Eolus tecknar avtal med Aquila Capital avseende försäljning av vindpark Øyfjellet omfattande 400 MW

Hässleholm den 12 juli 2019

Eolus har tecknat avtal med Aquila Capital avseende försäljning av vindpark Øyfjellet i Norge. Vindparken har en planerad installerad effekt om 400 MW. Den preliminära köpeskillingen uppgår till 30 MEUR.

Affären omfattar försäljning av 100 procent av aktierna i det dotterbolag som äger samtliga rättigheter att etablera vindparken, inklusive ett 15-årigt elförsäljningsavtal (PPA) med Alcoa Norge. Vindparken är belägen nära Mosjøen i Vefsn kommun i Norge.

Köparens tillträde till aktierna beräknas ske under hösten 2019 och är beroende av att ett antal villkor uppfylls såsom; godkänd detaljplan (MTA-plan), upphandling av vindkraftverk, elnätsanslutningsavtal och entreprenadavtal.

Vid tillträdet har parterna också kommit överens om att teckna ett uppdragsavtal enligt vilket Eolus kommer att hantera byggnationen av vindparken åt Aquila. Eolus intäkter från uppdragsavtalet beräknas uppgå till cirka 23 MEUR. Eolus slutliga intäkter från både aktieöverlåtelseavtalet och uppdragsavtalet kan komma att avvika substantiellt uppåt eller nedåt från de preliminära summorna, beroende på hur framgångsrikt vindparken kan levereras till köparen. Slutliga köpeskillingar kommer att fastställas när vindparken är färdigställd, vilket förväntas ske under andra halvan av 2021. Byggnationen av vindparken kommer att finansieras av Aquila.

Eolus har också fått förtroendet att under 15 år driva parken åt köparen genom att leverera tekniska och administrativa tjänster för att säkerställa en optimal drift av anläggningen.

-400 MW-projektet Øyfjellet visar verkligen hur konkurrenskraftig landbaserad vindkraft är i Norden. Genom att samarbeta med en erfaren investerare som Aquila Capital kan vi starta byggnation av projektet så fort alla villkor är uppfyllda. Vindparken kommer att förse Alcoa med förnybar el i många år och bidra till lokala arbetstillfällen under såväl bygg- som driftsfas, säger Eolus VD Per Witalisson.

-Alla på Eolus är stolta över det förtroende Aquila ännu en gång gett vårt bolag när det gäller byggnation och förvaltning av vindpark Øyfjellet. Sajten erbjuder utmärkta förutsättningar för vindkraft och att få vara en del av att realisera projektet tillsammans med Aquila är ett privilegium, säger Eolus vice VD Marcus Landelin.

Aquilas medgrundare och VD, Roman Rosslenbroich, säger:
-Vi är verkligen nöjda över att kunna realisera projekt Øyfjellet på uppdrag åt vår klient och vi ser fram emot att fortsätta vårt goda samarbete med Eolus i detta nordiska landmärke bland projekt. Projekt Øyfjellet är inte bara imponerande genom sin storlek och tekniska karakteristika. Projektet utgör också ett tydligt exempel på vad som krävs för att skapa en hållbar framtid för kommande generationer. Det kräver visionära projektutvecklare som Eolus, hängivna investerare som oss och ansvarsfulla industrier som Alcoa och givetvis framsynta regeringar och myndigheter.

I mars 2018 ingicks ett elförsäljningsavtal med Alcoa Norge rörande vindpark Øyfjellet. Under femton år kommer Alcoa att köpa all el som produceras i vindparken för att förse sin produktionsanläggning i närliggande Mosjøen med lokalt producerad el.

För ytterligare information kontakta:

Per Witalisson, VD, telefon +46 (0)10-199 88 02
Marcus Landelin, vice VD, telefon +46 (0)10-199 88 16

Denna information är sådan information som Eolus Vind AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kommunikationschef Johan Hammarqvists försorg, för offentliggörande den 12 juli 2019 kl. 08.30 CET.

Kort om Eolus
Eolus Vind är en av Nordens ledande projektörer av vindkraftsanläggningar. Eolus skapar värden i alla led inom ramen för projektutveckling och drift av vindkraftsanläggningar och erbjuder såväl lokala som internationella investerare attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsobjekt i Norden och Baltikum. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av mer än 540 av de cirka 3 600 vindkraftverk som idag finns i Sverige. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta över 800 MW åt kunder varav 420 MW är i drift.

Eolus Vind AB har cirka 11 500 aktieägare. Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm Small Cap.

För mer information om Eolus, besök gärna www.eolusvind.com

ENR Russia Invest SA announces a new private equity investment and end third quarter 2019 net asset value per share23.10.2019 19:15:00 CESTPress release

Press Release Geneva, 23 October 2019 ENR RUSSIA INVEST SA ANNOUNCES A NEW PRIVATE EQUITY INVESTMENT AND END THIRD QUARTER 2019 NET ASSET VALUE PER SHARE New private equity investment ENR Russia Invest SA, via a wholly owned subsidiary (“ENR”), acquired a 50% interest in a 27.4 hectare greenhouse and engineering facility for flower growing in the Kaluga Oblast in Russia (“Flower Growing Facility”). ENR teamed-up with a Russia based investment group, who owns the remaining 50% interest (collectively referred to as the “Investors”). The purchase price and initial investment for capital and operational expenses is RUB 742 million (approximately CHF 11.5 million). ENR’s 50% contribution is RUB 371 million (approximately CHF 5.75 million). Together with further investments (see below), it is anticipated that the Investors could ultimately invest a total of about CHF 20 million (or less if low interest rate Russian bank funding can be obtained under Russian agricultural incentive programs).

Press Release: Giuseppe Pasceri appointed as General Manager for Adevinta in Italy23.10.2019 17:00:00 CESTPress release

Italy, 23 october 2019: Adevinta, a global online classifieds company with generalist, real estate, cars, jobs and other internet marketplaces in 16 countries, today announces that Giuseppe Pasceri will succeed Melany Libraro as the new General Manager for Adevinta in Italy, overseeing Subito and InfoJobs. Giuseppe joined Adevinta Italy in 2018 from the Italian Government Digital Team, bringing extensive experience in digital transformation and user-centered businesses. He most recently served as Chief Product Officer and Chief Technology Officer for Adevinta Italy. Giuseppe has over 25 years of experience in digital businesses, having worked for companies such as Yahoo!, eBay, RCS, Jobrapido and the Italian Government Digital Service. In his new role, Giuseppe will oversee all aspects of Subito and InfoJobs’ strategy and execution, with the goal to increase Adevinta’s leadership position in Italy and improve our users experience. “Giuseppe brings a thorough understanding of our users

Articles of Association, Seluxit A/S23.10.2019 15:32:00 CESTPress release

Articles of Association, Seluxit A/S Company Announcement No. 15 Aalborg, 23. October 2019 Articles of Association, Seluxit A/S. Following the completion of the registration with the Danish Commerce and Companies Agency (Erhvervsstyrelsen), attached you find the updated articles of association containing the changes which were decided at Seluxit A / S 'annual general meeting on October 22, 2019 For further information, please contact CEO Daniel Lux. You can subscribe to our investor newsletter on https://www.seluxit.com/investors and get company announcements directly in your mail box. You can also follow news from Seluxit on Homepage: https://www.seluxit.com/blog LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/seluxit Facebook: https://www.facebook.com/seluxit Seluxit A/S Hjulmagervej 32B 9000 Aalborg Denmark Tel.: +45 46 922 722 E-mail: investor@seluxit.com Web: www.seluxit.com CVR/VAT nr. 29388237 Certified Adviser Norden CEF ApS, V/ John Norden Kongevejen 365, 2840 Holte Denmark Tel.: +