Et betydelig løft for Sivas næringshage- og inkubasjonsprogram

En nasjonal evaluering av Sivas til sammen 75 operatører innenfor næringshage- og inkubasjonsprogrammet har resultert i nye og mer effektive tilskuddsmodeller. I tillegg økes de samlede programtilskuddene med 15 %, og innsatsen overfor inkubatorer og næringshager med et betydelig potensiale til å bidra til ytterligere vekst og utvikling i norsk næringsliv forsterkes.

Siva innførte i 2016 nivåbaserte tilskuddsmodeller basert på vurderinger av operatørenes potensial og resultater innenfor både næringshage- og inkubasjonsprogrammet. Modellene har oppnådd bred støtte gjennom bl.a. en gjennomført midtveisevaluering av begge programmer. Modellene har videre bidratt til en betydelig vekst i antall bedrifter innenfor programmene. I 2015 var det totalt 2 864 bedrifter som mottok hjelp innenfor programmene, mens det i 2017 var 4 000.

I 2018 har Siva evaluert og justert kriteriene som inkubatorene og næringshagene evalueres etter, samt videreutviklet tilskuddsmodellene med nye nivå og beløp per nivå. Hensikten er at programmene skal bli enda mer effektive og bidra ytterligere til utvikling og omstilling av norsk næringsliv. Totalt vil Siva de kommende årene utbetale om lag 164 mill. kroner årlig i tilskudd, fordelt på 35 inkubatorer og 40 næringshager, innenfor programmene.

- Etter innføringen av mer målrettede tilskuddsmodeller i 2016 har vi opplevd rekordresultater innenfor både inkubasjons- og næringshageprogrammet. Vi har store forventninger til at reviderte tilskuddsmodeller og økte samlede programtilskudd ytterligere vil forsterke denne utviklingen, sier Kjerstin Spjøtvoll, direktør innovasjon i Siva.

De reviderte modellene er mer nyanserte, med flere tilskuddsnivå innenfor både næringshage- og inkubasjonsprogrammet. Mange programoperatører vil motta økte tilskudd, mens enkelte vil få redusert sitt.

Nivåinndeling innenfor næringshageprogrammet:
Nivå 1: kr. 1.400.000
Nivå 2: kr. 1.700.000
Nivå 3: kr. 2.000.000
Nivå 4: kr. 2.500.000

Nivåinndeling innenfor inkubasjonsprogrammet:
Nivå 1: kr. 1.500.000
Nivå 2: kr. 2.000.000
Nivå 3: kr. 3.000.000
Nivå 4: kr. 4.000.000
Nivå 5: kr. 5.000.000

I tillegg til ordinært programtilskudd innføres søkbare midler på om lag 40 mill. kroner. De søkbare midlene skal stimulere økt effekt av den nasjonale strukturen av programoperatører og ytterligere bedre resultater innenfor programmene. Den innføres søkbare midler med følgende innretning: