Enklere vei til bryllup i utlandet
Hvert år er det cirka 3 000 mennesker som søker om ekteskapsattest for å gifte seg i utlandet, for utenlandsk rett. Hittil har dette vært en papirbasert og manuell søknadsprosess, men nå blir det enklere.
– Nå har søknaden om ekteskapsattest blitt digital og lett tilgjengelig via våre nettsider. Det gir en mer effektiv og brukervennlig tjeneste også for de som skal gifte seg i utlandet, sier Elin Imsland, avdelingsdirektør i Folkeregisteret.
Den digitale løsningen veileder søkeren gjennom prosessen steg for seg.
– Det gjør det lettere å fylle ut søknaden riktig og sende med all nødvendig dokumentasjon I de fleste tilfeller vil vi få alle opplysningene vi trenger sammen med søknaden og søkeren får i færre tilfeller brev om å ettersende dokumentasjon, sier Imsland.
Elektronisk søknad for ekteskap etter både norsk og utenlandsk rett
Når du skal gifte deg i utlandet etter utenlandsk rett trenger du vanligvis en ekteskapsattest fra Folkeregisteret. Ekteskapsattesten bekrefter at du oppfyller vilkårene for å gifte deg, for eksempel at du ikke er gift fra før.
Du bør likevel alltid kontakte lokale myndigheter for å finne ut nøyaktig hvilken dokumentasjon de har behov for.
– Sjekk alltid med myndighetene der du skal gifte deg hvilken dokumentasjon de trenger, men vanligvis er det behov for en bekreftelse fra norske myndigheter. Den bekreftelsen kommer fra Folkeregisteret og det er søknaden for å få denne som nå har blitt elektronisk, forteller Imsland.
– Siden 2018 har det vært elektronisk søknad for de som skal gifte seg i Norge, på en norsk ambassade eller i en sjømannskirke. Altså der det er norsk lov som gjelder. Nå er det enklere også for de som drømmer om bryllup i et annet land, sier hun.
Et moderne Folkeregister
Folkeregisteret har de siste årene vært gjennom en stor utvikling, både teknisk og innholdsmessig.
– Det moderne Folkeregisteret er tilpasset tiden vi lever i, med raskere og mer effektive tjenester for både innbyggere og de virksomhetene som bruker opplysninger fra Folkeregisteret, sier Imsland.
Det moderniserte Folkeregisteret ble lansert høsten 2020, etter at en rekke tjenester gjennom flere år har blitt forenklet og helt eller delvis automatisert.
– Det betyr ikke at jobben er ferdig. Vi finner stadig forbedring og nye tiltak som gjør Folkeregisteret enda bedre. Denne forenklende søknadsprosessen for de som skal gifte seg etter utenlandsk rett, er et av mange eksempler på det, sier avdelingsdirektøren.
Blant tjenestene som er forenklet og delvis eller helt automatisert med nytt Folkeregister er blant annet:
- Tildeling av fødselsnummer
- Tildeling av d-nummer
- Førstegangs navnevalg
- Navneendring
- Flyttemelding
- Søknad om prøvingsattest for å inngå ekteskap
- Melding om dødsfall
Fakta: Slik søker dere om ekteskapsattest
For å kunne bruke den digitale tjenesten må den eller de som skal prøves ha norsk fødselsnummer og bank-ID eller lignende. Forloveren til den som søker må ha tilsvarende. I utgangspunktet er dette for norske borgere. Hvis du er utenlandsk statsborger bosatt i Norge, må du først sjekke med vigselslandets myndigheter om du trenger ekteskapsattest fra ditt statsborgerland og/eller fra Norge.
Den digitale løsningen erstatter både egenerklæring fra brudefolk og forlovererklæring, samt der det er mulig, erklæring om skifte.
Den som skal gifte seg må starte søknaden. Her må noen spørsmål besvares, og du oppgir hvem som skal være forlover. Når dette er registrert kan du gi beskjed til din forlover at hen kan logge seg inn å besvare spørsmålene som gjelder forlover.
Nøkkelord
Kontakter
Merete Bergeland JebsenPressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noBilder
Om Skatteetaten
I Skatteetaten jobber vel 7000 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Fra papir til digitalt: Slik har skattemeldingen blitt enklere23.4.2024 12:11:29 CEST | Kronikk
Husker du sene og hektiske kveldstimer med skjemaer, penn og kalkulator? Lange køer for å levere konvolutten med selvangivelsen nær fristen ved midnatt? Nå har det heldigvis blitt enklere. Du kan levere skattemeldingen på nett eller mobil med digital hjelp underveis.
48 155 har oppgitt at de eier kryptovaluta – Skatteetaten tror mange ikke er klar over at det skal føres i skattemeldingen22.4.2024 08:11:11 CEST | Pressemelding
I fjor rapporterte 48 155 personer inn i skattemeldingen at de eier kryptovaluta. Året før var tallet 43 440. – Vi vet at det er langt flere som faktisk eier kryptovaluta. Husk at du selv må føre inn opplysninger om kryptovaluta i skattemeldingen, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
Pleier du å leie ut hytta? Husk å sjekke at det er riktig i skattemeldingen22.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Påskeferien er høysesong for utleie av hytter i fjellet. Siden 2019 er det en sterk vekst i hvor mange som oppgir inntekter fra utleie i skattemeldingen. Det er også en økning i innrapportering av utleie via utleiefirmaer som Airbnb.
Skatteetaten med storkontroll av fiskerinæringen21.3.2024 13:35:00 CET | Pressemelding
Skatteetatens skattepatrulje har de to siste ukene kontrollert 24 fiskebruk i Troms og Finnmark.
Skattemeldingene sendt ut: 3,5 millioner har allerede sjekket21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Skatteetaten blir fredag 22. mars ferdig med å sende ut alle skattemeldingene for inntektsåret 2023. Til sammen er omtrent 5,1 millioner skattemeldinger sendt ut, og de første har allerede fått skatteoppgjøret sitt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom