den gamle amerikanske ambassaden og Vigelandmuseet rigges for musikkfestivalen ET HELT ANNET STED, som går lufta i kveld kl 19, på plattformen Vierlive.no

Internasjonalt publikum

Forventningene er store hos både den norske og utelandske fansen til de største norske artistene. Det selges festivalpass over hele verden, til både Brasil, USA, Tyskland, Storbritannia, Australia og mange flere land.

Aurora avslutter festivalen 2. Påskedag, og gleder seg til å underholde fans i hele verden.

– Jeg er glad å kunne bringe musikken til folk, nå som alle burde holde seg inne. Jeg er også glad for at vi engasjerer kultur-Norge, for det er så mye deilig som vokser og gror her i lander, og vi må gjøre det vi kan for å ta vare på alt det fine som er blitt til, sier Aurora.

Den norske ambassaden i London merker interessen, og reklamerer for festivalen.

– Det er stor interesse for norsk kunst og kultur i Storbritannia og vi er glade for å kunne bidra med å spre informasjon om ET HELT ANNET STED i våre kanaler og vår kulturelle plattform Norwegian Arts. Ambassaden i London ønsker å støtte opp under norsk kulturliv der vi kan. I denne perioden er det spesielt positivt med digitale initiativer som også et britisk publikum har mulighet til å delta på, sier ambassadør Wegger Chr. Strømmen.

Statsråden gleder seg

Kulturminister Abid Q. Raja, skal åpne festivalen, sammen med Kulturbyråd i Oslo Rina Mariann Hansen. Statsråden har faktisk fått en rolle i den aller første konserten med Isah, på gamle Deichmanske kl. 19.00 på skjærtorsdag. Kulturbyråden vil bidra på Nils Bechs konsert samme dag, på Vigelandsmuseet.

– Det blir en annerledes påske i år, men kulturen er kreativ som aldri før og gjør at vi kan samles digitalt. Jeg gleder meg til å forestå åpningen, og til å oppleve alle de fantastiske norske artistene under som blir et av påskens vakreste eventyr, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja

Isah synes det er kjipt med alle avlysningene, men gleder seg veldig til festivalen. Han var på befaring på gamle Deichmanske bibliotek onsdag.

– Seff e det kjipt å måtte forandre på hele opplegget vi har planlagt live, men det gir oss nye utfordringer og situasjoner, så vi må tenke annerledes, som igjen gjør oss bedre forberedt hvis det skjer på ny. Vi må være kreative. Det er spennende og se hvordan resultatet blir til slutt.

Filmatiske produksjoner

Ikke bare er det flere av Norges fineste scener som rigges, prisbelønte filmregissører planlegger nå selve produksjonene.

– Konserter handler om følelser som oppstår via den usynlige veggen, i møtet mellom publikum og artist. Vi skal lage noen helt spesielle live-filmer der vi vil trekke seerne med inn i en verden der vi bruker filmspråket til å forhåpentligvis kompensere for noe av det man mister ved å ikke være fysisk tilstede på konserten. Dette blir noe ganske annet enn det du har sett av live-streams til nå, sier Haakon Mathisen, fra OLYP, en av regissørene og initiativtakerne.

Unike scener

Aurora spiller på Forum scene i Bergen, Sigrid og Frida Ånnevik spiller i Oslo konserthus, Girl in Red spiller ute i det fri på Sørenga i Oslo, Isah, Fieh og Safario spiller på Det Gamle Biblioteket - Deichmanske, Aiming for Enrike spiller på den gamle amerikanske ambassaden, mens Nils Bech spiller på Vigelandmuseet.

Museumsleder ved Vigelandsmuseet, Jarle Strømodden, åpnet museet med en gang han fikk henvendelsen.

– Da vi fikk forespørselen om å bidra, og vi fikk høre at Nils Bech sto på plakaten, så var det lett å si ja. Vi er et museum som har sine begrensninger for ulike arrangementer. Men Nils Bech har opptrådt i museet tidligere og hans performance, dans og sang er noe som fortjener et størst mulig publikum. Den digitale formidlingsformen passer i så måte som hånd i hanske, sier Strømodden.

Smittevern blir svært viktig på alle arenaene. Produksjonen har laget strenge rutiner, basert på helsemyndighetenes råd, som alle involverte må følge. Det har vært svært viktig å få dette på plass som en del av produksjonen, også for artistene.

Kristoffer Lo, festivalsjef, 415 40 284

Aurora spiller på Forum scene i Bergen. Foto: Michael Hili
Last ned bilde
Isah på befaring på gamle Deichmanske bibliotek onsdag. Foto: Michael «Mike» Ray Vera Cruz Angeles
Nils Bech spiller på Vigelandmusee. Foto: Michael «Mike» Ray Vera Cruz Angeles

Om VIERLIVE

VIERLIVE
Olaf Schous Vei 6 C

Dette er Vierlive-plattformen:

Vierlive.no er utviklet av artister og utøvere for kulturbransjen. Det er en norsk tjeneste med 100% transparent økonomi som gir publikum en plattform for streaming av live kulturtilbud. Det er basert på salg av billetter – ikke veldedighet.

Plattformen skal sikre inntekter til hele næringskjeden, fra artist til teknikere, arenaer og rettighetsorganisasjonene, ikke bare penger til hver enkeltartist. Vierlive er laget av OLYP (Oslo lydproduksjon AS), som er et kollektiv og live-produksjonshus for musikere og musikkbransjen i Oslo og Norge.

Følg pressemeldinger fra VIERLIVE

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VIERLIVE på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VIERLIVE