Enova støtter verdens første batterielektriske sjøfly
Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. Dersom prototypen fungerer, ønsker selskapet å etablere flyvninger mellom større byer som Stavanger og Bergen. Enova går inn med 87 millioner kroner i prosjektet.
- Enova støtter de som går foran og dette prosjektet kan bidra til innovasjon og en utvikling av den teknologien vi trenger for å kutte utslipp i luftfarten. Prosjektet har en stor innovasjonshøyde, representerer en helt ny måte å tenke luftfart på og kan gi lave vedlikeholdskostnader og driftskostnader, sier markedsdirektør Astrid Lilliestråle i Enova.
Batteripakke gir lavt tyngdepunkt
Det er i dag ingen elektriske flytyper sertifisert for passasjertransport, og det er ingen sjøfly som er designet fra grunnen av for å være elektriske. Elfly sin prototype skal primært lette og lande på vann. Flyet skal ha to elektriske motorer som får energi fra ca. 1,5 tonn med batterier. Batteripakken skal ligge nederst i skroget og gi flyet et lavt tyngdepunkt, noe som vil være gunstig i bølger. Skroget skal bygges i komposittmaterialer og elektromotorene trenger ikke oksygen til forbrenning. Dette reduserer vedlikeholdskostnadene på grunn av korrosjon sammenlignet med konvensjonelle sjøfly som har forbrenningsmotor.
-Sjøfly forsvant fra Vestlandet og Norge, siden det er dyrt å drifte dem, med ny teknologi kan vi endre dette. Vi ønsker at næringslivet, innbyggere og turister skal kunne få tilbud om fleksibel og hurtig transport sentrum til sentrum med sjøfly. At transportalternativet er nullutslipp OG effektivt er nøkkelen til at det blir tatt i bruk. Mye av Norges verdiskaping skjer på kysten, vi skal lage et godt transportmiddel for dem og befolkningen, sier Eric Lithun, CEO i Elfly Gruppen.
-Dette har jeg stor tro på. Utslippsfri luftfart har spesielt stort potensiale i Norge, og gjør at vi kan løse mange av våre transportbehov med minimale naturinngrep. Vi har en topografi i Norge som er spesielt godt egnet for fly. Elektriske fly er heller ikke lenger unna nå enn at tiden det tar å utvikle dem for kortbanenettet i Norge kan sammenlignes med tiden det tar å bygge en ny større veistrekning eller ny jernbane.
-Regjeringen satser på elfly. Gjennom både luftfartsstrategien og måten vi tilrettelegger infrastrukturen på har vi i praksis gjort Norge klart for elfly. Med denne bevilgningen støtter vi utviklingen av et nærfly som kan fly mellom større og mindre steder langs kysten, og lande både på vann og på kortbanenettet.
-Så lenge vi fjerner utslippene fra luftfart er flytransport en svært energieffektiv og arealeffektiv transportform. Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur. Når du har gode konsepter og energikilden er ren er det slett ikke dumt å fly, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Krevende å avkarbonisere
Luftfart er regnet som et krevende område å avkarbonisere. Det er per nå ingen tilgjengelige løsninger som kan tas i bruk i stort monn, og det trengs betydelig teknologisk utvikling for å få på plass klimavennlige fly. Utslippene er størst og vanskeligst å kutte for store fly som flyr mellomlange og lange distanser. Elfly sitt prosjekt bidrar i så måte til å kutte utslipp for hybride fly, som er en nisje innen flybransjen.
-De fleste av de norske innenlandsrutene er under 200-300 km og på kortbanenettet. Vi vet vi kan erstatte mange av disse flygingene og i tillegg tilby flyginger fra flyplasser til vann. Dette åpner for spennende muligheter for videreutvikling av kortbanenettet og “nye” flyplasser uten anleggskostnader og naturødeleggelser. Tenk å kunne tilby turister fjordhopping med sjøfly til lokale historiske hoteller? Det er høy betalingsvillighet og vi kan starte med slike tilbud mens vi bygger opp flåten med fly, sier Lithun i Elfly Gruppen.
Ny anvendelse av drivlinje
Prototypen som Elfly skal bygge, vil ha 9 seter og en rekkevidde på minst 170 km for sine flyvninger. Det vil kunne bety ruter fra bysentra til bysentra og til mindre steder. Det er særlig teknologiutviklingen knyttet til integrasjon av teknologi til bruk i nullutslippsfly som Enova trekker fram i sin begrunnelse for støtten. Resultatene fra prosjektet vil kunne bidra til utviklingen av nullutslipps luftfart og etableringen av nye transportmuligheter, framhever Lilliestråle.
-Alle de teknologiene som er nødvendige for omstillingen til lavutslippssamfunnet er ennå ikke ferdig utviklet. Derfor er det viktig å stimulere til videre teknologiutvikling og innovasjon, avslutter Lilliestråle.
Nøkkelord
Kontakter
Eric LithunCEO, Elfly Gruppen
Tel:+47 901 46 429eric@elfly.noAlison ChambersEmerald Media
Tel:+44 (0)1420 560094alison.chambers@emeraldmedia.co.ukArnt-Gunnar LiumSeniorrådgiver, MarkedEnova
Tel:93002003arnt-gunnar.lium@enova.noBilder
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 95 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Støtte til over 1800 ladepunkter: – Vi satser videre på tungtransporten11.11.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Enova har gjennom åtte søknadsrunder støttet hjemmeladere, til både små og store bedrifter i tungtransporten.
Satsar stort på biokarbon for å kutte klimautslepp7.11.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Ved å bytte fossilt kol ut med klimavenleg biokarbon i stor skala kan smelteverket på Kyrksæterøra medverke til eit av dei aller største utsleppskutta i norsk industrihistorie.
Over 777 millioner til hydrogen: – Sikrer forsyningen langs norskekysten5.11.2024 09:21:52 CET | Pressemelding
Fem prosjekter for hydrogenproduksjon får støtte fra Enova. Satsingen skal være et springbrett for bruk av hydrogen i norsk skipsfart.
Over 5,7 EU-milliarder til norske selskap: – Største tildeling noensinne23.10.2024 12:18:04 CEST | Pressemelding
Over 484 millioner euro, eller rundt 5,7 milliarder kroner stilles til disposisjon til åtte prosjekter i Norge. Det er det høyeste beløpet noen gang fra innovasjonsfondet til norske selskap.
87 millioner til nyetablering i Hønefoss: – En fabrikk for fremtiden5.7.2024 12:28:22 CEST | Pressemelding
Enova har bevilget 87,3 millioner kroner i investeringsstøtte til prosjektet FLEX, som skal bidra til å implementere innovative energiløsninger i den nye fibermassefabrikken i Hønefoss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom