Enova-støtte til smarte varmtvannsberedere

- Utvikling i samarbeid med kundene våre er essensielt i prosjektet. Berederne i testpiloten på Biri og Sjusjøen måler lokal spenning i sin strømforsyning, og kan slik tilpasse seg når det er stor belastning i nabolaget. Løsningen ble plassert ut i vår, men har allerede vist seg å være kostnadseffektiv. Tilgjengelig kapasitet i nettet har økt med rundt 10 prosent og i høst har kundene spart over 150 kroner måneden på strømkostnadene. Dette kaller vi Enøk 2.0, sier Trond Skjellerud, administrerende direktør i nettselskapet Elvia.
Elektrifisering er et sentralt klimatiltak, men det kan utfordre kapasiteten i strømnettet. Elvia ser derfor på en rekke smarte løsninger for å spre strømforbruket utover i døgnet for å redusere eller utsette nettutbygginger – slik vil vi holde nettleien så lav som mulig.
For å bidra ytterligere til elektrifisering av samfunnet og lavest mulig nettleie, har Elvia et stort fokus på innovasjon, bruk av smart teknologi og nye løsninger som sikrer energieffektivitet og smart bruk av strømnettet.
Elvia ønsker å fordele sine kunders strømforbruk utover døgnet for å unngå forbrukstopper og sikre mer stabilt nett. Nettutbygging er en kostbar løsning for utfordringer som opptrer i korte perioder av gangen. En mer kosteffektiv løsning kan være å bruke nettet mer fleksibelt i samspill med kundene. Dette vil være besparende både for kunden, samfunnet og selskapet.
I prosjektet for forbrukerfleksibilitet, har Elvia sett på batterier og varmtvannsberedere som mulige fleksibilitetsløsninger. I den første bereder-piloten, som startet opp i fjor vår, deltok rundt 20 kunder i samme område på Biri. Høsten 2021 startet en større pilot med 50 kunder på Sjusjøen.
-I pilotene så vi på muligheten for fleksible løsninger som å varme opp vannet på andre tider av døgnet uten at kunden skal merke noen forskjell. På Sjusjøen testes også «smarte» varmtvannsberederne i kombinasjon med batterier i nettet. En smart varmtvannsbereder reduserer ikke energibruken, men passer på at oppvarmingen av vann skjer i perioder på døgnet med lavest strømpris og når det er god plass i strømnettet, sier Skjellerud.
I begge disse spennende prosjektene tester Elvia funksjonaliteten med tanke på for lav spenning og det å utjevne effekttopper i nettet. I tillegg vil batteritesten gi svar på hvordan avanserte batteriløsninger kan bidra til å bedre kvaliteten på strømforsyningen.
OSO har utviklet en styringsenhet for beredere som kan bidra til å gi den fleksibiliteten som er nødvendig for å gi god kapasitet i strømnettet til alle døgnets tider, selv på de kaldeste vinterdagene. Varmtvannsberederen kan kobles ut når det er stor "trafikk" på strømnettet uten at det går ut over kundenes komfort og sikkerhet. Varmtvannsberederen kobles kun ut dersom kunden har nok oppvarmet varmt vann og løsningen sikrer trygg vannkvalitet.
Løsningen vil bli lansert i løpet av 2022, og det arbeides nasjonalt og internasjonalt for at slike nett-nyttige løsninger vil bli standard for alle varmtvannsberedere og elbilladere med mer.
-Prosjektet er en del av IDE-prosjektet (Intelligent Distribusjon av Elektrisitet) som ledes av Smartgrid-senteret på tvers av flere nettselskaper. Enova har gitt et tilskudd på totalt 25 millioner kroner til fire demonstrasjonsaktiviteter som skal se på fremtidens fleksible og digitale distribusjonsnett, avslutter Trond Skjellerud.
Kontakter
Morten SchauKommunikasjonssjef
Tel:900 94 222morten.schau@elvia.noBilder


Om Elvia
Elvia er Norges største nettselskap, som betjener nær 2 millioner innbyggere på Østlandet. Selskapet bygger, drifter, vedlikeholder og rehabiliterer et strømnett på 66 000 kilometer i utstrekning.
Følg pressemeldinger fra Elvia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elvia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Elvia
Årlig sjekk av elanlegget kan redde liv14.10.2025 10:53:53 CEST | Pressemelding
Feil i elektrisk anlegg og feil bruk av elektrisk utstyr er blant de vanligste årsakene til boligbranner i Norge. 15. oktober er den nasjonale Elsikkerhetsdagen, og Elvia oppfordrer alle som eier eller bruker et elektrisk anlegg til å gjennomføre en rask og enkel sjekk som kan forhindre brann og redde liv.
Over 60 000 Elvia-kunder var berørt av Amy5.10.2025 12:34:26 CEST | Pressemelding
62 000 Elvia-kunder ble berørt av ekstremværet «Amy» lørdag 4. oktober. På det meste var rundt 20 000 kunder uten strøm samtidig. Dette er nå redusert til om lag 1200 kunder. De fleste fikk strømmen tilbake i løpet av kvelden og natten, men noen er fremdeles strømløse. Elvia opprettholder økt beredskap søndag 5. oktober.
Fare for langvarige strømbrudd etter ekstremværet “Amy”4.10.2025 17:18:57 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” har ført til svært mange strømbrudd i store deler av Elvias nettområde. Mannskaper fra Elvia jobber for å få strømmen tilbake til kundene så raskt som overhodet mulig.
Ekstremværet “Amy” nærmer seg – Elvia trapper opp beredskapen3.10.2025 11:09:36 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” er ventet å treffe Sør-Norge med full styrke i helgen. Strømnettselskapet Elvia forbereder seg på mulige strømbrudd og har økt beredskapen.
En uke med Norgespris: Fra 100 år til 18 – hele Norge velger Norgespris1.10.2025 18:45:58 CEST | Pressemelding
Siden åpningen av bestillingsløsningen for Norgespris 24. september, har responsen fra kundene vært overveldende. I dag er første dag der Norgespris faktisk gjelder – og Elvia har derfor samlet nøkkeltall fra den første uken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom