Eolus säljer det amerikanska projektet Wind Wall 1 omfattande 46,5 MW till Cubico Sustainable Investments

Hässleholm den 6 oktober 2020

Eolus har skrivit avtal med Cubico Sustainable Investments (Cubico) om försäljning av den nyckelfärdiga vindparken Wind Wall 1 belägen nära Tehachapi i Kalifornien i USA med en installerad effekt om 46,5 MW.

Wind Wall 1 är det första vindkraftsprojektet Eolus utvecklat, finansierat och byggt i USA. Eolus kommer att överlåta projektbolaget till Cubico när affären slutförs.

Projektet omfattas av ett 15-årigt elförsäljningsavtal och byggnationen finansieras av Eolus. Etablering av anläggningar pågår och Wind Wall 1 beräknas vara färdigställt under hösten 2020.

Wind Wall 1 kommer att bestå av 13 vindkraftverk av modell Vestas V126 med en total installerad effekt om 46,5 MW.

Som en del av affären med Cubico har Eolus fått förtroendet att leverera tekniska och administrativa driftstjänster för att maximera utfall och produktion från anläggningen.

-Jag är glad över det förtroende Cubico gett Eolus att leverera en högkvalitativ investering och att vi får hantera Wind Wall 1 under lång tid när anläggningen är färdigställd. Vi är stolta över att kunna etablera ett nytt partnerskap med Cubico och hoppas kunna utvidga detta samarbete i framtiden säger Eolus VD Per Witalisson.

-Det är fantastiskt att få ge nytt liv till Wind Wall - en vindpark som tidigare bestått av hundratals Vestas V17 90 kW vindkraftverk från mitten av 1980-talet - med moderna stora vindkraftverk. Detta är en viktig milstolpe för Eolus i Kalifornien och USA och utan vår personal och stöd från våra partners som Vestas, Signal och Swedbank skulle detta inte vara möjligt säger Eolus landschef i USA, Hans-Christian Schulze.

Genomförandet av transaktionen är beroende av att ett antal villkor uppfylls före tillträde.

För ytterligare information kontakta:

Per Witalisson, VD, telefon +46 (0)70-265 16 15
Hans-Christian Schulze, Country Manager, +1 858 336 00 67
Johan Hammarqvist, kommunikationschef, telefon +46 (0)720-50 59 11

Kort om Eolus
Eolus Vind är en av Nordens ledande projektörer av vindkraftsanläggningar. Eolus skapar värden i alla led inom ramen för projektutveckling och drift av vindkraftsanläggningar och erbjuder såväl lokala som internationella investerare attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsobjekt i Norden, Baltikum och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 653 vindkraftverk med en effekt om nära 1 370 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta nära 1 400 MW åt kunder varav cirka 905 MW är i drift.

Eolus Vind AB har cirka 28 000 aktieägare. Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

För mer information om Eolus, besök gärna www.eolusvind.com

New Zolgensma data demonstrate age-appropriate development when used presymptomatically and rapid, clinically meaningful efficacy in symptomatic children, even those with severe SMA at baseline18.6.2021 18:30:00 CEST | Press release

All children (100%) treated presymptomatically in the SPR1NT two-copy cohort survived without respiratory or nutritional support, and sat independently for ≥30 seconds, most (11/14) within the WHO window of expected normal development The majority of children (82%) treated in STR1VE-EU achieved developmental motor milestones not observed in the natural history of SMA Type 1, including patients with more severe disease More than 1,200 patients have now been treated with Zolgensma globally across clinical trials, managed access programs, and in the commercial setting1 Basel, June 18, 2021– Novartis today announced data that reinforce the transformational benefit of Zolgensma® (onasemnogene abeparvovec), an essential, one-time treatment and the only gene therapy for spinal muscular atrophy (SMA). New late-breaker data from the completed two-copy cohort of the Phase 3 SPR1NT clinical trial demonstrate age-appropriate milestone development in presymptomatic children with SMA without respira

THIS NOTICE IS NOT INTENDED FOR PUBLICATION, ALLOCATION OR TRANSMISSION, IN PART OR WHOLLY, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN THE UNITED STATES, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG, JAPAN, NEW ZEALAND, SINGAPORE, SOUTH AFRICA, OR ELSEWHERE THE DISCLOSURE OR TRANSMISSION OF THIS INFORMATION IS NOT ALLOWED. By a company announcement dated 04.06.2021, AS PRFoods (hereinafter "PRFoods") informed investors that it was conducting an issue of subordinated convertible notes, whereunder PRFoods is to issue up to 350 subordinated convertible notes, with the maximum aggregate nominal value of up to EUR 3,500,000, nominal value of EUR 10,000 per subordinated convertible note, interest rate of 7% per annum and maturity date on 01.10.2025 (hereinafter the “ConvertibleNotes”). The subscription period for the Convertible Notes ended on 14.06.2021. In course of the private placement, investors subscribed for 237 Convertible Notes, with the aggregate nominal value of EUR 2,370,000, i.e. for approximately 67% of the m