Er idretts-Norge i for stor grad forbeholdt de pengesterke?

Hvordan kan man bedre inkludere grupper som opplever økonomiske og kulturelle barrierer for å delta i idretten? I anledning nasjonal inkluderingskonferanse den 17. oktober ønsker Norges idrettsforbund velkommen til fagseminar og debatt. Hvordan skal idretten inkludere barn og unge med innvandrerbakgrunn, eller barn og unge som lever i familier med lav betalingsevne?

Hvordan kan idretten inkludere grupper med økonomiske og/eller kulturelle barrierer inn i lagenes ordinære aktivitetstilbud? Foto: Eirik Førde/Norges idrettsforbund

Hvor: Ullevaal panorama, Ullevaal stadion

Når: Torsdag 17. oktober kl. 09.00 – 15.00

- Vi ønsker å motivere og inspirere idretten til å ta et enda større ansvar for inkludering. Når noen faller utenom, blir lokalmiljøet preget av dette. Idretten har en viktig rolle for å få alle som ønsker det, til å delta i idretten, sier Anja Veum, breddeidrettssjef i Norges idrettsforbund.

Se hele programmet her.

Hjelper barn i familier med lavinntekt med aktivitetsguide

Flere av de største byene i landet står overfor spesielle utfordringer knyttet til å rekruttere barn og ungdom til idrettslagene. Hvordan kan idretten inkludere grupper med økonomiske og/eller kulturelle barrierer inn i lagenes ordinære aktivitetstilbud? Under inkluderingskonferansen får vi høre hvordan Tromsø idrettsråd og Tromsø kommune har benyttet aktivitetsguider for å få barn i risikosonen inn i idrett. Vi vil også få presentert fakta om hvordan det står til med inkluderingsarbeidet i norsk idrett.

Inkluderingskonferansen vil bli streamet på idrettsforbundet.no

For påmelding og intervjuforespørsler, vennligst kontakt Sofie Torlei Olsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges idrettsforbund.

Idrettsforbundet jobber videre for full gjenåpning av norsk idrett30.6.2020 12:58:29 CESTPressemelding

Store deler av norsk idrett er nå gjenåpnet. Dette gjelder all idrett for barn og ungdom hvor man kan trene normalt og gjennomføre lokale og regionale konkurranser fra 1. august. Toppidretten har fått grønt lys for trening og konkurranser så snart smittevernsprotokollene er på plass innen de ulike idrettene. I tillegg er trening og konkurranser tillatt for alle idretter – også for de over 19 år, som ikke medfører nærkontakt.

En annerledes Idrettsgalla 202122.6.2020 14:30:46 CESTPressemelding

Det blir idrettsgalla på NRK 9. januar 2021, men i en annerledes form enn seerne er vant til. Konkurransegrunnlaget i 2020, som følge av koronasituasjonen, gjør at de fleste klassene vil mangle prestasjonsgrunnlag som kvalifiserer for juryering. I den uvissheten som råder, vil det også kunne bli betydelige forskjeller i konkurransegrunnlaget for de ulike idrettene. Styret for idrettsgallaen har derfor besluttet at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, i sin helhet er flyttet til 8. januar 2022.