Eolus och PNE ingår samarbete om utveckling av havsbaserad vindkraft i Lettland

Hässleholm 2023-01-19

Eolus och PNE har skapat ett joint venture för att utveckla det havsbaserade vindkraftsprojektet Kurzéme i Lettland. Vindkraftparken kommer att ha cirka 1 000 MW installerad effekt och planerad driftsättning före 2030.

Projektområdet ligger i Östersjön utanför Lettlands västkust och vindparken har potential att generera 4,5 TWh förnybar el per år. Eolus har utvecklat projektet sedan 2020 och genomfört inledande undersökningar och nu tillförs resurser och kompetens genom samarbetet med den tyska vindkraftsutvecklaren PNE. PNE förvärvade den 18 januari 50 procent av aktierna i projektbolaget SIA Kurzéme Offshore, som därmed ägs till 50 procent av Eolus och 50 procent av PNE.

–  Vi har varit verksamma i Baltikum i mer än tio år och har en gedigen projektportfölj. Vi ser stor potential i de baltiska länderna där vi nu skalar upp vår verksamhet. PNE är en erfaren och kompetent utvecklare av havsbaserad vindkraft och vi ser fram emot att samarbeta med dem i Kurzeme-projektet. Tillsammans med Eolus starka utvecklingskompetens har vi goda förutsättningar att göra detta till ett framgångsrikt projekt”, säger Per Witalisson, VD för Eolus.

–  Vi är angelägna om att bidra med vår långsiktiga erfarenhet och kunskap om havsbaserad vindkraft i detta partnerskap. Tillsammans med Eolus som en stabil partner förväntar vi oss att kunna utveckla projektet på ett framgångsrikt sätt. Förvärvet av den 50-procentiga andelen i SIA Kurzéme Offshore är ytterligare ett steg i vår strategiska utveckling för att bli en Clean Energy Solutions Provider. Detta utökar vår pipeline av vindkraftsprojekt till havs till Baltikum. Vi ser ytterligare attraktiva möjligheter för vår verksamhet inom detta område och ser fram emot att arbeta med vår nya partner", säger Markus Lesser, vd för PNE AG.

Tillståndsansökan har lämnats in och undersökningar för miljökonsekvensbeskrivningen kommer att genomföras när projektet har fått undersökningstillstånd. Projektområdet omfattas av en kommande anbudsprocess.

För ytterligare information, kontakta:
Per Witalisson, VD, 0702–65 16 15
Karin Wittsell Heydl, kommunikations- och hållbarhetschef, 0761–16 71 99

Om Eolus
Eolus är en av Nordens ledande projektörer inom förnybar energi och vi är aktiva i hela värdekedjan från tidig projekt­utveckling till etablering och drift av anläggningar för förnybar energi. Vi erbjuder attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsmöjligheter i Norden, Baltikum, Polen och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 666 vindkraftverk med en effekt om 1 414 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta 1 550 MW åt kunder, varav 882 MW är i drift.

Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. För mer information, se www.eolusvind.com.

Irish MedTech Company Medihive Receives €7 Million Investment6.2.2023 17:00:00 CET | Press release

The business is now valued at €62 million following the investment. Medihive includes Ireland's largest online doctor service WebDoctor.ie. The investment will be used to fuel international growth, drive R&D innovation and accelerate healthcare software developments. Medihive will recruit up to 42 key hires across sales, engineering, doctors and marketing departments, adding to the 130 people already working with the company. DUBLIN, Feb. 06, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Medihive, Ireland's award-winning health technology platform, which includes Webdoctor.ie, has secured an investment from ResMed, an international leader in digital health and cloud-connected medical device innovation, as well as existing shareholders including VentureWave Capital. The investment now values the business at €62 million. Medihive is a software company built to transform medical processes that don't work so patients can benefit from healthcare that does work. The business provides sophisticated software and c

Icelandair: Traffic Data January 20236.2.2023 16:59:28 CET | Press release

In January 2023, Icelandair’s passengers were 210 thousand, compared to 113 thousand in January last year. Capacity in January was 93% of January 2020 levels, the last normal operating January before the pandemic, and 79% of 2019 levels. Passengers on international flights were 191 thousand, compared to 102 thousand in January 2022, an increase of 88%. Passengers to Iceland were 75 thousand and from Iceland 47 thousand. Via passengers were around 69 thousand. On-time performance on international flights was 75%. On time performance and passenger numbers were affected by weather related disruptions in January. The load factor on international flights improved significantly from 59.5% in January 2022 to 74.6% in January this year. Passengers on domestic flights were 18,500, compared to around 12 thousand in January 2022. On time performance was 84%. Load factor on domestic flights was 72.4%. Weather in Iceland caused disruption in the domestic network in January, affecting on time perfor