Eolus får undersökningstillstånd för två havsbaserade vindkraftsprojekt i Finland

Hässleholm 2022-12-29

Eolus har fått undersökningstillstånd för två havsbaserade vindkraftsparker i Bottenhavet, vilket är en viktig milstolpe i arbetet med etablering av havsbaserad vindkraft i Finland.

Den finska regeringen har idag beviljat undersökningstillstånd för de två havsbaserade vindkraftsprojekten Wellamo och Tuulia i finska Bottenhavet. Arbetet med miljökonsekvensbeskrivningen kommer att börja i januari 2023 och undersökningarna av havsbotten kommer att genomföras under 2023.

– Detta är ett viktigt steg mot att förverkliga våra första havsbaserade vindkraftsprojekt i Finland. Vårt mål är att båda vindparkerna ska börja producera el under 2030-talet. Havsbaserad vindkraft kommer att spela en nyckelroll för att nå Finlands klimatmål, målen för förnybar energi och möta behovet av el till överkomliga priser för konsumenter och industrier, säger Per Witalisson, vd på Eolus.

Båda projekten ligger i den finska ekonomiska zonen; Tuulia ligger cirka 30 km utanför kusten, nordväst om Pori, och Wellamo ligger cirka 90 km utanför kusten, sydväst om Pori. Wellamo utvecklas inom ramen för ett joint venture, kallat SeaSapphire, powered by Simply Blue Group and Eolus, som etablerades den 30 november 2022.

Den totala planerade kapaciteten för de två havsbaserade projekten är 3,5 gigawatt, vilket skulle tillföra 14–16 TWh förnybar el för det finska elnätet årligen. Projekten planeras omfatta cirka 100 vindkraftverk vardera, men det slutliga antalet kommer att fastställas i ett senare skede.

För ytterligare information, kontakta:
Per Witalisson, VD, +46 702 65 16 15
Anu Vaahtera, projektledare havsbaserad vindkraft, Eolus Finland, +358 50 563 0326
Karin Wittsell Heydl, kommunikations- och hållbarhetschef, +46 761 16 71 99

Om Eolus
Eolus är en av Nordens ledande projektörer inom förnybar energi och vi är aktiva i hela värdekedjan från tidig projekt­utveckling till etablering och drift av anläggningar för förnybar energi. Vi erbjuder attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsmöjligheter i Norden, Baltikum, Polen och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 666 vindkraftverk med en effekt om 1 414 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta 1 550 MW åt kunder, varav 882 MW är i drift.

Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. För mer information, se www.eolusvind.com.

Alation’s Data Intelligence Project Goes Global with New Cohort of Universities30.1.2023 15:00:00 CET | Press release

Program supports the next generation of data leaders; provides hundreds of students with Alation and real-world experience REDWOOD CITY, Calif., Jan. 30, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Alation Inc., the leader in enterprise data intelligence solutions, announced three new universities participating in its philanthropic initiative, The Data Intelligence Project. New universities include The University of Arkansas at Little Rock in Arkansas, The University of Cincinnati in Ohio, and The University of Stirling in Scotland. More than 420 students have used Alation in their courses to date, with this year’s global cohort providing real-world experience to hundreds of new students via Alation. The Data Intelligence Project, launched in 2021, builds a more data-literate, curious, and rational world by nurturing the next generation of data professionals. As part of The Data Intelligence Project, Alation brings its data intelligence platform, free of charge, into academic institutions and provides un

Fortinet Expands its Services and Training Offerings to Further Support SOC Teams in Preventing and Defending Against Cyber Threats30.1.2023 15:00:00 CET | Press release

Multi-Faceted Approach Accelerates Fortinet’s Global Commitment to Eliminate the Cybersecurity Skills Gap SUNNYVALE, Calif., Jan. 30, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- John Maddison, EVP of Products and CMO at Fortinet “Fortinet builds ML-driven automation into all of its SOC offerings to support short-staffed teams affected by the cybersecurity skills shortage. But technology alone won’t solve this issue, which is why we are dedicated to also delivering human-based SOC augmentation services to provide immediate support, while investing in an industry-leading training institute to close the cybersecurity skills gap. This combination of technology, services, and training enables SOC professionals to better protect their organizations from detection to incident recovery.” News Summary Fortinet® (NASDAQ: FTNT), a global leader in broad, integrated, and automated cybersecurity solutions, today announced new security operations center (SOC) augmentation services designed to help strengthen an organi