Espresso House er best på plantebasert
Det har aldri vært mer populært å velge plantebasert enn akkurat nå. Rapporter fra Opinion viser at 50 prosent av den norske befolkningen er positive til å spise mer plantebasert. I tillegg viser en undersøkelse som Ipsos har gjennomført for Orkla at andelen veganere og vegetarianere i Norge har doblet seg på ett år!
Også plantebasert melk øker i popularitet. Plantemelk har vokst med 40 prosent i Norge de siste to årene. Og dette merkes ikke minst på kafeer som tar imot kaffe bestillinger.
Stor forskjell i plantebasert utvalg
Med den økte plantebaserte etterspørselen er det viktig at alle blir med på den nye plantebaserte utviklingen, da det er et stort og voksende marked på vei. Dette mener organisasjonen PlanteVekst, som står bak den nye studien av kaffekjeder og bakerier sitt utvalg når det gjelder plantebaserte mat og drikke. Men det er ikke alle som klarer å følge den nye utviklingen. Det er stor forskjell på hva de ulike kjedene tilbyr sine kunder når det kommer til plantebasert mat. Espresso House får topplassering, da de tilbyr mange gode plantebaserte alternativer av kvalitet, både når det kommer til mat og drikke.
- Vi er så glade og stolte over å motta denne prisen. Espresso House har som mål å tilby 50% plantebasert mat og drikke i kaffebarene våre. En anerkjennelse som dette fra Plantevekst oppfordrer oss til å jobbe enda hardere for å servere mer plantebasert mat og drikke til våre gjester. Vi vil at våre gjester skal føle at det er enkelt og ikke noe oppstyr å bestille plantebaserte produkter på Espresso House; fra melkeproduktet du har i kaffen til en velsmakende sandwich eller bakverk. uttaler Marianne Gaarder Amland, leder i Espresso House Norge.
PlanteVekst sine anbefalinger
-
Gjør det plantebaserte valget normalt, og få de som ønsker å spise mer plantebasert til å føle seg velkommen.
-
Ikke lag en plantebasert kopi av en annen rett. Still like høye krav til den plantebaserte maten på menyen, slik at det plantebaserte tilbudet også vil være et opplagt valg for alle kunder.
-
Velg barista plantemelk, ha to eller flere typer, og ikke ta ekstra betalt for det.
-
Ha minst to plantebaserte måltider og to plantebaserte kaker på menyen, og gi dem samme oppmerksomhet og kvalitetskrav som alt annet som selges.
- Vi håper at alle de undersøkte og andre i bransjen vil la seg inspirere og følge Espresso House sitt eksempel og hoppe på det plantebaserte toget som bare går fortere og fortere fremover, sier Camilla Dahlberg, leder for PlanteVekst.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla DahlbergLeder i PlanteVekstPlanteVekst
Tel:92987765camilla@plantevekst.noLovisa ErnestamPress officerEspresso House Group
Tel:+46 70 484 94 58lovisa.ernestam@espressohouse.seBilder
Om Anima - Stopp dyremishandling

Postboks 1073 Sentrum
0104 Oslo
92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no
Anima - Stopp dyremishandling er en organisasjon som jobber for å stoppe dyremishandling på nasjonalt og internasjonalt nivå gjennom blant annet redningsaksjoner av dyr i nød, informasjonsvirksomhet, samarbeid med næringslivet, politisk arbeid og fredelige kampanjer. Anima er en del av den internasjonale dyrevernorganisasjonen “Anima International” som har avdelinger i Norge, Danmark, England, Polen, Bulgaria og Frankrike.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Dyrevenner henger konfronterende plakater i over 70 McDonald's-restauranter3.6.2025 08:27:18 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima konfronterer denne uken McDonald's med plakater i over 70 restauranter landet rundt. Anima anklager kjeden for å forsømme dyrevelferd ved å ukritisk bruke turbokylling, til tross for at et stort flertall av nordmenn er imot. Aksjonen krever at McDonald's dropper turbokylling.
Rekordsum: 7 millioner til kampanje mot McDonald’s3.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
I dag utgir Anima en ny rapport som viser at både produsenter og dagligvarekjedene er enige: Turbokylling skal fases ut. Imens dagligvareaktørene går stødig i den riktige retningen er det en bedrift i Norge som ikke har et problem med å selge den kontroversielle kyllingen: McDonald’s. En ny landsdekkende kampanje vil ta opp kampen mot fastfood-giganten.
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
Medlemsdemokratiet erklæres “dødt" under satirisk protest ved Sentrumsløpet24.4.2024 15:19:39 CEST | Presseinvitasjon
Mens tusenvis av løpere setter av gårde i Sentrumsløpet, vil dyrevelferdsorganisasjonen Anima avholde en satirisk pressekonferanse et steinkast unna. En demonstrant, utkledd som Coops administrerende direktør Philipp Engedal, vil dramatisk erklære medlemsdemokratiet for "dødt", som en del av en større protest mot Coops bruk av turbokylling.
– Coop selger turbokylling mot medlemmenes ønske22.4.2024 06:11:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima mener Coop-ledelsen må lytte til medlemmene og fjerne turbokylling fra butikkhyllene akkurat som Rema 1000 har gjort siden 2018.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom