Er en ølflaske av tre fremtidens emballasje?
Dette er en innovasjon og et svært spennende utviklingsprosjekt. Om dette er framtidsflasken er for tidlig å si. Det gjenstår også en del arbeid før vi er klare for å presentere den endelige flasken for markedet, sier bærekraftansvarlig i Ringnes, Emma Bjørke.
Det er produsert opp 8000 flasker av det vi kaller 2.0-versjonen av flasken, hvorav 200 av disse er kommet til Norge. Utviklingen av trefiberflasken startet i 2015.
Biobasert plast og frefiber
– Gjeldende versjon består av 45 % biobasert plast – såkalt PEF-polymerforing. Det ytre skallet består av trefiber (55%). Dette gjør flasken helt biobasert, bortsett fra korken som foreløpig er laget av aluminium, sier Bjørke.
Men hvorfor er det ikke utelukkende en flaske av trefiber?
– Det korte svaret er at dette handler om å sikre kvaliteten på ølet. For å holde ølet like friskt og smakfullt i opptil seks måneder er det helt nødvendig å legge til en barriere mellom væsken og flaskens papirlignende ytre skall. Hun understreker at PEF-plasten er utelukkende fremstilt av fornybare, biobaserte råvarer. – Den kan holde på karbondioksid bedre enn den vanlige plastflasken (PET), så både miljøet og ølet vårt kan dra nytte av denne løsningen. Flaskens ytre skall av trefiber bidrar til å holde ølet kaldere lenger på grunn av bedre isolerende egenskaper enn foreksempel bokser eller glassflasker, fortsetter hun.
Neste generasjon under utvikling
Carlsberg og partnere jobber nå med å presentere en ny og enda bedre versjon av flasken, versjon 3.0. – Veien videre handler om å gjøre den indre PEF-plastbarrieren så tynn som mulig. Konkret jobbes det for å redusere bruken av PEF-plast fra dagens 18 gram til 5 gram per flaske. I tillegg er målet å erstatte aluminiumskorken med et biobasert alternativ, avslutter Bjørke.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom