Eolus säljer 68 MW vindkraft till Commerz Real AG Group

Hässleholm den 29 september 2020

Eolus har tecknat avtal med Commerz Real avseende försäljning av tre vindparker i södra Sverige med en total installerad effekt om 68 MW. Den preliminära köpeskillingen för vindparkerna uppgår till 82,5 MEUR.

Affären omfattar försäljning av samtliga aktier i de tre projektbolag som äger rättigheterna till vindparkerna Boarp (24 MW) i Vaggeryds kommun, Dållebo (26 MW) i Ulricehamns kommun och Rosenskog (18 MW) i Falköpings kommun i södra Sverige. Eolus kommer att uppföra vindparkerna och Commerz Real kommer att bidra med finansiering under byggnationen. Vindparkerna beräknas överlämnas till Commerz Real under hösten 2023.

-Vindparkerna kommer att bidra till vår internationella diversifiering och är ett viktigt steg mot fortsatt tillväxt. Dom visar vår vilja att stärka vår position på den internationella marknaden för förnybara investeringar säger Jan-Peter Müller, ansvarig för infrastrukturinvesteringar hos Commerz Real.

Som en del i affären har Eolus fått förtroendet att leverera tekniska och administrativa tjänster för att maximera utfall och produktion från anläggningarna.

-Vi är glada över att genom denna affär få förse Commerz Real med en attraktiv projektportfölj i södra Sverige. Genom att kombinera dessa högkvalitativa projekt så har vi skapat en bra investeringsmöjlighet för en för oss ny investerare. Vi är också mycket glada över det förtroende Commerz Real visar Eolus genom att låta oss leverera tekniska och administrativa tjänster för denna investering säger Eolus vice VD Marcus Landelin.

Genomförandet av transaktionen är beroende av att ett antal villkor uppfylls före tillträde.

För ytterligare information kontakta:

Per Witalisson, VD, telefon +46 (0)70-265 16 15
Johan Hammarqvist, kommunikationschef, telefon +46 (0)720-50 59 11

Denna information är sådan information som Eolus Vind AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kommunikationschef Johan Hammarqvists försorg, för offentliggörande 29 september 2020 kl. 08.30 CET.

Kort om Eolus
Eolus Vind är en av Nordens ledande projektörer av vindkraftsanläggningar. Eolus skapar värden i alla led inom ramen för projektutveckling och drift av vindkraftsanläggningar och erbjuder såväl lokala som internationella investerare attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsobjekt i Norden, Baltikum och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 653 vindkraftverk med en effekt om nära 1 370 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta över 1 300 MW åt kunder varav cirka 905 MW är i drift.

Eolus Vind AB har cirka 28 000 aktieägare. Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

För mer information om Eolus, besök gärna www.eolusvind.com

Substansvärdet per den 30 november 20201.12.2020 10:00:00 CETPressemelding

Den 30 november 2020 var substansvärdet 278 kronor per aktie. Sista stängningskurs den 30 november 2020 var 265,00 kronor för A-aktien och 261,60 kronor för C-aktien. Stockholm den 1 december 2020 AB INDUSTRIVÄRDEN (publ) För ytterligare information kontakta: Sverker Sivall, Kommunikations- och hållbarhetschef, telefon 08-666 64 00 Lämnad för publicering den 1 december 2020, kl. 10:00. Bilaga Substansvarde_201201_sve

Net asset value as per November 30, 20201.12.2020 10:00:00 CETPress release