Enklere, sikrere og kostnadsfritt med den nye BankID-appen

Sparebanken Vest er første bank i Norge med Vipps’ nye BankID-app! Appen er lett å bruke og mer brukervennlig skal den bli. Våre dyktige folk på Team Sikkerhet hjelper Vipps i utviklingsprosessen.

– Planen er at BankID-appen skal bli enda mer brukervennlig enn BankID på mobil. På sikt skal du kunne bytte ut passordet med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning når du skal logge inn i nettbanken, sier Geir Lossius, BankID-ansvarlig i Sparebanken Vest.

BankID-appen brukes på samme måte som den fysiske kodebrikken – til å logge inn i nettbanken eller andre steder, og til å signere på avtaler og lignende. I motsetning til BankID på mobil fungerer BankID-appen uavhengig av teleoperatør og SIM-kort. I tillegg er den helt gratis å bruke, akkurat som kodebrikken.

Gjør brukertesting for Vipps

Da Vipps begynte utviklingen av appen for et snaut år siden, tok produkteier i Team Sikkerhet kontakt med Vipps med ønske om å få bidra. Som eneste bank i utviklingsprosessen, har Geir Lossius og resten av Team Sikkerhet stått for brukertesting av appen hos oss.

– Vi kjørte en intern pilot med 30 ansatte nå i høst og responsen da var at BankID-appen fungerer utmerket. Appen er så enkel at alle får det til, sier Geir Lossius.

Team Sikkerhet i Sparebanken Vest har hele tiden hatt tett dialog med Vipps og bidratt med innsikt og innspill til funksjonalitet og brukeropplevelse.

– Det har vært en del diskusjon rundt hvordan vi kan holde nede kompleksiteten til appen. Vi vil jo gjøre det enklest mulig for kunden, og det synes jeg vi har lykkes med, sier han.

Logg inn og bestill BankID nå

Bedre beskyttet mot svindel

Sikkerhet er alfa og omega når det gjelder bruk av elektronisk ID. Med BankID-appen slipper kunden å oppgi engangskoden, og dette bidrar til bedre sikkerhet mot svindel. BankID-appen viser også hvor kunden forsøker å logge den inn.

Dette er fremtiden, mener han.

– Når du har aktivert den nye BankID-appen på mobilen din, så kan du egentlig putte den fysiske kodebrikken i skuffen. Men du trenger fortsatt den fysiske kodebrikken for å bestille BankID og for å bruke alternativ innlogging i nettbanken, så ikke kvitt deg med den helt ennå.

Slik fungerer BankID-appen

Eneste vilkår for å ta i bruk BankID-appen er at du må være kunde i Sparebanken Vest, ha BankID herfra og ha iOS 11/Android 6 eller nyere versjoner på telefonen din. Du laster ned appen i App Store eller Google Play:

Etter nedlastingen blir du ledet gjennom en aktiveringsprosess på telefonen din. Du finner en oppskrift på hvordan du gjør det på spv.no.