ENYAQ iV: Ekte ŠKODA, ekte SUV

Mladá Boleslav, 1. september 2020: Med lanseringen av sin helt nye ENYAQ iV tar ŠKODA et nytt steg i gjennomføringen av strategien for elektrisk mobilitet. Den elektriske SUV-en er den tsjekkiske produsentens første modell basert på Volkswagengruppens modulære plattform for elektriske biler (MEB).
  • Bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, tre batteristørrelser og fire kraftpakker – fra 109 kW (150 hk) til 225 kW (306 hk).
  • Lange rekkevidder – opptil 510 km etter WLTP, og hurtig lading
  • Hengervekt inntil 1.200 kg
  • De første kundebilene leveres tidlig i 2021
  • Emosjonelt og dynamisk designspråk med slående ŠKODA-grill med belysning som tilvalg
  • Nytt «Design Selection»-konsept for interiøret, og merketypisk generøse plassforhold, både for passasjerer og bagasje
  • Skal som den første elektriske bilen lede en Tour de France-etappe

– Det er utrolig gøy at de første kundene med en forhåndsbestilling i morgen kan gå inn og bestille sin ŠKODA ENYAQ iV. Vi har ventet lenge på å endelig kunne vise den frem. Vi synes den ser fantastisk ut, og jeg tror de aller fleste er veldig fornøyd med det endelige resultatet. Vi har sagt at ENYAQ iV skal levere på alt det ŠKODA er kjent for å levere på, og det har vi fått bekreftet i dag. Her er det mye bil for pengene, smarte og praktiske løsninger, og et design som står frem med en rekke premiumelementer. Det er liten tvil om at ENYAQ iV representerer en milepæl for ŠKODA, og at er en tydelig indikator på hva vi kan forvente oss av ŠKODA i fremtiden, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller.

ŠKODA ENYAQ iV blir tilgjengelig med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift, og med rekkevidder som gjør den til en fullverdig familiebil i daglig bruk – opptil 510 km etter WLTP-standarden. I tillegg blir den rommelig, slik som ŠKODAs modeller er kjent for.

– ENYAQ iV blir bygget i ŠKODAs hovedkvarter, Mladá Boleslav. Det betyr at vår fabrikk er det eneste produksjonsstedet for MEB-baserte biler i Europa utenfor Tyskland. Dette er en klar bekreftelse av ŠKODAs ekspertise, sier Thomas Schäfer, direktør for ŠKODA AUTO.

Og ŠKODA forsetter å utvikle sitt emosjonelle designspråk. ENYAQ får et helt nytt interiørkonsept med «Design Selections» i stedet for de tradisjonelle utstyrsnivåene, og en helt ny struktur for tilgjengelig ekstrautstyr.

Når ŠKODA Norge åpner for bestillinger, så er det fire ulike alternativer som blir tilgjengelig. Her er de ulike batteristørrelse og kraftpakkene som blir tilgjengelig fra salgsstart:

• ENYAQ iV 50: 55 kWh (netto: 52 kWh), 109 kW, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 340 km. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021
  • ENYAQ iV 60: 62 kWh (netto: 58 kWh), bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021
  • ENYAQ iV 80: 82 kWh (netto: 77 kWh), 150kW, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 510 km. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021
  • ENYAQ iV 80X: 82 kWh (netto: 77 kWh), 195kW, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021

Prisene for de fire variantene, inkl. frakt og levering Oslo:

• ENYAQ iV 50: Fra kroner 348.520,-
  • ENYAQ iV 60: Fra kroner 408.520,-
  • ENYAQ iV 80: Fra kroner 449.520,-
  • ENYAQ iV 80X: Fra kroner 478.520,-

Totalt fem motoreffekter, tre batteristørrelser, og firehjulsdrift med to motorer

Den mest kraftfulle utgaven av ENYAQ iV har i tillegg til elmotoren bak, også en motor på forakselen. Det gir et dreiemoment på 425 Nm respektive 460 Nm til alle fire hjul.

Innstegsmodellen, ŠKODA ENYAQ 50 iV, har en motor på 109 kW (148 hk), montert bak, som driver bakhjulene. Maksimalt dreiemoment er 220 Nm. Litium-ion-batteriet har en kapasitet på 55 kWh (52 kWh netto), noe som gir en rekkevidde på opptil 340 km.

Med et batteri på 62 kWh (58 kWh netto), vil den 132 kW (180 hk) sterke ENYAQ 60 iV få en rekkevidde på opptil 390 km. Her er maksimalt dreiemoment 310 Nm.

ENYAQ 80 iV har en effekt på 150 kW (204 hk) og et dreiemoment på 310 Nm. Batteriet på 82 kWh (77 kWh netto) gir den lengste rekkevidden i modellutvalget – inntil 510 km (WLTP).

Det største batteriet benyttes også i utgaven med firehjulsdrift, da kombinert med en elektrisk motor også på forakselen. Samlet effekt i ENYAQ 80x iV er 195 kW (265 hk) og rekkevidden er inntil 460 km. Dette er de fire alternativene som blir tilgjengelige fra salgsstart 2. september. Se nederst i artikkelen for å se oversikten over hva som er standardutstyret på de ulike modellene.

– For oss har det vært viktig å kunne levere på det som har vært viktig for ŠKODA i alle år, blant annet at man skal få mye bil for pengene, og ENYAQ iV har tatt dette til et nytt nivå. Vi er stolte av hva ŠKODA har fått til med ENYAQ, og ikke minst å kunne tilby en rikelig utstyrt, helelektrisk familie-SUV med firehjulsdrift, lang rekkevidde og en rekke premiumelementer til under 500.000 kroner. I tillegg kan vi tilby rimeligere varianter, men som fortsatt har mye utstyr som standard. Uansett hva behovet ditt er, så er vi sikre på at det finnes en ENYAQ iV som gir deg det du trenger, sier Meiner.

På et senere tidspunkt blir også ENYAQ vRS iV tilgjengelig. Det blir det kraftigste utgaven av ENYAQ iV og leverer hele 225 kW (306 hk). Også denne får en rekkevidde på inntil 460 km.

Det samme gjelder også coupé-utgaven av ŠKODA ENYAQ iV, et design som helt siden konseptbilen, VISION iV, har vekket stor interesse. Det var derfor gledelig da ŠKODA Norge nylig kunne bekreftet at ENYAQ iV Coupé blir tilgjengelig og lanseres på et senere tidspunkt.

For kundene som har et kønummer og ønsker å vente på Coupé-utgaven, gjelder fortsatt kønummeret når SKODA ENYAQ iV Coupé blir tilgjengelig for bestilling.

ENYAQ iV kan trekke tilhengere på opptil 1200 kg, og den helelektriske familie-SUV-en kan leveres med elektrisk utfellbart tilhengerfeste som tilvalg.

– Det at kundene har stor valgfrihet, og blant annet kan velge mellom flere batteristørrelser og kraftpakker, samt en rekke ulike interiørvalg, gjør at ENYAQ iV er et attraktivt alternativ for mange. Det gjør at vi kan imøtekomme kundenes individuelle behov og vaner, noe som har vært svært viktig for oss, sier Meiner.

I morgen står også ŠKODA ENYAQ iV på startstreken som lederbil for onsdagens etappe i Tour de France. Det er første gang i historien at en elektrisk bil leder en etappe i det prestisjefylte sykkelrittet, og understreker den viktige rollen ŠKODA spiller i sykkelsporten, og ikke minst i Tour de France.

Enestående aerodynamikk for økt effektivitet

ŠKODA ENYAQ iV har enestående aerodynamikk for en SUV. Det gir høy effektivitet, og legger grunnlaget for lange rekkevidder. Dette er også synlig i en dragkoeffisient (Cw-verdi) på bare 0,27. Dekk med spesielt lav rullemotstand bidrar også til den gode rekkevidden.

En varmepumpe, standard på iV60, iV80 og iV80x i Norge, blir brukt til oppvarming og avkjøling av kupeen. Dette er en effektiv teknologi for å produsere varme, som kan spare mellom 3 og 4 kWh per 100 km.

Sikkerhet: Nye assistentsystemer

ŠKODA tilbyr ENYAQ iV med nye, innovative sikkerhets- og assistentsystemer. Bilen kan automatisk varsle om kollisjoner med andre kjøretøy, syklister, fotgjengere og faste objekter. «Proactive Crew Protect» strammer automatisk setebeltene ved nødbremsing, og lukker vinduer og panoramataket dersom det er fare for et sammenstøt eller at bilen sklir eller velter.

ENYAQ iV har LED frontlykter og baklykter som standard, mens «Full LED Matrix»-frontlys og full LED baklys i C-form er tilgjengelig som ekstrautstyr. Hvert Matrix-fjernlysmodul består av 24 LED-enheter, som kan kontrolleres individuelt. Dermed kan bilen kjøres med fjernlys hele tiden, uten at møtende trafikk blendes. Dersom kameraet i frontruten oppdager kjøretøy eller personer og objekter som reflekterer lyset, vil den intelligente lysteknologien automatisk slå av deler av lyskjeglen.

«Head-up display» med to nivåer

ENYAQ iV blir den første ŠKODA-modellen som er utstyrt med «head-up display» med «argumented reality». Det projiserer informasjonen på to ulike områder. Den aktuelle hastigheten, men også informasjon fra assistentsystemene og navigasjonsinstruksjoner vises i frontruten, like over dashbordet. Projeksjonssonen for AR-informasjonen er større og høyere oppe. Den vises i veien foran bilen, og har større plass til symboler som retningspiler for navigasjon, informasjon om «Lane Assist» og den adaptive cruisekontrollen, og trafikkskilt og varsler. Føreren kan selv justere plasseringen av visningsområdet, regulere farger og lysstyrke, og velge hvilken informasjon som skal vises.

Nye, innovative assistentsystemer øker sikkerheten

Dersom bilen registrerer fare for kollisjon med en fotgjenger, syklist eller et annet kjøretøy, støtter for eksempel «Collision Avoidance Assist» føreren med aktive styreimpulser, og hindrer sammenstøt gjennom en kontrollert unnamanøver. Ved venstresvinger, registrerer «Turn Assist» møtende trafikk tidlig, varsler føreren, og om nødvendig, stopper bilen. Når en dør åpnes, varsler «Exit Warning» passasjerene i bilen dersom et annet kjøretøy eller en syklist nærmer seg bakfra. Dette gjøres akustisk og visuelt, med et lyssignal på innsiden av ytterspeilene.

«Travel Assist»-pakken inkluderer «Adaptive Cruise Control”, “Adaptive Lane Assist” med gjenkjennelse av veiarbeidsområder, «Traffic Jam Assist» og «Emergency Assist». I de høyeste konfigurasjonsnivåene vil «Travel Assist» også kunne ta over styringen sideveis i trange områder i byer, med støtte fra aktuelle data som deles mellom biler i sanntid. Den adaptive cruisekontrollen kan da også ta inn data fra navigasjonssystemet og trafikkskilt.

Utvidede funksjoner for «Park Assist»

For å gjøre parkering enda enklere i ENYAQ iV, har ŠKODA utvidet funksjonaliteten til «Park Assist», som til nå allerede har tatt over rattet ved både parallellparkering og parkering inn og ut av luker. I den nye og mer intelligente konfigurasjonen, kan systemet også bremse bilen automatisk for å unngå sammenstøt med fotgjengere og objekter.

Fjernstyrt parkering går ett skritt videre: Det tillater sjåføren å styre sin ENYAQ iV inn i spesielt trange parallell- og lukeparkeringsplasser fra utsiden av bilen, med smarttelefonen og «ŠKODA Connect»-appen. Systemet tar over styring og bremsing automatisk. «Park Assist» har nå også en opplæringsfunksjon. Dette gjør det mulig for førere å lagre den ruten de kjører, for eksempel en fast rute gjennom en trang og sterkt vinklet oppkjørsel. De trenger bare å gjøre dette en gang, så kan bilen repetere ruten automatisk ved ett enkelt tastetrykk. Også her tar systemet over styring og bremsing, og unngår kollisjoner.

Utvendig: Belyst «Crystal Face», store hjul og tallrike krystallelementer

ENYAQ iV er 4 649 mm lang, 1 879 mm bred og har en høyde på 1 616 mm. Fraværet av transmisjonstunell gir ekstra rommelighet og god benplass i baksetet. Bagasjerommet har et volum på 585 liter.

– I ENYAQ iV, har vi utviklet vår ŠKODA-typiske front enda mer. Spesielt «Crystal Face» er et distinkt grep her. Kombinert med det emosjonelle designspråket og den slående røffe fremtoningen, som også forsterkes av store hjul, er vår nye ENYAQ iV et blikkfang som slår an en ny tone, sier Oliver Stefani, sjefsdesigner hos ŠKODA.

130 LED utgjør et imøtekommende «Crystal Face»

Med sin egen tolkning av det emosjonelle designspråket til ŠKODA, den distinkte ŠKODA-grillen og hjul mellom 18 og 21 tommer, er ENYAQ iV både en ekte ŠKODA og en ekte SUV. Konturene i fronten, det skulpturelle panseret og «Full LED Matrix»-frontlykter gjør den til et lett gjenkjennelig medlem av ŠKODAs SUV-familie.

Likevel har den første elektriske SUV-en fra den tsjekkiske produsenten også en unik karakter. Den har en oppreist ŠKODA-grill som er trukket enda lenger fremover. Dette understrekes ytterligere av det innovative «Crystal Face». Fra ENYAQ iV 80 og oppover blir «Crystal Face» tilgjengelig som tilvalg. Da får ENYAQ iV 130 LED-elementer i de vertikale rillene, og en horisontal stripe som belyser ŠKODA-grillen.

Innvendig: «Design Selections» erstatter tradisjonelle utstyrsnivå

Med «Design Selections» har ŠKODA skapt en helhetlig tilnærming til interiørvalg basert på moderne boligmiljø. Basert på valg av «Design Selection», får alt fra gulvmatter, midtkonsollen og ambientbelysningen en annen følelse og fremtoning.

«Lodge» og «ecoSuite»-designene er innrettet på bærekraft. Setetrekkene i «Lodge» er laget av 40% ren ull som er blitt uavhengig testet og sertifisert etter de strenge retningslinjene fra «The Woolmark Company». «Wool Blend Performance» er forbeholdt produkt som inneholder mellom 30 og 49,9 % ren ull. De resterende 60 prosentene av stoffet er laget av polyester fra resirkulerte PET-flasker.

Setetrekkene har en unik følelse og gir en behagelig sittetemperatur – hverken for varme eller for kalde. Det cognacfargende skinnet som er brukt i «ecoSuite» er produsert på en spesielt bærekraftig måte. Istedenfor kjemikalier, er læret garvet med en ekstrakt fra olivenblader.

Rikholdig standardutstyr også i basisversjonen

Samtlige utgaver av ŠKODA ENYAQ iV har et omfattende utvalg av standardutstyr. Det inkluderer blant annet tosoners klimaanlegg, multifunksjons lærratt, nøkkelfri start i form av «KESSY GO», DAB-radio, «Smartlink»-teknologi. LED-lykter og hurtiglading opptil 50 kW.

Med større batteri vil standardutstyret også inneholde for eksempel parkeringssensorer, ryggekamera og oppvarmet ratt. Avhengig av ENYAQ-versjon, vil standardutstyret også inkludere ratthendler for regulering av regenerering også.

Ny og enklere struktur for tilbehørspakker

ŠKODA har reorganisert ekstrautstyret og standardvalgene for å gjøre konfigurasjonen av ENYAQ iV så enkel som mulig for kundene. Bestillingsprosessen er gjort oversiktlig for å bedre brukeropplevelsen. Etter bare noen få klikk presenteres kunden sin personaliserte ENYAQ iV. I tillegg er noen individuelle tilvalg tilgjengelige for alle modeller.

Connectivity: Stor 13-tommer skjerm, nytt digitalt dashbord og spesifikke onlinetjenester

Infotainmentsystemet i ŠKODA ENYAQ iV er basert på den siste versjonen av «Modular Infotainment Matrix», og tilbyr tallrike innovative funksjoner som er knyttet til internett. Den sentrale komponenten er en 13-tommers frittstående berøringsskjerm, som også kan betjenes med gester og den digitale stemmestyringen «Laura». Den mest sentrale informasjonen vises til sjåføren på et nytt 5,3-tommers digitalt dashbord som har fire ulike layouter. Batterilading og temperaturen i kupéen kan også styres fra «ŠKODA Connect»-appen.

Den intelligente stemmeassistenten «Laura» forstår 15 språk, inkludert norsk. Smarttelefoner kan integreres i systemet med «Smartlink»-teknologi, «Android Auto, «Apple CarPlay» eller «MirrorLink», og de kan lades induktivt med «Phone Box». En forsterker med fire 20-watts kanaler gir perfekt lyd. I ENYAQ 50 iV, driver denne fire høyttalere som standard. Fra ENYAQ 60 iV og oppover er det 8 høyttalere. «ŠKODA Sound System» med til sammen 9 høyttalere er tilbehør.

Alltid online med innebygget eSIM og spesifikke elbilfunksjoner

Innebygget eSIM gir permanent tilkopling til internett, og tilgang til mange onlinefunksjoner. Blant annet bruker både trafikkinformasjon og navigasjonssystemet onlinedata. Den omfattende «ŠKODA Connect mobile online services» tilbyr også funksjoner spesielt tilpasset elbiler. Det betyr at eierne via «ŠKODA Connect»-appen eller en nettportal kan fjernstyre ladingen, slå på klimatisering før start, eller forhåndsprogrammere tider for klimatisering. I tillegg gjør internettilkoplingen det mulig å oppdatere både kart og systemsoftware.

«Simply Clever»: Praktiske elbilideer

Til sin første helelektriske SUV har ŠKODA utviklet egne «Simply Clever»-funksjoner: En egen kabelrenser for ladekabelen, en praktisk hette for ladekontakten og et eget oppbevaringsbur for ladekabelen under gulvet i bagasjerommet.

En elektrisk bil byr også på nye lagringsmuligheter innvendig. I ENYAQ iV finnes ingen transmisjonstunell, noe ŠKODAs designere har utnyttet i et nytt interiørkonsept. I tillegg til den 6,2-liter store boksen under midtarmlenet, finnes det et annet stort oppbevaringsrom under midtkonsollen. Det er designet som en bro, og tilbyr ytterligere 11,4 liter oppbevaringsplass.

ŠKODA har også utviklet en ny «Simply Clever»-funksjon for rommet under det justerbare bagasjeromsgulvet: En innretning som deler rommet inn i forskjellige områder, slik at ting som lagres der ikke sklir rundt. I det store hovedbagasjerommet gjør løsninger som «SigmaQuick» -bagasjeromsnett at ting holdes ryddig, med et nett som er spesielt enkelt å åpne.

Ytterligere «Simply Clever»-funksjoner i ENYAQ iV

-          Sovepakke

-          Elektrisk utfellbart tilhengerfeste

-          Paraplyoppbevaring i fordørene