Enklere å sammenlikne prisene på ved og strøm. Vedsalg fra liter og kg til kWh

Med jojopriser på strøm er det vanskelig å orientere seg som forbruker. Nå varsler ved- og ovnsprodusentene at ved også kan selges i pris per kilowattimer og ikke bare i liter eller antall kg.

Bransjeforeningene Norsk Varme og Norsk Ved Forum for vedprodusenter anbefaler alle vedprodusenter å informere om hvor mye energi veden gir og pris per kWh. Oppfordringen kommer i forbindelse med en ny norsk standard som snart skal på høring.

-Hver eneste vinter ser vi at vedprisene ligger betydelig under vanlig strømpris. Men for kundene er ikke dette alltid selvsagt. Det er vanskelig nok å vite hva strømmen koster. Derfor oppfordrer vi alle som selger ved til å informere om hvor mange kWh sekker med ved inneholder og pris per kWh, sier Steinar Vigdal, som er styreleder i Norsk Varme.

60 liter riktig tørket bjerkeved vil gi rundt 80 kWh dersom den brennes i en nyere rentbrennende ovn. Med en pris på mellom 80-100 kroner per sekk vil kWh-prisen ligge på mellom 1-1,25 kroner. På nyåret er det målt strømpriser på opp mot 1,50 kroner pr kWh .

Kjøper man ved i større mengder – 1000-literssekker eller paller, er prisen ofte under en krone per kilowatt. I tillegg viser undersøkelser at nesten halve befolkningen har tilgang på egen ved.