Eolus förvärvar sju vindkraftsprojekt i tidig utvecklingsfas

Hässleholm den 10 juli 2020

Eolus har tecknat avtal om att förvärva sju vindkraftsprojekt i tidig utvecklingsfas av Vindkraft Värmland som är ett dotterbolag till Modern Energy. Sammantaget bedöms projekten som är belägna i SE3 och SE4 kunna omfatta upp till cirka 450 MW.

Sex av de förvärvade projekten är belägna i SE3 och ett är beläget i SE4. Slutlig köpesumma är beroende av hur projekten utvecklas och omfattas av vinstdelning med säljaren vid realisering av projekten.

Eolus har även tecknat optionsavtal om förvärv av tre projekt i tidig fas belägna i SE3 omfattande upp till ytterligare cirka 280 MW.

-Det finns ett stort intresse på marknaden för projekt i SE3 och SE4 och vi är därför glada över att kunna förstärka Eolus svenska projektportfölj med dessa projekt som befinner sig i tidig utvecklingsfas säger Gustav Grumert, chef för Origination hos Eolus.
.
Förvärvet av vindkraftsprojekten är det första som sker inom ramen för den nya funktionen Origination som infördes i januari 2020. Syftet med funktionen är att förstärka den tidiga projektutvecklingen genom att hitta strategiska samarbeten med markägare, förvärva pågående projekt, utvärdera nya geografiska marknader samt granska tidigare Eolusprojekt som tidigare nedprioriterats.

För ytterligare information kontakta:

Per Witalisson, VD, telefon +46 (0)70-265 16 15
Gustav Grumert, chef för Origination, telefon +46 (0)70-600 97 78
Johan Hammarqvist, kommunikationschef, telefon +46 (0)720-50 59 11

Kort om Eolus
Eolus Vind är en av Nordens ledande projektörer av vindkraftsanläggningar. Eolus skapar värden i alla led inom ramen för projektutveckling och drift av vindkraftsanläggningar och erbjuder såväl lokala som internationella investerare attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsobjekt i Norden, Baltikum och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 615 vindkraftverk med en effekt om över 1 200 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta över 1 300 MW åt kunder varav cirka 745 MW är i drift.

Eolus Vind AB har cirka 26 000 aktieägare. Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

För mer information om Eolus, besök gärna www.eolusvind.com

Olainfarm Group maintains its profit forecast, a short term decline in 9 month sales results30.11.2020 15:59:00 CETPress release

In 2020, the Olainfarm Group continued its ongoing activity in major sales markets. The highest sales in nine months in 2020 was in Latvia, reaching 28 738 thousand EUR, which is 232 thousand EUR or 1% higher than the same period year ago. Latvia sales represent 32% in Group revenues. Sales in Russia for the nine months period in 2020 amount to 20 590 thousand EUR which is a decrease from 2019 due to extra one-off shipment at the end of 2019 for consumption in the first quarter 2020 amounting to 6 million EUR. “Covid-19 pandemic and restrictions due to it have brought different challenges our way, but we understand how to tackle them, and are committed to reach our growth plans outlined in the company's 5-year strategy. As a long-term investment, we have established a subsidiary in Russia, which allows us to get insights from the medical community and market research so that our efforts are relevant and current to customer needs. I am happy to announce that the new business model in Ru

Kommuniké från extra bolagsstämma i Active Biotech samt justering av tidigare kommunicerad tidplan avseende nyemissionen30.11.2020 15:30:00 CETPressemelding