Erika Norwich slipper «Ærlig»

Erika Norwich gjorde i fjor høst braksuksess med låten «Til lillebror», som nådde #20 på Spotifys streaminglister og raskt rundet en million avspillinger på strømmetjenesten. Erika avsluttet 2022 som en av landets mest populære artister på TikTok, og var i 2022 #6 blant Norges «Most viewed artists» og #8 på listen over artister med flest nye følgere.

Nå er hun klar med sin ærligste og mest personlige låt til nå, «Ærlig».

Låta handler om det jeg vil kalle bristepunktet i livet mitt. En periode jeg ikke er stolt av, men som også ble vendepunktet. Jeg har dedikert låta til kjæresten min, som har stått sammen med meg gjennom alt. Han er den eneste som aldri har tvilt på meg og mitt potensiale. Da jeg så meg selv som et monster, så han meg. Vårt forhold har vært tøft og krevende, men vi har holdt sammen og har det veldig fint sammen i dag. – forteller Erika.

Bristepunktet kom en mørk høstdag i 2021 etter en hendelse på byen. Erika har siden jobbet hardt med å bli en bedre versjon av seg selv, og håper at hennes historie kan oppfordre andre til å ta tak i problemene sine før det går for langt.

Jeg ønsker å være ærlig og fortelle min historie. Det siste 1,5 året har jeg jobbet ekstremt mye med meg selv, både på egen hånd og tett oppfulgt i behandlingsprogram. I dag føler jeg meg klar for å snakke om de tingene jeg har vært gjennom, og hvordan jeg kom meg hit jeg er i dag. Det er noe jeg kjenner jeg har behov for å dele både for meg selv, ovenfor mine følgere og for de som er der jeg en gang var, uten håp. Jeg vil fortelle at det er mulig å få hjelp, bli bedre og få det bra til slutt - og at én handling ikke definerer deg som menneske. Men for å få hjelp må du be om hjelp, og før du ber om hjelp må du erkjenne at du trenger hjelp. – Erika Norwich

«Ærlig «er produsert av Lars Lavik, og Erika har selv har skrevet tekst og melodi.

Be om hjelp før det er for sent! Før jeg ble bevisst på mine egne triggere kunne emosjonene mine bygges opp til et nivå hvor jeg mistet kontroll, som i mitt tilfelle betydde å skade meg selv - i panikk, skam og fortvilelse over å ikke vite hvorfor alt kjennes så intenst. Å være en fare for meg selv var ikke nok til at jeg så alvoret og viktigheten i å få hjelp. Jeg skulle ønske jeg så alvoret i problemene mine før det gikk så langt at jeg gikk fra å skade meg selv til å skade noen andre. Vold er aldri løsningen, hverken mot deg selv eller mot andre. – avslutter Erika.

«Ærlig» er ute fredag 3.februar.