Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album!

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album på Odin Records 20. mai. "Fjære" består av sju nye komposisjoner signert Berg og er spilt inn i en tid der det har vært vanskelig å samles. Som en motvekt til dette, og som et symbol på samhold og vennskap har trioen for første gang tatt med seg gjesteartister i studio: Mathias Eick (trompet), Hanna Paulsberg (sax) og Silje Nergaard (vokal). Albumet er på mange måter en naturlig evolusjon av trioens allerede etablerte kvaliteter, men byr på flere overraskelser underveis. Michael Scott Hartung i Propeller Music Division har også løftet musikken ytterligere med en gjennomarbeidet og detaljert produksjon.

Espen Berg Trio: Bárður Reinert Poulsen, Espen Berg, Simon Olderskog Albertsen. Foto: Leikny Havik Skjærseth.

Espen Berg Trio - "Fjære"

Album release 20.05.2022

Hør "Fjære" her

Espen Berg Trio er en prisvinnende og kritikerrost norsk pianotrio med et nedslagsfelt som strekker seg langt utenfor landets grenser. Trioen har solgt ut konsertsaler i Tokyo, Guangzhou, Kyoto og Hong Kong, og er omtalt som en viktig ny stemme i det overfylte feltet av post-E.S.T.-trioer (Jazz Journal, UK). Musikken kan gi assosiasjoner til Brad Mehldau, Keith Jarrett, Shai Maestro eller Tigran Hamasyan, men er først og fremst et personlig bidrag til fornyelsen av pianotrio-formatet og den nordiske jazzen, anført av en kombinasjon av sterke melodier, rytmisk kompleksitet, teknisk toppnivå og lekent samspill.

Vintermørke er den musikalske grunnsteinen til dette albumet, og ble opprinnelig skrevet i januar 2020. Låta tar utgangspunkt i et mørkt, nordisk vinterlandskap, og melodien er skreddersydd til Mathias Eick, som gjør et nydelig bidrag med sin varme tone og melodiske teft. Espen og Mathias har tidligere jobbet sammen i flere andre prosjekter, men dette er første gang Mathias og Espen Berg Trio spiller sammen.

Espen Berg Trio og Silje Nergaard delte scene på turné i Japan i 2017, og Espen og Silje har fortsatt å jobbe sammen som duo. På deres versjon av I’d Do It For Your Love (Paul Simon) er kvartetten samlet igjen. Espens arrangement implementerer noe av trioens særegenhet, men er allikevel tro mot originalen. Silje briljerer med sin nydelige tolkning av melodien. Låta er spilt inn over flere dager, i flere land, på grunn av utfordringer med koronarestriksjoner.

Like før pandemien gjorde Espen Berg Trio et solid inntrykk på en samlet jazzbransje på Jazzahead! i Bremen. Deres tredje album, Free to Play, ble listet i Downbeat som en av de beste utgivelsene i 2019, og fikk også solide anmeldelser i BBC (4/5), UK Vibe (5/5) og Jazz Journal (4/5).

Espen Berg er en internasjonalt anerkjent pianist og komponist. I 2016 ble han tildelt JazZtipendiatet på Moldejazz. Han har skrevet bestillingsverk for Trondheim Jazzorkester, og er også kjent for sitt samarbeid med Silje Nergaard, Hildegunn Øiseth og Seamus Blake. Han skriver låter med en usedvanlig sterk identitet, som igjen blir gjenstand for en dyp tolkning av Bárður og Simon. Sammen skaper trioen et høyst engasjerende samspill, med smil, temperament, og et vanvittig teknisk overskudd.

Espen Berg, piano og komposisjoner
Bárður Reinert Poulsen, bass
Simon Olderskog Albertsen, trommer

Konserter:

24.05: Odense (DK) – Dexter Jazz Club

25.05: Hamar (NO) – Hamar Teater

26.05: Vilnius (LTN) – Jazz Cellar 11

27.05: Tallinn (EST) – Philly Joe’s Jazz Club

28.05: Riga (LV) – M/Darbinca

31.05: Munich (DE) - Unterfahrt

01.06: Lodon (UK) - Pizzaexpress

Albumrelease: 20.05.2022
Artist: Espen Berg Trio
Tittel: Fjære
Katalognummer: ODINCD9581
Plateselskap: Odin Records

Cover Espen Berg Trio - "Fjære". Artwork og design av Andreas Berg.

Grappa Musikkforlag AS, established in 1983, is one of Norway's oldest and biggest independent record companies. The company represents prominent Norwegian artists, and the catalog consists of more than 35 000 tracks in all genres of music.

Musikkutsendelse: Paal Flaata - It's Hard To Sing This Song24.6.2022 13:09:03 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Paal FlaataTittel: It's Hard To Sing This Song ISRC: NOYBU2249020Tekst og musikk: Chip TaylorPlateselskap: Grappa Musikkforlag / Blue Mood Last ned WAV Lytt «It’s hard to sing this song» er første låt fra Paal Flaatas kommende soloalbum. Paal Flaata stiller seg – som alltid – helt naken i møte med musikken, i møte med sangen. – Stemningen er ganske mørk, sier Paal selv. – Jeg tror låtene på den nye plata tar pulsen på tiden vi er i. Koronatiden har gitt meg tid til å tenke over alt jeg har opplevd de siste årene, og mye av det har vært ganske trist. Så det er en litt personlig plate, også for Gøran. Vi jobber veldig tett hele tiden, og en av ambisjonene var at vi skulle prøve å få denne plata til å stå litt utafor de andre, å komme litt videre. Gøran Grini, Paals mangeårige samarbeidspartner, er medprodusent på det kommende albumet. Sammen med Grini, Freddy Holm og trommeslageren Glenn Vidar Solheim, legger Paal på den nye platen, enda flere kjente og min

Ny låt fra Tre Små Kinesere24.6.2022 12:40:11 CEST | Pressemelding

Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. Lytt til «Når Sola Snur» her! «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.

Musikkutsendelse: Tre Små Kinesere - Når Sola Snur16.6.2022 15:59:27 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Tre Små KinesereTittel: Når Sola SnurISRC: NOJBT2201010Tekst og musikk: Ulf RisnesPlateselskap: Grappa Musikkforlag Last ned WAV Lytt Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.