Enova støtter 14 nye fyllestasjoner for biogass - ikke nok, mener transportbransjen

Resultatet av Enovas siste søknadsrunde for biogass i transportsektoren, er at 14 av 29 søkere har fått støtte til å etablere nye fyllestasjoner for biogass. Fra nå av overlater Enova til markedet å bygge ut fyllestasjoner på kommersielle vilkår videre.
Enova har gitt de 14 nye stasjonene til sammen 83 millioner kroner i støtte, i tillegg til 21 millioner fordelt på 120 biogasskjøretøy.
Med dette har staten, gjennom Enova, til sammen støttet 27 offentlig tilgjengelige fyllestasjoner for flytende og komprimert biogass.
I januar gjorde Enova flere endringer i biogassprogrammet. Mens støtten til fyllestasjoner ble faset ut, så ble det enklere enn noen gang å søke Enova om støtte til kjøp av biogasskjøretøy.
Gir seg på feil tidspunkt
NLF mener på sin side at støtte til 14 nye fyllestasjoner er veldig positivt, men at det er galt at det ikke skal gis støtte til flere.
– Vi mener at Enova gir seg på feil tidspunkt. Behovet for videre støtte til utbygging av infrastruktur vil fortsatt være der, derfor er det alt for tidlig for Enova å si stopp nå, sier NLF-direktør, Geir A. Mo.
Han mener at kostnaden for å få på plass infrastrukturen ikke er noe aktørene kan betale alene.
– Næringen ønsker å ta i bruk nye biogassdrevne biler, men uten nok stasjoner å fylle biogass på, investeres det heller ikke i gassdrevne kjøretøy. Det blir derfor å starte i feil ende å ikke gi mer støtte til utbygging av infrastrukturen, men å prioritere innkjøp av biler, sier Mo, og viser til initiativet NLF, sammen med flere andre aktører har tatt for å få regjeringen til fortsatt å støtte investeringer i infrastruktur.
– Få tildelinger i forhold til søkere
Gasum Clean Gas Solution er en av de heldige aktørene som har fått støtte til fire nye fyllestasjoner.
– Jeg synes 14 tildelinger er lite i forhold til at det var 29 søkere. På flere steder ville det vært gunstig med flere fyllestasjoner på samme lokasjon, spesielt i byene. Vi er flere aktører på markedet, og det ville vært positivt at flere fikk støtte. Arbeidet med å få opp et nettverk av infrastruktur ville da gått raskere, sier business development manager i GasumClean Gas Solution, Jogeir Munkeby, til Lastebil.no.
Ingen fyllestasjoner mellom Trondheim og Narvik
Munkeby mener det er både er plusser og minuser ved tildelingen som ble annonsert mandag.
– Vi er fornøyde med å få på plass korridorene Oslo-Kristiansand og videre til Stavanger og Vestlandet. Det vil være viktig for å få fart i investeringene til nye biogasskjøretøy. I fjor fikk man på plass en korridor mellom Oslo og Trondheim, men samtidig trengs det mer fortetting rundt Oslo-området. Det er heller ingen fyllestasjoner nord for Trondheim. Det er gitt Enova støtte til tre fyllestasjoner nord for Narvik, men ingen mellom Trondheim og Narvik, og det er en litt merkelig prioritering, mener Munkeby.
– De første stasjonene kan være klare høsten 2023
Per i dag er det fire eksisterende fyllestasjoner for flytende biogass og fire er under bygging. I løpet av 2022, skal det være på plass åtte fyllestasjoner for biogass. Dette er utenom de 14 nye som det er gitt støtte til nå. GasumClean Gas Solution har fått tildeling til fire stasjoner.
– Realistisk sett, kan de første av de fire stasjonene være klare høsten 2023. Om alle de 14 fyllestasjonene kommer på plass innen rimelig tid, vil vi innen 2025 ha bra dekning av fyllestasjoner for flytende biogass i Sør-Norge, mener Munkeby.
Regjeringens klimaplan har som mål at 10 prosent av all tung transport skal foregå på biogass innen 2030.
Nå håper Munkeby på at det kan komme på plass nye former for støtte for å få ytterligere fart på utbyggingen.
– Om vi får til det, så tror jeg vi kan komme opp mot 20 prosent av all tungtransport på biogass i 2030, mener Munkeby.
– Håper at markedskreftene vil fortsette utbyggingen
Direktør for bærekraft og kvalitet konsern i Litra, Morten Tønjumshagen, mener at tildelingen kommer sent, men godt.
– Dette skulle vært gjort for minst to til tre år siden for her kunne det vært redusert betydelige mengder klimautslipp. Vi skulle selvfølgelig ønsket at det ble gitt støtte til etablering av enda flere stasjoner, men vi håper at markedskreftene vil fortsette utbyggingen på egenhånd i høyt tempo. Det som er viktig videre, er at myndighetene legger til rette for god drift av disse fyllestasjonene med eventuelt støtteordninger, samt at det er gode vilkår for å produsere biogass, understreker Tønjumshagen.
Når ikke målet
Litra har i konsernet cirka 300 vogntog, og de har hatt som mål å anskaffe 100 biogass biler innen utgangen av 2023.
– Det klarer vi ikke siden det ikke har vært utbygget infrastruktur som fyllestasjoner. Vi synes derfor det er leit at vi ikke klarer dette målet siden både biogassbiler og gass har vært tilgjengelig, men ikke fyllestasjoner, sier Tønjumshagen.
Selskapet har likevel anskaffet seg i overkant 40 biogassbiler i Norge og i Sverige, fordelt på 22 biogassbiler i trafikk i Norge, samt to nye til klargjøring. I tillegg har de 18 biogassbiler i Sverige som også kan krysse grensen og komme lenger inn i landet
Her er liste over alle 14 fyllestasjonene for biogass som fikk støtte av Enova:
| Lokasjon | Selskap | Støtte i NOK |
| Kristiansand | Gasum Clean Gas Solution | 6 403 113 |
| Sandnes | Gasum Clean Gas Solution | 6 403 113 |
| Ål | Gasum Clean Gas Solution | 6 922 284 |
| Håbakken | Gasum Clean Gas Solution | 6 922 284 |
| Bærum (Skui) | Biogass Energi | 6 211 369 |
| Koppang | Biogass Energi | 6 186 769 |
| Vestby | Biogass Energi | 6 068 549 |
| Bergen (Nesttun) | Biogass Energi | 6 008 419 |
| Åndalsnes | Biogass Energi | 6 031 083 |
| Rudshøgda | Biogass Energi | 5 966 399 |
| Seljord | Biogass Energi | 5 780 349 |
| Alta | Remiks Miljøpark | 4 799 600 |
| Tromsø | Remiks Miljøpark | 4 799 600 |
| Bjerkvik | Remiks Miljøpark | 4 799 600 |
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noBilder


Om Norges Lastebileier-Forbund
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) arbeider for å fremme interessene og behovene til lastebil- og tungtransportsektoren i Norge. Vi fokuserer på å forbedre infrastruktur, sikkerhet og operasjonell effektivitet for våre medlemmer gjennom aktivt engasjement i prosjekter, samarbeid med myndigheter og organisering av konferanser. Vårt mål er en tryggere, mer effektiv og bærekraftig transportsektor, hvor samarbeid er nøkkelen til felles suksess.
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Myndighetene hevder de har lyttet – NLF kaller beslutningen et mageplask16.12.2025 14:54:26 CET | Pressemelding
Samferdselsdepartementet sendte ut pressemelding tidlig i dag om mindre økninger i tillatt totalvekt for noen få utvalgte vogntogkombinasjoner. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener dette vil gi minimal klimaeffekt, og at det som kunne blitt et treffsikkert klimatiltak i transportsektoren ender med et mageplask.
NLF: Uholdbare vinterveier – sjåførene risikerer liv og helse28.11.2025 15:03:44 CET | Pressemelding
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) reagerer kraftig på mangelfull vinterdrift så langt i sesongen. De siste ukene har mediebildet vært preget av glatte veier, utforkjøringer og alvorlige ulykker.
NLF slår alarm: Bøtelegging for fiskeavrenning vil ramme feil aktør28.11.2025 12:57:48 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har sendt på høring et forslag om overtredelsesgebyr for avrenning fra fisketransport, som kan ilegges både sjåfør og transportforetak. Norges Lastebileier-Forbund reagerer kraftig og mener myndighetene skyver ansvaret over på transportørene, selv om problemet ligger helt utenfor deres kontroll.
Gratis ferger er ikke gratis for transportnæringen26.10.2025 10:36:59 CET | Pressemelding
Ordningen med gratis ferger har hatt store konsekvenser for lokalt næringsliv, transportbedrifter og sjåfører. Lastebileierne mener regjeringen må prioritere næringstransporten dersom ordninga skal fortsette.
Lastebileiernes fem krav til ny regjering9.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemelding
– Lastebiler sørger for at varer kommer frem, at industrien får råvarer og at butikkhyller ikke står tomme. Likevel er det for mange som tar innsatsen for gitt, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). NLF har fem tydelige krav til en ny regjering som vil bidra til en mer trygg, effektiv og bærekraftig godstransport på vei. Vi krever flere døgnhvileplasser, vedlikehold av fylkesveinettet, økte dimensjon og vekter, ny ordning for kjøretøysgodkjenning og bedre støtteordninger for grønn omstilling. – NLF representerer over 3 000 lastebileiere som er avgjørende for norsk økonomi, beredskap og vareleveranse over hele landet. Vi forventer at politikerne tar næringas utfordringer på alvor den neste stortingsperioden, sier Gravråk. Flere døgnhvileplasser NLF krever at en ny regjering sikrer tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og servicetilbud med god standard langs norske veier. Det trengs en mer ambisiøs framdriftsplan der regjeringen forplikter seg t
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
