Equinor vil starte tredje transje av tilbakekjøpsprogrammet av aksjer for 2022

Equinor (OSE: EQNR, NYSE: EQNR) vil den 28. juli 2022 starte tredje transje på om lag 1,833milliarder USD av tilbakekjøpsprogrammet av aksjer for 2022, som annonsert i selskapets kvartalsrapport for andre kvartal 2022, 27. juli 2022.

Basert på selskapets sterke balanse og fremtidsutsikter for olje- og gasspriser har styret besluttet å starte en tredje transje av tilbakekjøp av aksjer på om lag 1,833 milliarder USD og øke programmet for tilbakekjøp av aksjer i 2022 fra tidligere kommunisert 5 milliarder USD opp til 6 milliarder USD. Tredje transje vil starte 28. juli 2022 og avsluttes senest 26. oktober 2022. Tredje transje på om lag 1,833 milliarder USD inkluderer aksjer som vil bli innløst fra den norske stat.

Formålet med tilbakekjøpsprogrammet er å redusere den utstedte aksjekapitalen i selskapet. Alle aksjer som blir tilbakekjøpt som en del av programmet vil bli slettet.

I henhold til en avtale mellom Equinor og den norske stat, vil den norske staten delta i tilbakekjøp av et proporsjonalt antall aksjer, og dermed sørge for at statens eierandel i Equinor forblir uendret på 67 %.

Tilbakekjøpsprogrammet for 2022 vil bli inndelt i transjer, der Equinor kjøper tilbake aksjer til en bestemt USD-verdi over en bestemt periode. For den tredje transjen, som går fra 28. juli 2022 til senest 26. oktober 2022, inngår Equinor en irreversibel avtale med en tredjepart som vil foreta tilbakekjøp av aksjer uavhengig av selskapet.

I den tredje transjen vil aksjer for inntil om lag 605 millioner USD bli kjøpt i markedet, noe som vil gi en samlet tredje transje på om lag 1,833 milliarder USD, inkludert innløsning av aksjer fra den norske stat.

Gjennomføring av ytterligere transjer av tilbakekjøpsprogrammet for 2022 vil bli meddelt markedet.

Ytterligere informasjon om tilbakekjøpsprogrammet og den andre transjen:

Tredje transje av tilbakekjøpsprogrammet av aksjer for 2022 er basert på en fullmakt til styret til å kjøpe egne aksjer gitt på generalforsamlingen 11. mai 2022. I henhold til fullmakten [til generalforsamlingen] er det høyeste antallet aksjer som kan kjøpes i markedet 75 000 000, den laveste prisen som kan betales for en aksje er 50 kroner, og den høyeste prisen er 1 000 kroner. Fullmakten er gyldig fram til den ordinære generalforsamlingen i 2023, men ikke lengre enn 30. juni 2023.

Equinor har en avtale med den norske stat, der staten vil stemme for kansellering av aksjer som er kjøpt i henhold til fullmakten og for innløsning av et forholdsmessig antall av statens aksjer for å opprettholde eierandelen i selskapet. Prisen som skal betales til staten for innløsning av aksjer skal være det volumveide gjennomsnittet av prisen som ble betalt av Equinor for aksjer kjøpt i markedet, pluss en rentekompensasjon, justert for eventuelle utbyttebetalinger, i perioden fram til det endelige oppgjøret med staten er fullført.

I den tredje transjen i 2022 vil aksjer bli kjøpt på Oslo Børs. Transaksjonene vil bli gjennomført i henhold til gjeldende safe harbour-vilkår, og som fastsatt i den norske verdipapirhandelloven av 2007, EU Commission Regulation (EC) nr. 2016/1052, og Oslo Børs’ retningslinjer for tilbakekjøpsprogram og kursstabilisering, februar 2021.

Når den tredje transjen av programmet er fullført, vil styret foreslå for den ordinære generalforsamlingen i 2023 å kansellere kjøpte aksjer og innløse det forholdsmessige antallet av statens aksjer. Eventuelle aksjer som kjøpes i påfølgende transjer vil følge en tilsvarende prosess med kansellering og innløsning på neste års ordinære generalforsamling.

Denne opplysningen er informasjonspliktig i henhold til EUs Market Abuse Regulation og krav i henhold til den norske verdipapirhandelloven § 5-12.

Kontaktpersoner:

Investor relations
Mads Holm, direktør, Treasury & Tax and Investor Relations,

Sissel Rinde, informasjonsdirektør,
+ 47 412 60 584

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Scandinavian Tobacco Group A/S: Transactions in connection with share buy-back programme8.8.2022 11:45:00 CEST | Press release

Company Announcement No. 49/2022 Copenhagen, 8 Aug 2022 Transactions in connection with share buy-back programme On 19 May 2022, Scandinavian Tobacco Group A/S announced that the share buy-back programme that was initiated 9 March 2022 was increased to an aggregated value of up to DKK 1,000 million. The purpose of the programme is to adjust the Company’s capital structure and meet obligations relating to the Group’s share-based incentive programme. Part of the buy-back programme is executed in accordance with Regulation No. 596/2014 of the European Parliament and Council of 16 April 2014 (the “Market Abuse Regulation”) and Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052, also referred to as the Safe Harbour rules. Another part of the share buy-back programme is conducted as a directed buy-back from Chr. Augustinus Fabrikker Aktieselskab and C.W. Obel A/S as further described in company announcement no. 35/2022. The share buy-back programme will end no later than 28 February 2023. The fo

Maha Energy AB enters into a Farmout Agreement with Mafraq Energy LLC for Block 70 in Oman8.8.2022 11:00:00 CEST | Press release