Espen Bergslien ny landslagstrener i stup

Espen Bergslien blir ny trener for stuplandslaget. Bergslien har signert en kontrakt på ett år med start 1. september 2022. Han skal sammen med Roy Terje Nygaard sikre videre utvikling i norsk stup.
Espen Bergslien, landslagstrener i Stup

Jeg gleder meg til å være med å hjelpe landets beste stupere med å nå sine mål. Jeg ønsker å være en landslagstrener som utøverne kan støtte seg på, og kunne utvikle seg til sitt høyeste potensiale. Jeg kommer til å sette tøffe krav, men utøverne skal oppfatte meg som tydelig og rettferdig. Vi skal sammen utvikle norsk stup og ha det VANNvittig gøy på veien, forteller Espen Bergslien.

Tidligere har Roy Terje Nygaard hatt ansvaret for Norges stuplandslag. Han skal fortsatt være en del av landslaget, men vil fremover påta seg rollen som administrativ koordinator, og Bergslien overtar ansvaret for trening, mesterskap og arbeidet rundt å gjøre utøverne klar til konkurranse.

-Stupmiljøet er relativt lite i Norge, men vi har store ambisjoner om både å bli større og bedre. På sikt skal vi opp å lukte på medaljene.Jeg er heldig som kan ta denne utfordringen sammen med den rutinerte landslagssjefen og min gamle klubbtrener Roy Terje Nygaard. Vi må jobbe i samme retning, sier Espen Bergslien.

En bakgrunn med stup

Bergslien har stor erfaring innen stup, både som tidligere utøver og som trener. I Bergen Stupeklubb, hvor han de senere årene har vært trener, har utøverne hans levert sterke prestasjoner både på junior- og seniorsiden. Bergslien hadde fire utøvere som kvalifiserte seg til EM og VM i sesongen 2021-22. Derfor var Bergslien også et naturlig valg som landslagstrener.

- Norges Svømmeforbund og landslagene skal være et verktøy for å hjelpe klubbene til å gjøre jobben med utvikling. Når vi ansetter en landslagstrener som Espen er det også med et håp om å få med bredden. Espen er veldig engasjert og brenner for idretten sin, hvilket er veldig positivt. Han er godt likt, og såpass ung at han lett kan skape gode relasjoner til utøverne. Han har alle de elementene som skal til for å inspirere, sier president i Norges Svømmeforbund, Cato Bratbakk og fortsetter:

- Vårt hovedfokus nå er klubbutvikling og å få flere til å drive med stup. Her er det viktig med noen gulerøtter på elitenivå som landslaget uten tvil vil være. Det kan være med til å tiltrekke flere utøvere til sporten som drømmer om å representere Norge.

Espen Bergslien har en lang og flott stupekarriere bak seg. Han har vært norgesmester 11 ganger og han har deltatt i europa- og verdensmesterskap. I tillegg ble han kåret til årets stuptrener for sesongen 2021-22. Jobben som landslagstrener vil Bergslien kombinere med trenergjerningen i Bergen Stupeklubb.

Espen Gilje BergslienNorges Svømmeforbund

Tel:9268 3731