Enighet mellom Babcock og pilotene om ny avtale som styrker beredskapen

Luftambulansetjenestens Flygerforening (LTF) og Babcock Scandinavian AirAmbulance kom i dag til enighet om en fireårig avtale som regulerer lønns- og arbeidsvilkår for selskapets piloter. Enigheten innebærer at de syv pilotene på Gardermoen som etter overtakelsen 1. juli ikke har hatt faste oppdrag, umiddelbart vil kunne begynne å fly pasienter.
Daglig leder Marius Hansen i Babcock er fornøyd med å ha oppnådd enighet om ny avtale som styrker beredskapen. Foto: BSAA

Partene fornøyde

I tillegg er det blitt enighet om endringer som vil sørge for at stand by-pilotene raskere kan komme seg til baser hvor det er sykdom eller andre forfall.

Daglig leder Marius Hansen i Babcock er tilfreds med å ha oppnådd enighet.

- Vi er opptatt av å beholde våre dyktige piloter i tjenesten, og har derfor kommet dem i møte på noen av de kravene de fremsatte. Til gjengjeld får vi et bedre system, der vi kan benytte ledige piloter på en bedre måte, og sørge for at hull i vaktplaner som følge av sykdom raskere kan tettes, sier Marius Hansen.

- Vi mener vi har oppnådd gode resultater på vegne av våre medlemmer, og er fornøyd med den nye avtalen, sier Arnfred Hansen, leder i LTF.

Fokus på å styrke beredskapen

Både Babcock og LTF mener at avtalen som gjelder til våren 2024 vil styrke beredskapen.

- Flere tilgjengelige piloter til å fly faste oppdrag, og en mer effektiv stand by-ordning, vil i seg selv gi bedre beredskap. Og med denne langsiktige avtalen på plass kan vi fremover fokusere helt og holdent på øvrige tiltak som vil styrke beredskapen, avslutter Marius Hansen.

Avtalen skal nå ut til uravstemming blant LTFs medlemmer.

Babcocks Beech B250 ambulansefly. Foto: BSAA