EQS med MBUX Hyperscreen – når bil og kino blir ett
MBUX ble først introdusert i 2018 med dagens A-Klasse og videreutviklet til nye S-Klasse. Nå kommer det neste store steget i form av nye EQS og MBUX Hyperscreen. En gigantisk buet skjermflate som strekker seg over hele dashbordets bredde. Ved hjelp av kunstig intelligens tilpasser innholdet seg etter brukerens behov og er både sikker og enkel å betjene.

“Vi har nettopp avsluttet et utfordrende, men samtidig fantastisk 2020. EQC har vært en unik suksesshistorie og nå ser vi frem mot 2021 og flere spennende elbiler. Et av høydepunktene er EQS med MBUX Hyperscreen, som kommer til å bli en teknologisk spydspiss for EQ-serien“, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
Visuelt vil denne store, buede skjermenheten gi interiøret høyteknologisk utseende, som strekker seg over nesten hele bredden fra venstre til høyre A-stolpe. Med MBUX Hyperscreen vil føreren i tillegg få en ny brukeropplevelse takket være kunstig intelligens. Programvaren er i stand til å lære, tilpasse innhold og gi personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med et såkalt «første-lag» behøver ikke brukeren å bla gjennom undermenyer eller gi talekommandoer som på dagens MBUX. De viktigste applikasjonene tilbys alltid på det øverste nivået, basert på situasjon og kontekst. På denne måten reduseres antall trykk føreren må gjennomføre, og sikkerheten økes.
Elektrifiserende utseende
MBUX Hyperscreen er et eksempel på digital / analog designfusjon, hvor lufteventilene er integrert i den store digitale overflaten. Skjermene er integrert i en frontramme i plast, der den synlige delen er malt i en forseggjort trelagsprosess i "Silver Shadow". Dette beleggsystemet oppnår et spesielt overflateavtrykk av høy kvalitet på grunn av ekstremt tynne mellomlag. Den integrerte omgivelsesbelysningen, installert i nedre del av MBUX Hyperscreen, gjør at skjermenheten ser ut til å flyte.
Passasjeren har også sitt eget visningsområde, noe som gjør reiser mer behagelige og underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til passasjerskjermen bare tilgjengelige under kjøreturen innenfor rammen av de landsspesifikke lovbestemmelsene. Hvis passasjersetet ikke er i bruk blir skjermen en digital dekorativ del hvor det vises animerte Mercedes-Benz stjerner.
Personlige forslag ved hjelp av kunstig intelligens
Infotainment-systemet er utstyrt med mange og omfattende funksjoner, hvor flere tastetrykk ofte er nødvendig for å betjene dem. For å ytterligere redusere disse interaksjonstrinnene har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Blant annet vil de mest brukte applikasjonene Navigasjon, Radio / Media og Telefoni være sentralt tilgjengelig på skjermenheten med full funksjonalitet.
I tillegg vil MBUX-systemet vise proaktivt de riktige funksjonene til rett tid for brukeren, støttet av kunstig intelligens. Den kontekstsensitive bevisstheten optimaliseres kontinuerlig av endringer i omgivelsene og brukeratferd. Over 20 ytterligere funksjoner - fra det aktive massasjeprogrammet til bursdagspåminnelser - vil automatisk komme opp som forslag når de er relevante for kunden. Utviklerne har kalt dette "Magic Modules", og brukeren kan godta eller avvise det aktuelle forslaget enkelt ved et klikk.
Et eksempel på forslag som kan dukke opp er hvis du alltid ringer til en bestemt venn/familiemedlem på vei hjem på tirsdagskvelder. Da vil du få en påminnelse om å ringe tilsvarende den ukedagen og på samme tid på dagen. Et visittkort med kontaktinformasjon vises, og - hvis det er lagret - vises bildet. Vær oppmerksom på at alle MBUX-forslag er knyttet til brukerens profil. Hvis noen andre kjører bilen en tirsdag kveld vil denne anbefalingen ikke dukke opp.
Interessante fakta og tall
- Med MBUX Hyperscreen ser det ut til at flere skjermer smelter sømløst sammen, noe som resulterer i et imponerende 141 centimeter bredt og buet skjermbånd.
- Den store glassdekselskjermen er tredimensjonalt buet i støpeprosessen ved temperaturer på ca. 650 °C. Denne prosessen gir en forvrengningsfri visning av skjermenheten over hele bilens bredde, uavhengig av skjermdekselets radius.
- For å komme til de viktigste applikasjonene, må brukeren bla gjennom null menynivåer. Derfor kaller Mercedes-Benz dette for «zero layer».
- Det er totalt 12 aktuatorer under berøringsskjermen for haptisk tilbakemelding under drift. Hvis fingeren berører visse punkter der, utløses det en vibrasjon i dekkplaten.
- To belegg på dekkplaten reduserer refleksjoner og gjør rengjøringen enklere. Selve det buede glasset består av spesielt ripebestandig aluminiumsilikat.
- Sikkerhetstiltakene inkluderer forhåndsbestemte bruddpunkter ved siden av ventilasjonsdysene, samt fem holdere som kan gi seg målrettet i et krasj takket være deres bikubestruktur.
- 8 CPU-kjerner, 24 gigabyte RAM og 46,4 GB per sekund RAM-minnebåndbredde er noen av MBUXs tekniske spesifikasjoner.
- Med måledataene til et multifunksjonskamera og en lyssensor tilpasses skjermens lysstyrke til omgivelsesforholdene.
- Med opptil syv profiler kan skjermseksjonen tilpasses passasjeren foran.
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz personbil
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Om Mercedes-Benz Personbil
Mercedes-Benz personbil import er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. Med sine datterselskaper er Bertel O. Steen AS et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer i tillegg bilmerkene Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fuso, Setra og Mercedes-Benz nyttekjøretøy. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 600 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil
Verdenspremiere på nye EQB18.4.2021 15:32:00 CEST | Pressemelding
Nye EQB er en kompakt elbil med syv seter og fleksible plassløsninger. Den tar med seg alle de positive egenskapene fra GLB, og kombinerer dem med en svært effektiv elektrisk drivlinje. Rekkevidden er på opptil 419 kilometer (WLTP), og EQB kan leveres i kombinasjon med 4MATIC firehjulstrekk. Norgeslansering er forventet mot slutten av året.
Følg verdenspremieren på nye elektriske EQB16.4.2021 13:25:58 CEST | Pressemelding
Søndag 18. april klokken 15.30 presenteres helt nye EQB fra Mercedes-EQ. Den digitale verdenspremieren kan strømmes via medieplattformen Mercedes me, og vil senere bli tilgjengelig som on-demand video.
Verdenspremiere på nye EQS15.4.2021 18:01:00 CEST | Pressemelding
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ. Bygget på en helt ny elektrisk plattform vil den kunne tilby en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP). Norske priser forventes før sommerferien og det er indikert at de første bilene ankommer landet i september 2021.
Mercedes-Benz CLS – oppgradert designperle9.4.2021 13:25:36 CEST | Pressemelding
Med oppdatert utseende får CLS et enda sportsligere preg og flere individualiseringsmuligheter. Mildhybriden CLS 300d 4MATIC utvider modellutvalget, og en begrenset spesialutgave av Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ utgjør den sportslige spydspissen. Modellene forventes på norske veier i løpet av høsten 2021.
Nye EQS med rekkevidde på opptil 770 km - Verdenspremiere 15. april7.4.2021 12:52:19 CEST | Pressemelding
Det nærmer seg verdenspremiere på nye EQS, med kun få dager igjen til 15. april. EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform og har derfor mange fordeler med hensyn til plass og design. Rekkevidden er på opptil 770 km (WLTP), og to batteristørrelser på 90 kWh og 107.8 kWh vil være tilgjengelig. I tillegg har EQS verdensrekord i aerodynamikk for produksjonsbiler med en cd-verdi fra 0,20. Forventet lansering i Norge er i løpet av høsten 2021.
Mercedes-AMG definerer fremtiden med elektrifisering31.3.2021 16:17:05 CEST | Pressemelding
Med den fremtidige elektrifiseringen kombinerer Mercedes-AMG overlegen ytelse og imponerende kjøredynamikk sammen med maksimal effektivitet. De første helelektriske AMG-modellene er i ferd med å gå i serieproduksjon, og de nye E PERFORMANCE høyytelseshybridene vil være svært effektive. Denne utviklingen har dratt nytte av verdifull erfaring fra Formel 1-ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains og Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Flere spennende gateregistrerte modeller er forventet å debutere i år.
Velkommen på innsiden av nye EQS29.3.2021 15:10:44 CEST | Pressemelding
EQS er en ny elektrisk luksus-sedan fra Mercedes-EQ. Med Cd-verdier fra 0,20 setter den en ny aerodynamisk standard for produksjonsbiler. Innvendig dominerer MBUX Hyperscreen, et eksempel på digital/analog designfusjon med kontekstsensitiv bevissthet. Verdenspremieren på EQS er 15. april, og forventet lansering i Norge er i løpet av høsten 2021.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom