Espen Friberg er ute med sin solodebut

Sun Soon er Espen Fribergs soloalbum-debut. Det består av elleve komposisjoner med synthesizer og feltopptak. Innspillingen er gjort på Leveld Kunstnartun i Ål i Hallingdal, og er senere mikset og produsert i samarbeid med Jenny Berger Myhre. Prosjektet tar utgangspunkt i å fange stemningen i dalen rundt Leveld – gjennom Espens opplevelser i naturen, men også gjennom Marianne Røthe Arnesens og Gøsta Munsterhjelms malerier fra samme område.

Espen Friberg i Leveldtun. Foto: Marianne R. Arnesen.

LYTT HER

Sun Soon er bygget opp som en kollasj, med utklipp fra komposisjoner patchet på en Serge modulærsynth og feltopptak gjort på Leveld, Reineskarvet og Blåbergi. Disse utklippene samler stemninger og dokumenterer vandringer i fjell og skog – samtidig er de meditasjoner over områdets lokale historie. Kollasjteknikken er noe Friberg benytter seg av både i musikk og i visuell kunst.

Albumet er meditativt og utforskende, men også lekende og umiddelbar. Lastebiler, søppelbøtter, sildrede bekker, sitronbrus, hester og vandrende fjell finner sin plass mellom langsomme melodier, knitring, sinustoner og basslinjer. Dissonanser og harmonier avløser hverandre i glidende overganger og abrupte hopp, en elektronisk seljefløyte tar en trall og solen er på vei opp.

Espen Friberg (1981) er kjent som kunstner, designer, illustratør, tegneserieskaper og musiker, og har mottatt en rekke priser og stipender for sitt arbeid. På begynnelsen av 2000-tallet var han med å starte designstudioet Yokoland, men har de senere årene drevet sitt eget studio. I tillegg til sin visuelle praksis har han bygget opp et eget lydstudio bestående av komplekse synthesizer-systemer samt en mengde obskure elektroniske instrumenter og effektprosessorer. Han har vært en sentral person i miljøet rundt eksperimentell, elektronisk musikk i Norge. Han startet og driver plateselskapet Take It Easy Policy i samarbeid med Emil Høgset, og har vært kurator for konsertserien Rett Ned. Siden 2005 har han deltatt på en rekke samleplater under forskjellige artistnavn. I 2015 ga han ut sin første EP under eget navn. Etter dette har det fulgt seks ulike utgivelser sammen med blant annet Øivind Olsen, André Borgen og Marianne Røthe Arnesen. Friberg har også vært en aktiv konsertutøver, både som soloartist og med ulike samarbeidsprosjekter.

Plateslipp 01. oktober på Baklengs 16:30 og på BLÅ 20:00!

Album release: 30.09.2022
Artist: Espen Friberg
Tittel: Sun Soon
Katalognummer: HUBROLP3647
Plateselskap: Hubro

Espen Friberg i Leveldtun. Foto: Marianne R. Arnesen.
Espen Friberg i Leveld. Foto: Marianne R. Arnesen.
Cover: Espen Friberg - "Sun Soon". Artwork: Aslak Gurholt (Yokoland).