Eolus Vind AB delårsrapport 1 juli–30 september 2022

Hässleholm 2022-11-17

1 juli–30 september 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 111 (691) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -8 (0) MSEK. Resultat före skatt uppgick till -11 (-5) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -11 (2) MSEK, varav -11 MSEK är hänförligt till Eolus aktieägare efter avdrag för minoritetens andel.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,45 (0,19) SEK.
  • Under perioden togs energianläggningar med en total effekt om 0 (0) MW i drift och överlämnades till kunder.
  • Vid periodens utgång omfattade koncernens förvaltningsverksamhet 882 (921) MW.

1 januari–30 september 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 1 991 (1 606) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 54 (-21) MSEK. Resultat före skatt uppgick till 51 (-30) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 75 (-17) MSEK, varav -47 MSEK är hänförligt till Eolus aktieägare efter avdrag för minoritetens andel.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,88 (-0,55) SEK.
  • Under perioden togs energianläggningar med en total effekt om 0 (47) MW i drift och överlämnades till kunder.

Väsentliga händelser under perioden

• Eolus säkerställde finansiering om 1 500 MSEK genom att teckna kreditavtal med Swedbank om totalt 1 200 MSEK och utöka kreditavtalet med Svensk Exportkredit till 300 MSEK.
  • Från 1 september utökade Eolus ledningsgruppen med Michiel Messing, chef för Delivery & Construction, Heléne Sebrén, HR-chef och Magnus Axelsson, nytillträdd vice vd och operativ chef.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Eolus sålde i oktober ett sol- och batterilagerprojekt i Arizona, USA, med förväntad initial effekt på sammanlagt 750 MWac solceller och batterilager. Driftsättning är planerad till 2025. Eolus har fått en första betalning om 12 miljoner USD.
  • Inga Abolina anställdes som Head of Baltics och tillträdde 24 oktober 2022
Koncernens resultat i korthetQ3Q39 månader9 månaderRullande 12Helår
Enhet2022202120222021okt-sep2021
NettoomsättningMSEK1116911 9911 6062 9992 614
RörelseresultatMSEK-8054-2149-25
Resultat före skattMSEK-11-551-3041-40
Periodens resultatMSEK-11275-1769-24
Resultat per aktie före/efter utspädning*SEK-0,450,19-1,88-0,55-2,08-0,74
Eget kapital per aktie*SEK38,2539,5538,2539,5538,2539,50
Kassaflöde från den löpande verksamhetenMSEK-204-30-53284-433-97
BalansomslutningMSEK1 8801 8441 8801 8441 8801 885
Nettoskuld - /nettokassa + *MSEK401532401532401439
Orderstock per balansdagenMSEK6823 6586823 6586821 793
Energianläggningar i etableringsfasMW786477786477786737
Drifttagna och överlämnade energianläggningarMW00047047
ProjektportföljMW17 8439 05717 8439 05717 84313 823
Förvaltade energianläggningarMW882921882921882914
Soliditet*%545454545467
Avkastning på eget kapital efter skatt*% neg                 0,2 neg                 0,2 neg  neg

* för definition av alternativa finansiella nyckeltal se sidan 19 i rapporten.

Presentation av rapporten
Idag kl. 10.00 presenterar VD Per Witalisson och CFO Catharina Persson rapporten vid en webbsändning med telefonkonferens.

Telefonnummer till telefonkonferensen:
Från Sverige: +46 8 566 426 92
Från Storbritannien: +44 3333 009 032
Från USA: +1 646 722 4904

Länk till webbsändningen: https://ir.financialhearings.com/eolus-q3-2022

För ytterligare information, kontakta:
Per Witalisson, CEO, telefon 0702–65 16 15
Catharina Persson, CFO, telefon 0709-32 97 77
Karin Wittsell Heydl, kommunikations- och hållbarhetschef, telefon 0761–16 71 99

Denna information är sådan information som Eolus Vind AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kommunikations- och hållbarhetschef Karin Wittsell Heydls försorg, för offentliggörande den 17 november 2022 kl. 08.30 CET.

OM EOLUS
Eolus är en av Nordens ledande projektörer inom förnybar energi och vi är aktiva i hela värdekedjan från tidig projekt­utveckling till etablering och drift av anläggningar för förnybar energi. Vi erbjuder attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsmöjligheter i Norden, Baltikum, Polen och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 666 vindkraftverk med en effekt om 1 414 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta 1 550 MW åt kunder, varav 882 MW är i drift.

Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. För mer information, se www.eolusvind.com.

FootballCoin Announces World Cup-Inspired Fantasy Football Contests3.12.2022 20:31:15 CET | Press release

The Fantasy Football World Cup 2022 is finally here. LONDON, Dec. 03, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- FootballCoin, a blockchain-powered fantasy football game, has announced the launch of the Fantasy Football World Cup 2022. The World Cup-inspired contests provide players with the opportunity to collect all of the player NFTs available in-game, as well as earn crypto prizes. Established in 2017, FootballCoin was built using blockchain technology. Today, it has blossomed to become one of the oldest play-to-earn games in the crypto space. An entirely free-to-play game, FootballCoin features cryptocurrency prizes that can be won and converted into real money. However, this game does not involve gambling of any kind. Instead, players are challenged to leverage their football knowledge in order to win prizes such as collectible player cards that live on the blockchain, unique NFTs that can be used to enhance a user's fantasy football squad, and other daily prizes. FootballCoin will host World Cup

Major shareholder notification – Norges Bank3.12.2022 14:45:28 CET | Press release

GN Store Nord A/S hereby announces that on December 2, 2022, pursuant to Section 38(1) and Section 39(1) of the Danish Capital Markets Act, it received a notification from Norges Bank stating that on December 1, 2022 Norges Bank decreased its aggregate holding of shares and financial instruments, cf. Section 38(1) and Section 39(2)(1) of the Danish Capital Markets Act, to under 5% of the share capital and voting rights in GN Store Nord A/S. For further information, please contact: Investors and analysts Anne Sofie Staunsbæk Veyhe Vice President – Investor Relations, Treasury & M&A Tel: +45 45 75 85 06 or Rune Sandager Senior Director – Investor Relations Tel: +45 45 75 92 57 Press and the media Steen Frentz Laursen Vice President, Corporate Communications Tel: +45 20 65 34 20 About GN GN facilitates communication between people through intelligent hearing, audio, video, and gaming technology. Inspired by people and driven by our passion for innovation, we leverage technologies to deliv