Enklere å beskytte ideer i Norge

Fra i morgen blir det enklere for utenlandske næringsdrivende å søke om rettigheter til oppfinnelser, varemerker og design i Norge. Patentstyret er blant landets første til å åpne Altinn for utenlandske brukere.

Den nye digitale løsningen gir næringslivet utenfor Norge adgang til å bruke portalen til både søknadslevering, betaling og korrespondanse. Tjenesten er ett av flere ledd i Patentstyrets arbeid med å tilby digitale løsninger og forenklet saksbehandling. Utenlandsk næringsliv står for cirka 70 prosent av søknadene om patent, varemerke- og designregistreringer i Norge.

"Målet vårt er å gjøre det lettere for innovative å beskytte ideene sine", sier avdelingsdirektør Otto Scharff i Patentstyret. Han påpeker at den nye tjenesten bygger på Altinn, og er integrert med Patentstyrets eget saksbehandlingssystem, noe som vil sikre kvalitet i alle ledd. "Vi er glade for at også utenlandsk næringsliv nå kan benytte seg av Altinn, dette har vi arbeidet for over lengre tid", sier Scharff.

Avdelingsdirektør i Patentstyret, Otto Scharff - 992 98 019