Eolus och Hydro REIN säljer 75 procent av vindkraftsprojektet Stor-Skälsjön till MEAG

Hässleholm den 15 april 2021

Eolus och Hydro REIN har tecknat avtal med MEAG avseende försäljning av 75 procent av aktierna i vindkraftsprojektet Stor-Skälsjön i Sverige omfattande 260 MW.

Affären omfattar 75 procent av aktierna i projektbolaget till ett företagsvärde om 361,4 MEUR (på 100 procents basis). Eolus säljer samtliga sina aktier om totalt 51 procent för en köpeskilling om 18,4 MEUR. Hydro REIN säljer 24 procent av aktierna för en köpeskilling om 8,7 MEUR och kommer att kvarstå som delägare i projektet med 25 procents andel. Eolus och Hydro REIN förvärvade projektet, som är beläget i Sundsvalls och Timrå kommuner i Sverige (SE2), från Enercon i juni 2021.

- Vi har en långvarig relation med MEAG och jag är glad att de, som en av Europas största investerare, ännu en gång har valt Eolus som partner för investeringar i förnybar energi i Norden, säger Marcus Landelin, operativ chef och vice VD på Eolus.

- Affären bekräftar vår förmåga att leverera både högkvalitativa anläggningar och konkurrenskraftiga förvaltningstjänster. Det finns ett stort intresse för förnybara investeringar och vi har ett stort antal projekt inom vind, sol och energilagring i vår portfölj, säger Eolus VD Per Witalisson.

Vindparken kommer att omfatta 42 Siemens Gamesa SG 6.6-170 vindkraftverk (turbinavtal kommunicerades 30 december 2021). Byggnationen har startat och driftsättning planeras till hösten 2023.

Eolus och Hydro REIN kommer gemensamt att uppföra vindparken enligt ett uppdragsavtal tecknat med investerarna. Intäkterna från uppdragsavtalet beräknas uppgå till cirka 42,3 MEUR att delas 51/49 mellan Eolus och Hydro REIN. Som en del i affären har Eolus också fått förtroendet att leverera tekniska och administrativa tjänster för vindparken på ett 15-årigt kontrakt.

- Vi är glada att kunna tillkännage förvärvet av ytterligare ett vindkraftsprojekt från Eolus i Sverige. Investeringen utökar vår portfölj inom förnybar energi där MEAG är starkt engagerat och bidrar till en kolfri energiförsörjning i Europa. Vi ser fram emot partnerskapet med Eolus och Hydro REIN i detta projekt, säger Holger Kerzel, medlem av MEAG:s Management Board och Global Head of Illiquid Assets.

- Vi är glada att välkomna MEAG som delägare i projektet och ser mycket fram emot vårt partnerskap. Denna transaktion gör det möjligt för oss att optimera kapitalallokering och avkastningen på vår investering samtidigt som vi behåller en betydande andel i projektet, i linje med vår långsiktiga ägar- och portföljstrategi, säger Olivier Girardot, chef för Hydro REIN.

Affären är villkorad av sedvanliga godkännanden från konkurrensmyndigheter och förväntas slutföras senare i år.

För ytterligare information kontakta:

Per Witalisson, VD, +46 (0)70 265 16 15
Karin Wittsell Heydl, kommunikations- och hållbarhetschef, +46 (0)76 116 71 99

Denna information är sådan information som Eolus Vind AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 april 2022 kl. 11.00 CEST.

Om Eolus

Eolus Vind är en av Nordens ledande projektörer av vindkraftsanläggningar. Eolus skapar värden i alla led inom ramen för projektutveckling och drift av vindkraftsanläggningar och erbjuder såväl lokala som internationella investerare attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsobjekt i Norden, Baltikum, Polen och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 666 vindkraftverk med en effekt om 1 414 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta över 1 320 MW åt kunder varav 914 MW är i drift.

Eolus aktie handlas på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Nextensa NV/SA : Shares repurchase26.5.2022 17:40:00 CEST | Press release

PRESS RELEASE REGULATED INFORMATION Brussels, 26 May 2022 – 5.40 PM CEST Nextensa NV/SA : Shares repurchase In accordance with article 8:4 of the Royal Decree of 29 April 2019 in execution of the Belgian Code of Companies and Associations, Nextensa announces that in the period between May 19, 2022 and May 25, 2022 included it has repurchased 1,889 treasury shares on Euronext Brussels as part of its announced share buy-back program1. The shares were repurchased at an average price (rounded) of € 68.00 per share. This share repurchase transaction was carried out to cover the purchase plans for the benefit of the executive management of Nextensa, and this within the limits set down in the (renewed) share repurchase authorization as granted by the extraordinary general meeting of shareholders on 19 July 2021. Detailed operations per day DateNumber of sharesAverage price (€)Minimum price (€)Maximum price (€)Total price (€)19/05/202245067.8667.7067.9030,535.0020/05/202245068.4868.4068.9030,8

Notification of Transactions of Directors/Persons Discharging Managerial Responsibility and Connected Persons26.5.2022 15:00:33 CEST | Press release

26 May 2022 VOLTA FINANCE LIMITED (VTA / VTAS) Notification of Transactions of Directors/Persons Discharging Managerial Responsibility and Connected Persons On 24 May 2022, Mr Paul Meader, Director and Chairman of the Board of the Company, transferred 3,130 shares in the Company to his wife, Sarah Kingwell. Following this transaction the total interests in the Company of Mr Meader (and his Closely Associated Persons) remain unchanged at 48,175 shares, representing 0.13% of the issued shares in the Company. The below notification, made in accordance with the requirements of article 19.3 of the EU Market Abuse Regulation, gives further details: 1 Details of the person discharging managerial responsibilities / person closely associated a) Name 1) Paul Meader 2) Sarah Kingwell 2 Reason for the notification a) Position/status 1) Director and Chairman 2) PCA b) Initial notification /Amendment Initial Notification 3 Details of the issuer, emission allowance market participant, auction platfor