Equinor ASA: Generalforsamlingen vedtok ordinært utbytte på 0,20 USD per aksje og 0,20 USD per aksje i ekstraordinært utbytte for fjerde kvartal 2021

Generalforsamlingen i Equinor ASA (OSE: EQNR, NYSE: EQNR) godkjente 11. mai 2022 styrets forslag til årsregnskap og årsberetning for Equinor ASA og konsernet for 2021.

Utbytte for fjerde kvartal 2021 tilfaller aksjeeiere som er registrert i Equinors aksjeeierregister i verdipapirsentralen (VPS) per utløpet av 13. mai 2022 (”Eierregisterdatoen”). Forutsatt ordinært oppgjør i VPS innebærer dette at man må være aksjeeier per 11. mai 2022 for å ha rett til utbytte. Utbytte til rettighetshavere under ADR-programmet (American Depository Receipts) i USA tilfaller også rettighetshavere per 11. mai 2022. Aksjene vil bli handlet eks. utbytte på Oslo Børs fra og med 12. mai 2022. ADRer på New York Stock Exchange vil også bli handlet eks. utbytte fra og med 12. mai 2022. Aksjeeiere med aksjer som handles på Oslo Børs vil motta sitt utbytte i norske kroner (”NOK”). NOK-utbytte vil bli kommunisert 20. mai 2022, og utbetaling av utbytte i NOK og i USD finner sted 27. mai 2022.

Generalforsamlingen ga styret fullmakt til å vedta utbytteutbetalinger basert på selskapets årsregnskap for 2021. Fullmakten gjelder frem til neste ordinære generalforsamling, men ikke lengre enn til 30. juni 2023.

Som ledd i gjennomføringen av selskapets tilbakekjøpsprogram, ga generalforsamlingen sin tilslutning til kapitalnedsettelse ved sletting av egne aksjer og innløsning av aksjer tilhørende den norske stat.

Generalforsamlingen vedtok å endre vedtektenes § 1, formålsparagrafen, og ga sin tilslutning til selskapets energiomstillingsplan.

Ni aksjonærforslag var til avstemning. Aksjonærenes forslag, begrunnelser og styrets responser er tilgjengelig på www.equinor.com/agm. Ingen av aksjonærforslagene ble vedtatt. Det vises til vedlagte protokoll for detaljer.

Generalforsamlingen ga sin tilslutning til styrets redegjørelse om eierstyring og selskapsledelse.

Generalforsamlingen ga sin tilslutning til styrets rapport om godtgjørelse til ledende personer.

Godtgjørelse til selskapets eksterne revisor for 2021 ble godkjent.

Valgkomiteens forslag om medlemmer til bedriftsforsamlingen ble godkjent med virkning fra 12. mai 2022 og frem til ordinær generalforsamling i 2024. Det vises til vedlagte protokoll for detaljer.

Valgkomiteens forslag om godtgjørelse til bedriftsforsamlingens medlemmer ble godkjent med virkning fra 12. mai 2022.

Valgkomiteens forslag om medlemmer til valgkomiteen ble godkjent med virkning fra 12. mai 2022 og frem til ordinær generalforsamling i 2024. Det vises til vedlagte protokoll for detaljer.

Valgkomiteens forslag om godtgjørelse til valgkomiteens medlemmer ble godkjent med virkning fra 12. mai 2022.

Generalforsamlingen ga styret fullmakt til på vegne av selskapet å erverve Equinor ASA aksjer i markedet for å kunne fortsette selskapets aksjeinsentivprogrammer for ansatte. Fullmakten gjelder frem til 30. juni 2023. Tidligere fullmakt, gitt 11. mai 2021, skal fortsette å gjelde inntil ny fullmakt er registrert i Foretaksregisteret.

Generalforsamlingen ga styret fullmakt til på vegne av selskapet å erverve Equinor ASA aksjer i markedet for etterfølgende sletting. Det er en forutsetning at tilbakekjøpte aksjer senere skal slettes gjennom beslutning om kapitalnedsettelse i en senere generalforsamling. Fullmakten gjelder frem til neste ordinære generalforsamling, men ikke lenger enn 30. juni 2023.

Generalforsamlingen godkjente at det kan foretas justeringer i Avsetningsinstruksen for Equinor ASA.

Protokoll fra generalforsamlingen følger vedlagt.

Kontaktpersoner:

Investorrelasjoner:
Peter Hutton, direktør, investorrelasjoner,
tlf: +44 788 191 8792

Sissel Rinde, informasjonsdirektør,
tlf: +47 412 60 584

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

ERYTECH Announces the Availability of the Documents for its Annual General Meeting to be held on June 24, 202224.5.2022 22:05:00 CEST | Press release

ERYTECHAnnounces the Availability of the Documents for its Annual General Meeting to be held on June 24, 2022 Cambridge, MA (U.S.) and Lyon (France), May 24, 2022 – ERYTECH Pharma (Nasdaq& Euronext: ERYP), a clinical-stage biopharmaceutical company developing innovative therapies by encapsulating therapeutic drug substances inside red blood cells, today announced the availability of the documents for its Annual General Meeting to be held on Friday, June 24, 2022. ERYTECH’s shareholders are hereby informed of the Annual General Meeting which will be held on June 24, 2022 at 09:00am CEST at the Hôtel Intercontinental Paris – Le Grand, 2 rue Scribe, 75009 Paris (FRANCE). Shareholders may participate in the General Meeting as follows: Attend in person; Voting by mail or by internet on the secure voting platform Votaccess; or Give a proxy to any individual or legal entity of their choice, under the applicable legal and regulatory conditions, or give a proxy to the Chairman of the Shareholde

Data Quality Leaders Unite Around Alation’s ‘Open Data Quality Initiative’24.5.2022 16:50:06 CEST | Press release