Equinor terminerer kontrakten med bemanningsselskapet MDE, hva betyr dette for SAFE-klubben?

Equinor har besluttet å ansette flere faste fremfor å fortsette med innleie fra bemanningsselskapet MDE. Det er gledelige nyheter for de som får fast jobb, men dårlig nytt for den største andelen av de ansatte i MDE, som står uten jobb på nyåret. Flere ansatte fra bemanningsselskapet er organisert i SAFE, og for oss er det omsorg for enkeltmedlemmet som ligger i ryggmargen.
Porfirio Esquivel, nestleder i SAFE i Equinor sokkel, Foto: Rebecca Bjerga

SAFE i Equinor, avdeling sokkel, jobber målrettet for mindre innleie og flere faste ansettelser på selskapets innretninger. Når det likevel er behov for innleie fra bemanningsselskaper, prøver tillitsvalgte å påse at de innleide blir ivaretatt, har samme rettigheter som de faste, og at selskapene følger loven.

Porfirio Esquivel, nestleder i SAFE i Equinor avdeling sokkel sier at selve behovet for innleie i forpleining kunne svinge fra fem personer til 40 – 50 i høysesong i løpet av et år.

I den forbindelse ble MDE, et selskap som arbeider med rekruttering og bemanning, gitt kortvarige kontrakter innen forpleining. Dette har resultert i at arbeidstakere i MDE organiserte seg og dannet SAFE-klubb, på oppfordring fra tillitsvalgte i fadderklubben SAFE i Equinor.

– Når Equinor likevel besluttet å bruke MDE, så har vi hatt en tett og god dialog med SAFE i MDE-klubben og medlemmene der i løpet av årene, sier Esquivel.

Kun en brøkdel av de 80 ansatte i MDE får tilbud om fast jobb

Klubbleder i SAFE i MDE, Mads Therkild Petersen, mener det er positivt at flere ansettes fast, og hele femten SAFE-medlemmer fra bemanningsselskapet får tilbud om å fortsette videre i Equinor forpleining.

Hva betyr dette for MDE-klubben?

– Vi mister en stor kontrakt. Vi sitter så lenge som mulig i klubben, men det som vil skje er at klubben oppløses etter hvert. Vi har gjort vårt ytterste for at vi skal ha det bra på jobb.  Medlemmene er fortvilet og de har en usikker fremtid i vente.

– Vi har hatt godt samarbeid både med Equinor-klubben og SAFE-huset. Vi har opplevd støtte og vi har fått god hjelp om vi lurte på noe. Jeg kommer alltid til å være SAFE-medlem, jeg er fornøyd med det organisasjonen har gjort for meg og for MDE-klubben, sier Petersen.

Idar Martin Herland, nestleder i SAFE i Equinor avdeling sokkel, sier at klubben føler på et ansvar for alle de som har hjulpet Equinor gjennom pandemien.

– Vi jobber skulder ved skulder med de innleide, og ønsker at også de kan gå inn i juletiden med en viss trygghet og forutsigbarhet. Selskapet vårt må være tydelig på at de som har vært innleide til oss, står langt fremme i køen når det skal rekrutteres nye ansatte, sier Herland.

– For oss i SAFE er det omsorg for enkeltmedlemmet som ligger i ryggmargen, og vi må ha omtanke for alle våre medlemmer, på tvers av klubbene.

Porfirio Esquivel, nestleder i SAFE i Equinor sokkel, Foto: Rebecca Bjerga