Enorme papirbesvarelser når Coop lanserer mobilkvitteringer

Tidligere i år lanserte Coop som første dagligvareaktør i Norge sin egen mobilbetalingsløsning, Coopay. Med Coopay kan du betale varene dine med hjelp av mobiltelefonen. Nå får du også alle kvitteringene dine samlet i Coops medlemsapp.
- En funksjon svært mange av kundene våre, som også er våre medeiere, har etterspurt, er digitale kvitteringer. Vi er veldig glade for at vi har fått denne løsningen på plass i Coops medlemsapp, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop Norge.
Fra 1. januar 2019 ble det tillatt å kun tilby digital kvittering når det betales med bankkort. Coop er den første dagligvareaktøren i Norge som har fått digital kvittering på plass.
- Mange kjenner seg igjen i en situasjon der man ikke finner igjen en kvittering for et kjøp. Når kundene betaler i betjent kasse kan de velge å takke nei til kvittering på papir, og fortsatt finne igjen kvitteringen digitalt i medlemsappen sin. På den måten sparer de miljøet, samtidig som de har mulighet til å finne igjen kvitteringen digitalt dersom man for eksempel har kjøpt garantivarer, sier Bjørseth.
I selvbetjente kasser vil det fortsatt skrives ut kvittering, men målet er at Coops medeiere også vil få valget mellom papirkvittering og digital kvittering i de disse kassene.
- Dette håper vi å få på plass i løpet av første halvår 2020, sier Bjørseth.
I løpet av et år er det hele 28.600 kilometer med kvitteringspapir som skrives ut i Coops mange butikker. Dersom man hadde lagt alle kvitteringene etter hverandre, hadde man kommet seg fra Norge til Australia – to ganger!
- En undersøkelse gjennomført av SIFO Sverige viser at kun tre prosent av svenske dagligvarekunder tar vare på kvitteringen, og det er nærliggende å tro at prosentandelen er tilnærmet lik i Norge. Dette betyr at mye papir skrives ut helt unødvendig. Med digital kvittering sparer vi miljøet ved å redusere unødvendig papirbruk, sier Bjørseth.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Denne norske juleklassikeren brukes som dyrefôr i andre land22.12.2025 10:30:00 CET | Pressemelding
Kålrot er et kjærkomment innslag på middagsbordet for mange her til lands i jula, og nesten en tredjedel av andelen kålrot Coop selger i løpet av året går unna i juleukene. Men selv om vi setter kålroten på festbordet, så blir den i de fleste andre land foret til dyra fremfor til middagsgjestene.
Tilbakekaller Xtra fryste jordbær 500 gram19.12.2025 19:06:52 CET | Pressemelding
Coop tilbakekaller Xtra fryste jordbær solgt i Coop sine butikker. Årsaken er funn av pestcidrester over grenseverdien. Produktet er fjernet fra butikk.
Extra-kundene kan spare over 100 millioner kroner til jul19.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Oppfordrer medlemmene til å bruke kupongene sine før jul.
Spinnvilt priskutt: Extra kutter prisene på ribbe og pinnekjøtt16.12.2025 13:05:00 CET | Pressemelding
Lavpriskjeden Extra setter ned prisene på julemat med opptil 30 kroner per kilo. Testvinneren Coop Tynnribbe kuttes til 69 kroner per kilo, mens Xtra tynnribbe selges til 59 kroner per kilo.
Flere gir mat i julegave: Coop rigger seg for økt etterspørsel etter lokalmat15.12.2025 14:50:58 CET | Pressemelding
Norske forbrukere får stadig større appetitt på lokalmat som julegave. En fersk undersøkelse gjennomført av Coop Norge og YouGov viser at over 4 av 10 (43 %) mener det er viktig at mat- eller drikkegaven er lokalprodusert. Et klart flertall sier de setter pris på å både gi og få mat som gave i julen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
