Erlend Angelfoss ny landssjef i banken - Trond Mellingsæter til Reitan Eiendom

Erlend Angelfoss, leder for Danske Banks avdeling for større og institusjonelle kunder (Large Corporates & Institutions) blir ny landssjef for banken i Norge. Trond Mellingsæter setter dermed strek i konsernet etter totalt 20 år.
Erlend Angelfoss er ny landssjef i Danske Bank Norge fra 1. mai. Han har jobbet i banken i 20 år - Foto: Danske Bank/Sturlason

Mellingsæters neste stoppested er som administrerende direktør for Reitan Eiendom i Trondheim - en by som også er den avtroppende banksjefens hjemsted. Ny sjef for Norges tredje største bank er Erlend Angelfoss, som de siste fire årene har ledet Danske Banks avdeling for større og institusjonelle kunder (LC&I). Angelfoss tiltrer 1. mai.

Angelfoss har vært i banken i totalt 20 år, og har tidligere blant annet arbeidet for JP Morgan Chase i Norge. Han er oppvokst i Ålesund og har sin utdannelse fra Norges Handelshøyskole - NHH.

- Det er med en stor dose ydmykhet og enn enda større dose glede jeg har takket «ja» til å ta over som landssjef i Danske Bank Norge. Banken har vært gjennom en utrolig periode med sterk vekst de siste årene, har allerede noen av de viktigste samarbeidsavtalene innen bank-Norge på plass og står foran en usedvanlig spennende periode. Sammen med bankens meget dyktige og engasjerte kollegaer gleder jeg meg til å nå nye høyder med organisasjonen i årene som kommer. Samtidig ønsker jeg å sende en stor takk til Trond for den jobben han har gjort som landssjef. Å få muligheten til å jobbe tett med ham, blant annet gjennom vår felles periode i landledelsen i Norge, har vært noe jeg har satt veldig pris på, sier Angelfoss.

Mellingsæter runder av etter to tiår

For Trond F. Mellingsæter er en reise som totalt varte i 20 år nå over. Den avtroppende landssjefen har arbeidet i banken i tre perioder, først som CFO i den gang Fokus Bank, deretter i en rekke funksjoner og som leder for flere områder. Lengst er perioden siden 2005 hvor han har hatt ulike roller både i Norge og i Danske Bank-konsernet.

Videre har han vært landssjef for Norge siden 2015 og har i flere perioder hatt ansvar for bankens bedriftskunder, samt det siste året også innehatt rollen som Chief Customer Officer Nordics.

- Jeg har hatt mange gode år i Danske Bank og er stolt av det vi har fått til, blant annet den betydelige veksten banken har hatt i løpet av det siste tiåret. Nå var imidlertid tiden kommet for å gyve løs på noe helt annet, og det i min egen hjemby Trondheim. Det blir selvsagt spesielt og noe vemodig å forlate alle de gode kollegene jeg har opparbeidet meg gjennom 20 år i banken. Samtidig kan jeg ikke tenke meg en bedre kandidat til å ta over enn Erlend Angelfoss, som jeg har hatt gleden av å samarbeide tett med i flere år. Med ham nå om bord er jeg overbevist om at Danske Bank er veldig godt rustet for framtiden i rollen som Norges tredje største bank, og at banken kommer til å stille med et usedvanlig sterkt lag også fremover – et lag som leverte tidenes resultat i 2021, sier Mellingsæter.

Konsernsjef i Danske Bank, Carsten Egeriis, roser Mellingsæter for den jobben han har gjort som landssjef i Norge, og er videre svært fornøyd med at det er Erlend Angelfoss som tar over stafettpinnen.

- Trond har bidratt sterkt til den imponerende veksten vi i Danske Bank har hatt i Norge over de siste syv år spesielt. Han har vært en synlig bankmann i det norske markedet, hatt mange ansvarsfulle roller for konsernet, og vært en viktig kontinuitetsbærer. Vår norske organisasjon er veldrevet og sterk, med mange gode fagmiljøer, et pågangsmot og lidenskap for godt bankhåndverk. Dette skal Trond ha mye av æren for, og jeg ønsker ham all lykke til videre. Samtidig ser man jo at solide krefter allerede står klar for å ta stafettpinnen videre nå som Trond får andre utfordringer utenfor banken, og med Erlend på plass som ny landssjef er jeg overbevist om at vi kommer til å bygge videre på det som Trond og banken har skapt de siste årene. Jeg ser virkelig frem til fortsettelsen for Danske Bank i Norge, sier Carsten Egeriis.

Øystein SchmidtKommunikasjonsdirektør

Øystein har det overordnede ansvaret for kommunikasjonsarbeidet for Danske Bank i Norge, og har jobbet med kommunikasjon i over 20 år. Han kan vise til 12 års erfaring som journalist, blant annet for TV 2 og Finansavisen, og var nordisk kommunikasjonssjef i Elkjøp i drøye fem år før han kom til banken.

Jobber du for pressen og/eller har generelle spørsmål om Danske Bank i Norge er han riktig person å kontakte. Søker du en av bankens mange eksperter setter han deg i kontakt med riktig vedkommende så raskt som mulig.

Tel:951 47 645YSC@danskebank.no

Trond F. Mellingsæter har vært i Danske Bank i 20 år. Nå setter han strek - Foto: Danske Bank

Våre rundt 1.300 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 25 lokale bankkontor og 4 regionale finanssentre.