Buypass

Enklere tilgang til skattemeldingen 4. april

Buypass venter stor vekst for innlogging med mobilen når skattemeldingen legges ut i neste uke. Buypass ID i mobil er uavhengig av bankforbindelse, mobiloperatør, SIM-brikke og gir mulighet for pålogging med fingeravtrykk uten passord eller kode. Publikum får dermed tryggere, raskere og enklere tilgang til offentlige tjenester.

Det ventes rekordhøy trafikk i ID-porten når skattemeldingen (tidligere selvangivelsen) gjøres tilgjengelig 4. april.  I 2016 ble det registrert 260 000 innlogginger den første timen etter midnatt, noe som var tre ganger høyere enn året før. I år forventes enda større pågang, og merkbar økning i bruk av mobilen og fingeravtrykket som «kodebrikke» inn mot tjenestene.

– 2017 blir året der mobilen erstatter kodebrikken. Den første indikasjonen får vi neste uke i forbindelse med skattemeldingen. Vi venter en stor økning i antall innlogginger der mobilen brukes til autentisering­. Vi er klare med en ny versjon av det vi mener er markedets enkleste, raskeste og mest brukervennlige mobile ID-app, sier administrerende direktør i Buypass, Gunnar Lindstøl.

Rundt to millioner eksisterende Buypass brukere kan med noen få klikk ta i bruk Buypass ID i mobil som gir tilgang på høyeste sikkerhetsnivå til over 1000 offentlige brukersteder.

– Løsningen gir stor verdi for både brukere og brukersteder. Særlig de over to millioner brukerne som allerede har Buypass ID vil få stor glede av ID i mobil løsningen, fordi den er rask, trygg og enkel. Det er fra denne gruppen vi venter størst vekst i mobilbruk i forbindelse med skattemeldingen, sier Lindstøl.

Buypass ID i mobil kommer uten skjulte gebyrer, fungerer på alle mobiltelefoner og er uavhengig av bankforbindelse.

– Løsningen er på markedets høyeste sikkerhetsnivå, og gir sikker tilgang til sensitive data. Dette er viktig fordi det ofte omhandler sensitiv personinformasjon, sier Lindstøl.

Buypass sin mobil ID app er tilgjengelig i nytt design i Appstore og Google Play. Les mer om løsningen her, eller se video av hvor enkel den er å bruke her.

Kontaktpersoner:
Gunnar Lindstøl, administrerende direktør, Buypass AS
Tlf: 920 32 400
E-post: gunnar.lindstol@buypass.no

Janne Syversen, markeds- og kommunikasjonsdirektør, Buypass AS
Tlf: 468 26 082
E-post: janne.syversen@buypass.no

Buypass er en ledende leverandør av brukervennlige og sikre løsninger for elektronisk identifikasjon, elektronisk signatur og betaling. Buypass sine løsninger er sentrale for digitaliseringen i offentlig sektor, hvor det eksempelvis i helsesektoren sikres og signeres millioner av meldinger med Buypass ID-løsninger hvert år. Buypass er den eneste norske godkjente utsteder av SSL-sertifikater, og er en totalleverandør av sikker identifikasjon i den elektroniske verdikjeden. For å ligge i forkant av krav fra både marked og myndigheter har Buypass sikret tredjeparts dokumentering og sertifisering på høyeste nivå for sine produkter og tjenester, og er sertifisert ihht ID virksomhetsstandarden ETSI TS 102 042. Selskapet er også sertifisert etter kvalitetsstandarden ISO 9001, ISO/IEC 27001 (standard for informasjonssikkerhet), og PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) godkjent. Buypass AS eies i fellesskap av EVRY AS og Norsk Tipping AS.

Om Buypass

Buypass
Postboks 4364 Nydalen

22 70 13 00http://www.buypass.no

Buypass er en ledende leverandør av brukervennlige og sikre løsninger for elektronisk identifikasjon, elektronisk signatur og betaling. Buypass sine løsninger er sentrale for trygg digitalisering i offentlig og privat sektor. Eksempelvis i helsesektoren sikres og signeres millioner av meldinger med Buypass ID-løsninger hvert år. Buypass er den eneste norske godkjente utsteder av TLS-sertifikater, og er en totalleverandør av sikker identifikasjon i den elektroniske verdikjeden. Buypass er en kvalifisert tilbyder av tillitstjenester etter lov om elektroniske tillitstjenester (eIDAS-forordningen) og tilbyr kvalifiserte sertifikater for personer, virksomheter og nettsteder. Buypass er underlagt bransjens strengeste revisjonskrav og sertifisert etter ETSI EN 319 411-1/-2 som utsteder av digitale sertifikater generelt og kvalifiserte sertifikater spesielt. Buypass er også utsteder av kvalifiserte sertifikater for bruk i betalingsnettverk iht PSD2. Buypass er definert som Samfunnskritisk Virksomhet innen området «Digital sikkerhet i sivil sektor» med Justis- og beredskapsdepartementet som ansvarlig departement.

Selskapet er sertifisert etter kvalitetsstandarden ISO 9001, ISO/IEC 27001 (standard for informasjonssikkerhet), og PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) godkjent.

Buypass AS eies i fellesskap av TietoEVRY og Norsk Tipping AS.

Følg pressemeldinger fra Buypass

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Buypass på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Buypass