Er du forberedt på ekstremvær?

Ekstremvær ala "Elsa" med kraftig regnskyll og vind blir stadig mer vanlig. Været kan man ikke gjøre noe med, men alle kan forberede seg slik at konsekvensene av slikt vær blir mindre.

Alarmen går

Sector Alarm merker tydelig økt pågang i takt med økt ekstremvær. -Det er tydelig at stormen påvirket svært mange. Forrige helg da stormen raste i Sør-Norge mottok Alarmstasjonen nesten 30 prosent flere alarmsignaler enn en normalhelg, sier Sikkerhetsekspert Inge Svendsen hos Sector Alarm.

-Økningen skyldes både innbrudds, brann og vannalarmer som utløses på grunn av mye vind og vær.

Tidlig varsling sparer verdier

–Mange kunder har glemt å lukke vinduene skikkelig. Er alarmen påslått går innbruddsalarmen. Tidlig varsling bidrar ofte til at kundene unngår skader på vinduer og ikke minst vannskader som følge av regnet. I tillegg mottok vi også mange brannsignaler som følge av uventet nedslag i peisen.

Alltid beredt?

Det gjelder å være godt forberedt om det er varslet ekstremvær. I tillegg til boligalarm anbefaler Sector Alarm følgende action før været setter inn:

• Sjekk oppdatert værvarsel på yr.no
  • Lukk alle vinduer og dører
  • Fest hagemøbler og andre løse gjenstander
  • Sikre løse gjenstander som trampoliner og søppelkasser
  • Sjekk kjeller og loft for vanninntrenging –
  • Ved tilbakeslag fra sluk, legg på en stein innpakket i et håndkle for å begrense tilstrømningen av vann
  • Steng strømmen i kjelleren hvis det kommer inn vann (ta sikringen)
  • Hvis du kan – vurdere å utsette turer på sjøen og på fjellet
  • Kjør forsiktig – mye regn gir dårlig sikt og øker muligheten for vannplaning
  • Ikke kjør bilen på veier med mye vann, det kan lett gi motorstopp
  • Tenk på hvor du parkerer; sjø, trær og annet kan skade bilen

Sector Alarm, som har hovedkontor i Oslo,  har mer enn 650 000 kunder, og over 3500 medarbeidere i Norge, Sverige, Irland, Finland, Spania, Italia, Portugal og Frankrike.

Følg pressemeldinger fra Sector Alarm

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sector Alarm på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sector Alarm

Vinningskriminalitet og boliginnbrudd forventes å øke til normaltilstander med åpne grenser: – Innbruddstyver vil inn i hus hvor det ikke er folk19.7.2022 11:43:26 CEST | Pressemelding

Rekordmange nordmenn skal til utlandet på sommerferie i år, melder flyselskaper og reiseselskaper. Med åpne grenser og et samfunn tilbake til normalen, forventer Politiet at boliginnbrudd vil øke til samme nivå som før koronatiden. Tyverier fra boder, garasjer og hager ser også ut til å bli et stadig større problem.