Norfem

Estetiske sykepleiere og leger trår til mot covid-19

Sykepleiere og leger som til daglig jobber med estetisk medisin melder seg nå til tjeneste for det offentlige helsevesenet. Bransjeforeningen Norfem oppfordrer alle innen estetisk medisin til å stille sin kompetanse og kapasitet til rådighet i kampen mot coronaviruset.
Allmennlege og styreleder i Norfem, Karim Sayed, under en tidligere influensavaksinering på Gatehospitalet.

Klinikkene for estetisk medisin ble stengt for kunder og pasienter 13. mars. Siden da har en stor andel av de praktiserende sykepleierne og legene organisert i bransjeforeningen Norfem meldt seg til tjeneste i det offentlige helsevesenet.

- Det er et stort engasjement blant våre medlemmer til å delta i dugnaden. Mange av landets estetiske sykepleiere har lang erfaring fra det offentlige helsevesenet, og som helsepersonell er det også vår plikt å bidra. Bare på noen få dager er flere er allerede i tjeneste for det offentlige, sier Karim Sayed, allmennlege og styreleder i Norfem.

Norfem oppfordrer nå alle med helsefaglig utdannelse innen estetisk medisin om å registrere seg som tilgjengelig helsepersonell på Helsedirektoratets nettsider. Dette er personell som både kan bidra med å behandle coronapasienter eller avlaste andre deler av helsetjenesten.

- Vi vil også rette en henvendelse til myndighetene og informere om at vår bransje har lokaler og klinikker overalt i Norge som eksempelvis kan brukes dersom det blir aktuelt med omfattende testing eller vaksinering av befolkningen. Aldri har det vært viktigere at hele samfunnet bidrar for å begrense spredingen av viruset, sier Sayed.

Kontantstøtten fra staten er avgjørende

Etter at landets estetiske klinikker ble stengt 13. mars er den økonomiske situasjonen til mange medlemmer krevende. Stortingsvedtaket 31. mars om at staten vil tilby kontantstøtte til næringsdrivende som ble tvunget til å stenge virksomheten sin er derfor svært viktig.

- Våre medlemmer er i stor grad privatpraktiserende og selvstendig næringsdrivende. Vi er derfor svært takknemlige for at et tilnærmet samlet Storting har vedtatt å dekke de faste kostnadene til klinikkene som ikke får holde åpent. Det gir våre medlemmer økt trygghet i en svært krevende situasjon, sier Sayed.

Dr. Karim SayedAllmennlege og styreleder, Norfem

Tel:91 30 65 55

Bilder

Om Norfem

Norfem
Stiftamtmann Kaas Vei 8

kontakt@norfem.nohttp://Norfem.no

Bransjeforeningen Norsk forening for kvalitet i estetisk medisin (Norfem) jobber med å sikre gode rammevilkår for den estetisk medisinske bransjen. Norfem skal være premissleverandør for å sikre god behandlingsskikk, markedsføring etter norsk lov og en god etikk.