Enighet mellom LO og Virke - fra lavlønn til likelønn i varehandelen

Partene kom i dag til enighet i tarifforhandlingene om Virke Landsoverenskomsten med bransjeavtaler. Resultatet av lønnsgarantiordningen og forhandlingene er at alle satsene heves med kr 2,75 per time. Det betyr en økning på kr 5 362 per år.
Forbundsleder Trine Lise Sundnes

Med denne satsreguleringen er rammen for frontfaget innfridd, det er derfor ikke rom for sentrale tillegg utover dette.

- I år prioriterer vi å heve alle satsene, noe som treffer unge, kvinner og deltidsarbeidende som i dag ligger på de laveste satsene, sier forbundsleder Trine Lise Sundnes.

Landsoverenskomsten mellom HK og Virke har fram til nå vært blant de såkalte "lavlønnsavtalene", hvor lønnsnivået ligger under 90 % av snitt industriarbeiderlønn. Med årets oppgjør endres dette. Avstanden til industriarbeiderlønnen er redusert og avtalens samlede lønnsnivå er over 90 %. Vi har med dette oppgjøret gitt et viktig bidrag i kampen for likelønn.

Satshevingene betyr at:
• de som ligger flatt på minstelønnssatsene, vil få et tillegg på kr 2,75 per time
• de som ligger over satsene, og har avtale om å beholde tillegget uavkortet, vil få tillegget på 2,75 kr per time

- Vi er fornøyde med resultatet og spesielt fornøyd med at landsoverenskomsten er løftet ut av lavlønnsgropa. 27 års strategisk arbeid med garantiordningen for en mer rettferdig lønn bærer endelig frukter, sier Sundnes.

- Nå er det viktig at våre tillitsvalgte krever lokale forhandlinger for å ta ut sin del av verdiene de har vært med på å skape ute i bedriftene. Det lokale rommet (glidningen) er anslått til 1,4 %, så det er mer å hente, avslutter Sundnes.

De nye satsene gjelder fra 1. februar og er som følger:
Unge arbeidstakere under 16 år    kr 18 794,-
Unge arbeidstakere under 18 år    kr 19 281,-
Lønnstrinn 1    kr 25 477,-
Lønnstrinn 2    kr 25 615,-
Lønnstrinn 3    kr 25 953,-
Lønnstrinn 4    kr 26 536,-
Lønnstrinn 5    kr 27 470,-
Lønnstrinn 6    kr 31 365,-

Se mer informasjon på www.hkinfo.no.

Forbundsleder Trine Lise Sundnes