EQS med MBUX Hyperscreen – når bil og kino blir ett

“Vi har nettopp avsluttet et utfordrende, men samtidig fantastisk 2020. EQC har vært en unik suksesshistorie og nå ser vi frem mot 2021 og flere spennende elbiler. Et av høydepunktene er EQS med MBUX Hyperscreen, som kommer til å bli en teknologisk spydspiss for EQ-serien“, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
Visuelt vil denne store, buede skjermenheten gi interiøret høyteknologisk utseende, som strekker seg over nesten hele bredden fra venstre til høyre A-stolpe. Med MBUX Hyperscreen vil føreren i tillegg få en ny brukeropplevelse takket være kunstig intelligens. Programvaren er i stand til å lære, tilpasse innhold og gi personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med et såkalt «første-lag» behøver ikke brukeren å bla gjennom undermenyer eller gi talekommandoer som på dagens MBUX. De viktigste applikasjonene tilbys alltid på det øverste nivået, basert på situasjon og kontekst. På denne måten reduseres antall trykk føreren må gjennomføre, og sikkerheten økes.
Elektrifiserende utseende
MBUX Hyperscreen er et eksempel på digital / analog designfusjon, hvor lufteventilene er integrert i den store digitale overflaten. Skjermene er integrert i en frontramme i plast, der den synlige delen er malt i en forseggjort trelagsprosess i "Silver Shadow". Dette beleggsystemet oppnår et spesielt overflateavtrykk av høy kvalitet på grunn av ekstremt tynne mellomlag. Den integrerte omgivelsesbelysningen, installert i nedre del av MBUX Hyperscreen, gjør at skjermenheten ser ut til å flyte.
Passasjeren har også sitt eget visningsområde, noe som gjør reiser mer behagelige og underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til passasjerskjermen bare tilgjengelige under kjøreturen innenfor rammen av de landsspesifikke lovbestemmelsene. Hvis passasjersetet ikke er i bruk blir skjermen en digital dekorativ del hvor det vises animerte Mercedes-Benz stjerner.
Personlige forslag ved hjelp av kunstig intelligens
Infotainment-systemet er utstyrt med mange og omfattende funksjoner, hvor flere tastetrykk ofte er nødvendig for å betjene dem. For å ytterligere redusere disse interaksjonstrinnene har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Blant annet vil de mest brukte applikasjonene Navigasjon, Radio / Media og Telefoni være sentralt tilgjengelig på skjermenheten med full funksjonalitet.
I tillegg vil MBUX-systemet vise proaktivt de riktige funksjonene til rett tid for brukeren, støttet av kunstig intelligens. Den kontekstsensitive bevisstheten optimaliseres kontinuerlig av endringer i omgivelsene og brukeratferd. Over 20 ytterligere funksjoner - fra det aktive massasjeprogrammet til bursdagspåminnelser - vil automatisk komme opp som forslag når de er relevante for kunden. Utviklerne har kalt dette "Magic Modules", og brukeren kan godta eller avvise det aktuelle forslaget enkelt ved et klikk.
Et eksempel på forslag som kan dukke opp er hvis du alltid ringer til en bestemt venn/familiemedlem på vei hjem på tirsdagskvelder. Da vil du få en påminnelse om å ringe tilsvarende den ukedagen og på samme tid på dagen. Et visittkort med kontaktinformasjon vises, og - hvis det er lagret - vises bildet. Vær oppmerksom på at alle MBUX-forslag er knyttet til brukerens profil. Hvis noen andre kjører bilen en tirsdag kveld vil denne anbefalingen ikke dukke opp.
Interessante fakta og tall
- Med MBUX Hyperscreen ser det ut til at flere skjermer smelter sømløst sammen, noe som resulterer i et imponerende 141 centimeter bredt og buet skjermbånd.
- Den store glassdekselskjermen er tredimensjonalt buet i støpeprosessen ved temperaturer på ca. 650 °C. Denne prosessen gir en forvrengningsfri visning av skjermenheten over hele bilens bredde, uavhengig av skjermdekselets radius.
- For å komme til de viktigste applikasjonene, må brukeren bla gjennom null menynivåer. Derfor kaller Mercedes-Benz dette for «zero layer».
- Det er totalt 12 aktuatorer under berøringsskjermen for haptisk tilbakemelding under drift. Hvis fingeren berører visse punkter der, utløses det en vibrasjon i dekkplaten.
- To belegg på dekkplaten reduserer refleksjoner og gjør rengjøringen enklere. Selve det buede glasset består av spesielt ripebestandig aluminiumsilikat.
- Sikkerhetstiltakene inkluderer forhåndsbestemte bruddpunkter ved siden av ventilasjonsdysene, samt fem holdere som kan gi seg målrettet i et krasj takket være deres bikubestruktur.
- 8 CPU-kjerner, 24 gigabyte RAM og 46,4 GB per sekund RAM-minnebåndbredde er noen av MBUXs tekniske spesifikasjoner.
- Med måledataene til et multifunksjonskamera og en lyssensor tilpasses skjermens lysstyrke til omgivelsesforholdene.
- Med opptil syv profiler kan skjermseksjonen tilpasses passasjeren foran.
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz personbil
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
Nå er nye elektriske CLA klar for bestilling4.9.2025 09:54:41 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz CLA imponerer med en rekkevidde på opptil 780 kilometer og lynrask ladehastighet på opptil 320 kW. Nå er den klar for bestilling med en startpris på kr. 549.900,-* for CLA 250+ og kr. 599.900,- for CLA 350 4MATIC. De første kundebilene ventes på norske veier våren 2026.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: Elektrisk eleganse for hele familien15.7.2025 20:30:00 CEST | Pressemelding
CLA Shooting Brake med EQ-teknologi, den første helelektriske stasjonsvognen fra Mercedes-Benz, kombinerer elektrisk innovasjon med imponerende plass, perfekt for alt fra hverdagens gjøremål til lange reiser. Med panoramatak og en rekkevidde på opptil 761 km (WLTP) setter den en ny standard for komfort, stil og elektrisk rekkevidde i sin klasse. Levering til norske kunder forventes fra våren 2026.
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom