Eolus säljer sitt första batterilagerprojekt i USA till Aypa

Hässleholm den 1 januari 2022

Eolus har ingått avtal med Aypa Power (ett Blackstonebolag) om försäljning av batterilagerprojektet Cald om upp till 120 MW i Los Angeles, Kalifornien, USA.

Eolus och Aypa ingick den 31 december 2021 avtal om försäljning av Cald, ett fristående batterilagerprojekt på upp till 120 MW i utvecklingsfas. Alla andelar i projektbolaget har överförts från Eolus till Aypa.

Eolus och Aypa har även ingått ett utvecklingsavtal under vilket Eolus kommer att fortsätta att tillhandahålla utvecklingstjänster avseende projektet till Aypa.

Anläggningen förväntas tas i kommersiell drift under 2024.

-Det finns ett stort behov av energilagring i Kalifornien och vi mycket glada över den här affären. Cald batterilager är en viktig milstolpe för Eolus då det är det första fristående energilagerprojektet som vi säljer. Vi är stolta över att etablera denna nya relation med Aypa och hoppas kunna bygga vidare på detta i framtiden säger Hans-Christian Schulze, landschef för Eolus i USA.

För ytterligare information kontakta:

Per Witalisson, VD, telefon +46 (0)70-265 16 15
Hans-Christian Schulze, landschef USA, +1 858 336 0067
Johan Hammarqvist, kommunikationschef, telefon +46 (0)720-50 59 11

Kort om Eolus
Eolus Vind är en av Nordens ledande projektörer av vindkraftsanläggningar. Eolus skapar värden i alla led inom ramen för projektutveckling och drift av vindkraftsanläggningar och erbjuder såväl lokala som internationella investerare attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsobjekt i Norden, Baltikum, Polen och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 666 vindkraftverk med en effekt om 1 414 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta över 1 330 MW åt kunder varav 921 MW är i drift.

Eolus Vind AB har nära 36 500 aktieägare. Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

För mer information om Eolus, besök gärna www.eolusvind.com och https://www.eolusnorthamerica.com/

DNO Receives 10 Awards in Norway's APA Licensing Round18.1.2022 15:54:11 CET | Press release

Oslo, 18 January 2022 – DNO ASA, the Norwegian oil and gas operator, today announced that its wholly-owned subsidiary DNO Norge AS has been awarded participation in 10 exploration licenses, of which three are operatorships, under Norway's Awards in Predefined Areas (APA) 2021 licensing round. Of the 10 new licenses, six are in the North Sea and four in the Norwegian Sea. At yearend 2021, DNO held interests in 73 licenses offshore Norway, of which 17 were operated by the Company. The new awards under the APA 2021 licensing round include: PL 586 B: Neptune Energy Norge AS (operator), Suncor Energy Norge AS, Vår Energi AS, DNO Norge AS (7.5%) PL 923 B: Equinor Energy AS (operator), Petoro AS, Wellesley Petroleum AS, DNO Norge AS (20%) PL 969 B: A/S Norske Shell (operator), Spirit Energy Norway, DNO Norge AS (45%) PL 1007 B: DNO Norge AS (operator, 40%), OMV (Norge) AS, Equinor Energy AS, Spirit Energy Norway AS PL 1145: DNO Norge AS (operator, 60%), Aker BP ASA PL 1146: ConocoPhillips Ska

AGC Biologics Names Regina Choi-Rivera New General Manager of Boulder, Colorado Mammalian Production Facility18.1.2022 15:05:00 CET | Press release